اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

واعظ طبسی در جمع مدیران آستان قدس رضوی:

عدول از شایسته‌سالاری دستگاه مدیریتی را ساقط می‌کند

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در خراسان گفت: مدیران در سطوح مختلف باید به شایسته سالاری توجه کنند زیرا سیاست عدول از شایسته‌سالاری دستگاه مدیریتی را ساقط و سازمان‌های وابسته را ساقط می‌کند.

عدول از شایسته‌سالاری دستگاه مدیریتی را ساقط می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیت‌الله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی ظهر امروز در دیدار اعضای هیئت امنا، اعضای شورای عالی فرهنگی، معاونان، مدیران، اعضای هیئت مدیره مؤسسات و رؤسای ادارات آستان قدس رضوی اظهار داشت: باید ببینیم مدیریت اسلامی چیست و مدیر و حاکم در اسلام و در نگاه اسلامی به وسیله چه کسی منصوب می‌شود؟ آیا هر فردی می‌تواند مدعی باشد من مسئولیت مدیریت این مجموعه را دارم و اگر چنین نیست، از چه مبدأ و مجموعه‌ای و از کدام دستگاهی این حکم حاکمیت و مدیریت اسلامی در سطح کلان صادر می‌شود.
وی افزود: ثانیا اینکه یک مدیر و یک حاکم و اداره کننده جامعه اسلامی یا یک سازمان وابسته به مجموعه نظام دینی و اسلامی از چه خصوصیاتی باید برخوردار باشد و چه ملاک‌ها و شاخص‌هایی را درباره او باید دید که خصوصیات اخلاقی و رفتاری او منطبق با آن ملاک‌ها و معیارها باشد (بایدها) و اینکه یک مدیر از کدام مرزها نباید عبور کند بلکه نباید وارد بشود تا بتواند از صلاحیت‌ها و شایستگی‌های یک مدیر اسلامی برخوردار باشد (نبایدها). 
 
انتصاب الهی
وی افزود: آیه کریمه‌ »یا داود إنا جعلناک خلیفه فی الارض...» در سوره مبارک «ص» این خصوصیات را بیان می‌کند و از این آیه شریفه می‌شود برداشت کرد که اولاً حاکم در جامعه اسلامی و مدیر امت اسلام بدون نصب الهی مشروعیت ندارد؛ بنابراین انتصاب یا انتخاب محور اداره کننده جامعه اسلامی با خدای متعال است.
خداوند در قرآن کریم به حضرت داود(ع) می‌فرماید: ما تو را خلیفه، حاکم و نماینده خود در زمین انتخاب و نصب می‌کنیم و رفتار تو بین مردم باید به حق باشد. یعنی ملاک کلی در مدیریت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در همه زمینه‌ها و حوزه‌های مدیریتی باید مبتنی بر حق باشد و منظور از حق، ایمان، علم، تقوا و قدرت مدیریت برای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های اصولی نظام است.
و اما آنچه را که نباید به آن فکر بکنیم و وارد این حوزه بشویم، دوری از هواها و خواسته‌های نفسانی است. باید بدانیم آنچه خود می‌پسندیم و فقط خواسته شخصی ماست، نباید در مدیریت ملاک عمل باشد.
 
تأکید بر شایسته‌سالاری
عضو مجلس خبرگان رهبری با استناد به احادیث معصومین(ع) اظهار داشت: نخستین بحث در مدیریت اسلامی بعد از آنکه خدای متعال رهبر و امام جامعه را نصب فرمود، شایسته‌سالاری است؛ یعنی همه مدیران در سطوح مختلف باید به این برنامه و سیاست توجه کنند، زیرا عدول از شایسته‌سالاری، دستگاه مدیریت نظام و سازمان‌های وابسته به نظام را ساقط می‌کند. در اسلام نیز شخص پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در این مسئله با هیچ کس ملاحظه سیاسی نمی‌کردند و دقیقاً آن کسی که از بیشترین فضائل اخلاقی و عملی و شایستگی‌ها برخوردار بود را به عنوان مدیر انتخاب می‌کردند. همچنان که رسول خدا یک جوان بیست ساله را به فرمانداری مکه منصوب کرد و بعد فرمود که اگر در تحقیقاتم به فردی بهتر از تو می‌رسیدم، او را منصوب می‌کردم. اسامه‌بن‌زید نیز که یک جوان 19 ساله بود، بوسیله پیامبر فرمانده لشکر اسلام برای حفاظت از حدود شام شد. 
واعظ طبسی تصریح کرد: چنین مسئولیت بزرگی بر اساس قبیله‌سالاری، خویشاوندسالاری، دوست‌سالاری و فرزندسالاری نبود، بلکه شایستگی‌هایی نظیر ایمان، تعهد دینی، علم، تجربه در مدیریت، تقوا و پرهیزگاری، قدرت نظارت و تصمیم‌گیری و نگاه به آینده، جامعه‌نگر بودن، برخورداری از شجاعت و شهامت لازم برای اجرای سیاست‌های اصولی نظام، قدرت تصمیم‌گیری داشتن، اهل مشورت بودن و در برابر دشمنان نظام موضع‌گیری درست کردن عامل این انتخاب بود. 
 
کشور داری با شعار نمی‌شود
وی افزود: اینها شعار نیست، آنچه که هم ما در طول این 32 سال گفتیم در همین محدوده است. توجه داشته باشیم که مدیریت‌های محوری این سازمان و نظام اسلامی که به این سیاست‌ها عمل نکنند، مغضوب خدای متعال هستند. آن روزی که مدیران ما مسائل اصولی و پایدار را زیرپا بگذارند و آنچه که می‌تواند برای امروز و آینده جامعه اسلامی مفید باشد، بکار نگیرند، از مبانی فکری و اعتقادی اسلام عدول کنند، بخاطر جلب رضایت جمعی، موقعیت اجتماعی فردی را متزلزل نمایند، با دادن شعارهایی سطح انتظارات مردم را بالا ببرند و از سیاست‌گذاری اساسی و اصولی و پایدار، آنچه که به استقلال اقتصادی و سیاسی کشور کمک می‌کند و مسائلی که می‌تواند کشور را بسازد، نبینند و با شعار بخواهند یک سازمانی را اداره کنند، انگیزه آنها از این شعارها صرفاً یا نادانی است و یا عدم تعادل روحی و روانی و بی‌اطلاعی از اسلام و یا خواسته‌ها و هواهای نفسانی.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: کشورداری و اداره امور موقوفات در جهت منافع نظام و مصالح ملی کشور با شعار نمی‌شود، بلکه نیازمند فکر، علم و دانش، تجربه، مشورت، ایمان، مسئولیت‌پذیری، اعتماد به خود و خدا و تعلق خاطر به محیط کار است. شایسته‌سالاری یعنی استفاده از نیروهای برجسته که فکر آنها می‌تواند یک سازمان را متحول بکند و هزاران فرصت شغلی ایجاد نماید و گره مسائل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را باز کند. لذا مدیری که اهل علم و دانش و فکر و ایمان است هرگز مأیوس نمی‌شود و دنبال یک کار آماده و بدون دردسر نیست. می‌داند که اداره امور کشور و هر مجموعه‌ای مشکل است. 
 
مدیریت تعارف‌بردار نیست
وی با بیان این که مدیریت تعارف‌بردار نیست، به دو نمونه تاریخی از شخصیت‌های بزرگ صدر اسلام اشاره کرد و گفت: کمیل بن زیاد در یکی از شهرهای مرزی اسلام فرماندار بود، ولی او را به خاطر ضعف مدیریت عزل کردند، و او ناراحت نشد و واکنشی بسیار معمولی و عادی داشت. جناب ابوذر نیز وقتی از رسول خدا(ص) خواست به او مسئولیتی بدهد، ایشان فرمودند: ای ابوذر مسئولیت، امانت خداست و این امانت سنگین است و روز قیامت سؤال می‌کنند و تو نمی‌توانی این مسئولیت‌ها را بپذیری؛ تو برای این کار خوب نیستی.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان در ادامه گفت: اگر نگاه به مسئولیت، ابزاری برای خدمت به نظام، ملت و جامعه باشد، از نداشتن مسئولیت باید احساس راحتی کنیم که تکلیفی را از دوش ما برداشته‌اند و البته اگر توانایی داشته باشیم، پذیرش مسئولیت، بزرگترین افتخار برای یک انسان در نظام اسلامی است.
وی با اشاره به سخنی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: که اگر جامعه اسلامی انسان‌های شایسته و بافضیلت و برخوردار از برجستگی‌های لازم را کنار گذاشت، به مسائل اصولی و پایدار بی‌اعتنا بود، به شعار اکتفا کرد و به حواشی و فروع پرداخت، باید دانست که در چنین شرایطی این تشکیلات مدیریتی سقوط خواهد کرد.

این همه بروبیا برای چه؟
آیت الله واعظ طبسی به ضعف بعضی از مجموعه‌های مدیریتی اشاره کرد و گفت: در مجموعه‌ای که کل درآمد آن در سال به 50 میلیارد نمی‌رسد، این همه نیروی انسانی متراکم، این همه تشریفات زائد و این همه بروبیا برای چیست؟ این چه مدیریتی است؟ این نوع مدیریت را هر انسان صفر کیلومتری هم می‌تواند داشته باشد.
وی افزود: در این شرایط، چه کسی باید مراقبت بکند و چه کسی باید قدرت برخورد داشته باشد و از جو و فشار اجتماعی‌ نترسد؟ روشن است وقتی که بنده تصمیم می‌گیرم یک مدیری را عزل بکنم، او و خانواده‌ و جمعی از دوستان او ناراحت می‌شوند. همه هم که براساس دین و مبانی دینی قضاوت نمی‌کنند؛ بنابراین روشن است که بر قداست این فرد بر می‌خورد و قدری از نظر اجتماعی لطمه می‌بیند، اما اگر ایمان باشد و مسئولیت را برای خدا و تکلیف پذیرفتیم، باید تصمیم بگیریم و اجرا کنیم.
 
آستان قدس رضوی در خدمت نظام
وی افزود: آستان قدس رضوی متعلق به شخص نیست؛ بلکه یک مجموعه مالی، فرهنگی و سیاسی است که باید از این مجموعه به نفع نظام و مصالح جامعه اسلامی استفاده بشود. اگر بنده نتوانم از عهده این مسئولیت برآیم، باید کنار بروم. به خدای بزرگ سوگند اگر الان بدانم که قدرت و توان مدیریت امروز من با 30 سال قبل فرق کرده است و از عهده برنمی‌آیم‌، اگر استعفا نکنم، باید بپذیرم که مبانی دینی من ضعیف است.
وی با اشاره به مضمون حدیثی از رسول اکرم(ص) که اگر من فردی را انتخاب کنم که بهتر از او دارم، این عمل خیانت به اسلام و مسلمانان است، گفت: این را باید به‌عنوان یک وظیفه اداری و اسلامی تلقی کنیم. 
 
ثبات مدیریتی لازمه کار
تولیت آستان قدس رضوی ضمن تشکر از مجموعه دستگاه مدیریتی آستان قدس رضوی به آنان تأکید کرد: بر روی انتخاب‌ها و انتصاب‌ها مطالعه کنید؛ گذشته‌های سیاسی افراد، مسائل فکری و اعتقادی و مواضع سیاسی آنها و مبلغ ارتباط فکری و عاطفی‌شان با نظام با رهبری با امام جامعه را باید سنجید و به میزان قدرت و توانمندی آنان نگاه کرد.
وی با بیان این که ثبات مدیریتی از خصوصیات مهم مدیریت اسلامی است، گفت: ثبات مدیریت به معنای ارث بردن نیست، بلکه نوع انتخاب ماست که باید آنچنان حساب شده باشد که  حداقل 10 سال از توانایی یک مدیر بتوان بهره‌مند شد و از این دست مدیران کم نداریم. به اینها ما می‌گوییم شایسته‌سالاری.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: واقعا گاهی انسان متأسف است که زندگی امیرالمؤمنین(ع) را می‌خوانیم و در زندگی پیشوایان دینی مطالعه داریم، ولی در عمل خیلی کم می‌گذاریم.
 
سوء استفاده از نام آستان قدس ممنوع
وی با بیان این که نکته‌ دیگری که نسبت به آن بسیار حساس هستم، مسائل مالی و تبعیت از قانون و مقررات است، تأکید داشت: هیچ مدیری حق ندارد حتی برای انجام کارهای آستان قدس، از نام این نهاد سوء استفاده بکند. مبادا برای اینکه کارمان زود انجام ‌شود، بخواهیم از تیتر آستان قدس رضوی سوء بهره ببریم؛ این به نظر من اصلاً درست نیست. حال اگر کار شخصی باشد - که به خدا پناه می‌برم - بدانید اگر مدیری در سازمان و تشکیلات آستان قدس رضوی بخواهد از عنوان آستان قدس در امورات شخصی استفاده کند، هر آنچه از این عنوان استفاده مادی کرده، مال آستان قدس رضوی است و او یک ریال حق تصرف ندارد. 
 
نامگذاری سالها جدی گرفته شود
وی با اشاره به نامگذاری هر سال از سوی مقام معظم رهبری، گفت: رهبر حکیم و با تدبیر ما، راه را برای ما و برای خیزش و شتاب در جهت رسیدن به اهداف باز می‌کنند، اما متأسفانه کوتاهی می‌کنیم و این نامگذاری‌ها جدی گرفته نمی‌شود و فرصتها را از دست می‌دهیم. همچنانکه در زمان رسول خدا و امیرالمؤمنین(ع) هم بود و اگر این کوتاهی‌ها نبود، شرایط چیز دیگری می‌شد.
آیت الله واعظ طبسی افزود: امروز ما خیلی جلو رفته‌ایم و خیلی پیشرفت کردیم و نظام قدمهای بلندی هم در مسائل اقتصادی هم در مسائل سیاسی و هم در مسائل دفاعی و فرهنگی برداشته است، اما اگر ما در چارچوب سیاستهای اصولی نظام و آنچه که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید فرمودند دقیقاً جلو می‌رفتیم، الان وضع ما چیز دیگری  ستآساآبسبود. 
 
قدر نظام را باید دانست
وی با تأکید بر این مطلب که قدر نظام را باید دانست؛ شرایط، بسیار اطمینان‌بخش و امیدبخش است و نه تنها ما که منطقه و دنیا را امیدوار کرده است، گفت: فرصت‌ها تمام خواهد شد و آنچه که پایدار و باقی است ایمان، اعتقاد، صداقت، شهامت، عزت‌نفس، کرامت انسانی، هویت ایمانی و اعتقادی و کارهای ماندگاری است که برای این ملت و برای اسلام مظلوم انجام دادید و انجام می‌دهید.
نماینده ولی فقیه در خراسان خطاب به مدیران آستان قدس رضوی گفت: هر چه توان دارید، هر چه فکر دارید و هر چه تجربه دارید برای بارور کردن بیشتر منابع مالی آستان قدس تلاش کنید، به مردم و افکار عمومی احترام بگذارید، پشت میز کار شما چند نفر جمع نشوند، در برخورد با مردم با روی باز و با احترام برخورد کنید. 
 
هنوز فاصله داریم
وی ادامه داد: به 32 سال قبل که نگاه می‌کنم، گرچه رشد و پیشرفت خوبی داشته‌ایم، اما تا آنچه مورد انتظار نظام اسلامی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب است، فاصله داریم. هرچند آستان قدس رضوی در مسائل فرهنگی کارهای بزرگی انجام داده و در آموزش، پژوهش و امور دارویی و درمانی و بهداشتی و کارهای زیربنایی قدم‌های بلندی برداشته‌ است.
وی با اشاره به خدمات آستان قدس رضوی به زائران در بارگاه منور رضوی، گفت: من همین‌جا چون آقای شهردار هم تشریف دارند، تاکید کنم که هر چه بتوانند و بیش از پیش به‌ویژه در اطراف حرم مطهر هر چه بشود باید در آبادانی، توسعه، نظافت و نظم و توسعه راه‌های دسترسی به حرم مطهر باید تلاش کنند. البته انصافا ایشان به شهر خوب پرداخته و خدمات شهری شهردار محترم و شهرداری نسبت به گذشته خیلی متفاوت است.
در ابتدای این دیدار که در تالار اماکن متبرکه رضوی برگزار شد، سید احمد علوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به ارائه گزارش کوتاهی پرداخت. 
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول