اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پرویز امینی:

عقلانیت فرهنگی در مدیریت دچار اشکالات اساسی است

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» گفت: روندی که در مورد برخی مسائل فرهنگی جامعه طی می‌شود نشان می‌دهد عقلانیت فرهنگی در مدیریت جامعه ما دچار اشکالات اساسی است.

عقلانیت فرهنگی در مدیریت دچار اشکالات اساسی است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، پرویز امینی پیش از ظهر امروز در همایش علمی کاربردی تبلیغ در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم اظهار کرد: عاشورا یک حادثه تاریخی صرف نیست بلکه با عاشورا باید مانند یک مکتب برخورد کرد.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) با عاشورا مانند یک مکتب زنده برخورد کرد و این موضوع سبب شد که حرکت عظیمی مانند انقلاب اسلامی رخ دهد.
نویسنده کتاب «جامعه شناسی 22 خرداد» افزود: امام خمینی(ره) در برخورد با حادثه عاشورا از ظرفیت‌های آن استفاده کرد و انقلابی به وجود آورد که امروز شرق و غرب عالم زیر نفوذ پیام اوست.
وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی فرزند عاشورا و از جنس آن است و امروز نشانه وفاداری به عاشورا وفاداری به انقلاب اسلامی است.
امینی تصریح کرد: انقلاب اسلامی مانند تمام جنبش‌های بزرگ دو مرحله دارد، یکی رویگردانی از نظامی که پیش از انقلاب وجود داشت و دیگر ساختن یک نظام جدید بر پایه ارزش‌های انقلابی.
وی ادامه داد: بهمن 57 پایان مرحله اول انقلاب است که توانست نظم و سیطره پیشین را از هم بپاشد اما مرحله دوم که استقرار نظام جدید بوده و به جامعه‌سازی و نظام سازی نیازمند است.
نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» گفت: اگر نظام‌سازی درست انجام نشود تمام زحمات و فداکاری‌ها برای فروپاشی نظم قبلی بی‌فایده خواهد بود.
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک موجودیت معنوی دارد از این رو نظام‌سازی نیز باید در صیانت از آن موجودیت معنوی باشد.
امینی با اشاره به اینکه موجودیت معنوی هر انقلاب مبانی، اصول، ارزش‌ها و اهداف آن است، عنوان کرد: باید به گونه‌ای نظام‌سازی کرد که هم متکی به اصول بود و هم از آرمان‌ها غافل نشد و این نکته‌ای است که بسیاری از انقلاب‌ها نتوانسته‌اند به آن دست پیدا کنند.
وی با طرح این سؤال که بستر اصلی برای جامعه‌پردازی چیست؟ بیان کرد: مهم‌ترین عنصری که فرایند نظام‌سازی و جامعه پردازی را تضمین می‌کند، در دست داشتن گفتمان غالب در جامعه است.
نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» خاطرنشان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی کرد که مبانی و آرمان‌های انقلاب، در سطح جامعه و در میان توده‌ها گفتمان غالب باشد و مطالبات و دغدغه‌های عموم مردم بر ارزش‌های انقلابی انطباق داشته باشد.
وی ادامه داد: مردم باید برای انقلاب همواره در صحنه باشند و با هزینه‌هایی که انقلاب پرداخت می‌کند همراه شده، آن را در تمام مراحل مشایعت کنند.
امینی افزود: در دهه‌های گذشته گفتمان‌هایی در مدیریت فرهنگی حاکم بود که مسیر نهاد‌سازی و جامعه‌سازی انقلاب را تغییر داد و پیامد‌های منفی بسیاری از این موضوع به کشور ما وارد شد.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم ارزش‌های انقلاب در متن جامعه مورد توجه باشد نباید از کار عمیق فکری و فرهنگی در این موضوع غافل شویم.
نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» اظهار کرد: عده‌ای معتقدند برای انجام این کار باید به توسعه ابزارهای فکری و فرهنگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پرداخت اما عده‌ دیگری می‌گویند باید قبل از توسعه ابزارها به تصحیح مسیر عقلانیتی که این ابزارها را هدایت می‌کند، پرداخت.
وی گفت: مشکل عمده‌ای که در جامعه فرهنگی و محیط نخبگان خود داریم، کمبود ابزارها نیست بلکه اشکال در عقلانیت فرهنگی جامعه است.
امینی با بیان اینکه عقلانیت در اینجا در مقابل جهل نیست، افزود: منظور از عقلانیت، کیفیتی در نگرش و اندیشه است که امروز جامعه ما را اداره می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر این عقلانیت دچار تغییر پارادایم نشود، توسعه ابزارها کمکی به پیشبرد فکری و فرهنگی جامعه نمی‌کند و خروجی مورد انتظار به دست نخواهد آمد.
نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» اظهار کرد: امام خمینی(ره) در جریان مبارزات خود با رژیم پهلوی از ساده‌ترین ابزارها استفاده می‌کرد اما چون عقلانیت پیچیده این ابزارهای ساده را هدایت می‌کرد توانست به نظامی 2 هزار و 500 ساله که تمام ابرقدرت‌ها او را حمایت می‌کردند، پیروز شود.
وی ادامه داد: از ویژگی‌های حرکت امام خمینی(ره) اعتقاد به هدف، اعتقاد به راه و اعتقاد به مردم بود و ایشان با تکیه بر این اصول توانست نظام سیاسی پهلوی را با ساده‌ترین روش‌ها براندازد.
امینی با اشاره به این نکته که برگ برنده امام خمینی(ره) در اعتماد به مردم بود، افزود: امام خمینی(ره) به توده مردم متکی بود، آنان را قبول داشت و راه مبارزه را نیز در ارتباط با مردم می‌دانست.
وی گفت: وقتی تمام مسئولان فکری و فرهنگی جامعه به تحلیل شرایط جامعه می‌پردازند، چکیده تمام تحلیل‌هایشان این می‌شود که ما در جنگ نرم قرار داریم اما در عمل اتفاقاتی که در عرصه فرهنگ می افتد متناسب با این تحلیل نیست.
نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» اظهار کرد: عقلانیت ما در حوزه فرهنگی در این زمینه دچار اشکال است چراکه ما هنوز به این باور نرسیده‌ایم که شرایط فرهنگی جامعه امروز ما شرایط جنگ است.
وی با بیان اینکه مدیریت فرهنگی جامعه ما باور ندارد که شرایط امروز ما شرایط جنگی است، گفت: شرایط جنگی به این معنا است که منازعه ما با دشمنانمان در حوزه فرهنگ مربوط به اختلاف نظر یا حتی تضادهای لاینحل نیست بلکه نزاع بر سر موجودیت است.
امینی ادامه داد: به عنوان مثال در جشنواره فیلم فجر همین امسال فیلمی به عنوان برگزیده انتخاب شد که مضمون آن می‌گوید ایران جایی برای زندگی و تربیت فرزند نیست و امید هیچ اصلاحی وجود ندارد.
وی افزود: این فیلم مشابه فیلمی است به نام «بدون دخترم هرگز» که قبلا توسط یک کمپانی آمریکایی بر ضد شرایط اجتماعی ایران ساخته شد.
نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» ادامه داد: چنین فیلمی در کشور ما ساخته می‌شود و بیشترین جوایز را از جشنواره‌های ما می‌گیرد و در مرحله بعد از صدا و سیمای جمهوری اسلامی 100 تیزر رایگان برای تبلیغ به این فیلم داده می‌شود.
وی افزود: آموزش و پرورش ما به این فیلم جایزه می‌دهد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از کارگردان این فیلم به عنوان هنرمند متعهد تجلیل می‌کند.
امینی اظهار کرد: کسانی امروز متولی عرصه فرهنگ و سینما در جامعه ما هستند که بیشترین انتقادات را به مدیران قبلی به خاطر نادیده گرفتن ارزش‌ها داشته‌اند، اما همین افراد به این فیلم جایزه داده و آن را به عنوان نماینده از این کشور برای جایزه اسکار معرفی می‌کنند.
وی گفت: روندی که در مورد این فیلم طی شد نشان می‌دهد عقلانیت فرهنگی در جامعه ما دچار اشکالات اساسی است.
نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی امروز دچار مشکلاتی هستیم که نسبت به 30 سال پیش بسیار عمیق‌تر شده، چراکه در این مدت هزاران دانشجو را طبق علوم سکولاریستی غربی تربیت کرده‌ایم که نباید انتظار داشته باشیم این دانشجویان گفتمان ارزشی انقلاب را پذیرا باشند.
وی عنوان کرد: علوم انسانی که طی این 30 سال در دانشگاه ها تدریس شد، شرایط را برای ترویج گفتمان انقلاب در جامعه بسیار مشکل کرده است.
امینی گفت: دومین مشکل در عقلانیت فرهنگی ما این است که بسیار هنوز باور ندارند که می‌توان به جنگ فرهنگی دشمن غلبه کرد.
وی خاطرنشان کرد: این نگاه در مدیریت فرهنگی ما وجود دارد که دشمن را آنچنان قوی می‌بیند که باور ندارد می‌تواند بر او غلبه کند در نتیجه در جنگ فرهنگی تنها به دنبال تقلیل هزینه‌ها می‌رود.
نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» افزود: مطلب دیگر این است که در حوزه فکر و فرهنگ باید فرصت محور بود چرا که اگر تنها روی تهدیدات متمرکز شویم، توان استفاده از فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.
وی در پایان اظهار کرد: تکیه در کارهای فرهنگی باید به روی مردم باشد و دید دولت محورانه در این حوزه نمی‌تواند ما را به اهدافمان برساند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول