اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان خبر داد:

تهیه نظام مدیریت جامع فرهنگ گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان از تهیه نظام مدیریت جامع فرهنگ این استان در قرارگاه فرهنگی گیلان خبر داد.

تهیه نظام مدیریت جامع فرهنگ گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عزیز پورعزیزی یکشنبه شب در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان عدم وجود نظام مدیریت جامع فرهنگ را چالش اصلی فرهنگ کشور در حال حاضر عنوان کرد و اظهار داشت: تمام توانمندی‌ها و امکانات خود را باید در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقای سطح فرهنگ به‌کار گیریم.
وی عدم استخراج و تدوین مدل‌های عملیاتی و اجرایی دینی برای بهره‌برداری از آنها در زندگی روزمره مردم را یکی دیگر از چالش‌های فرهنگ کشور توصیف کرد و افزود: عدم وجود نظام مدیریت جامع فرهنگ چالش سیستمی و کالبدی بوده ضمن اینکه عدم استخراج و تدوین مدل‌های عملیاتی و اجرایی دینی چالش محتوایی است.
پورعزیزی با بیان اینکه تا کنون از ابعاد متنوع به موضوع فرهنگ پرداخته شده است، تصریح کرد: این موارد بسیار با ارزش بوده اما تنها در مقوله فکری، نظری و تئوری است.
مسئول اجرایی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی قرارگاه فرهنگی گیلان به استفاده متفکران اسلامی از منبع بی‌انتهای وحی و امامت اشاره کرد و گفت: این موضوع امری ضروری است زیرا اگر به ریشه‌ها پرداخته نشود نمی‌توان مدل‌ها را بنیان گذاشت.
وی با اشاره به اینکه متفکران، متخصصان و مدیران حوزه فرهنگ وارد سطوح عملیاتی، کاربردی و تکنیکی نشده‌اند، خاطرنشان کرد: جامعه از راهکارهای مشخص و عملیاتی مورد نیاز روزانه‌اش محروم مانده است اما دشمنان با ارائه سبک‌های زندگی آمریکایی و غربی غیردینی راه و روش زندگی را با فرهنگ خود ارائه کرده و ترویج می‌دهند.
به گفته پورعزیزی، به فرهنگ باید به عنوان یک موجود زنده نگریسته شود زیرا فرهنگ اثرگذار، اثرپذیر، متغیر و پویا بوده و دارای ورودی، پردازش و خروجی است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان از تهیه نظام مدیریت جامع فرهنگ این استان در قرارگاه فرهنگی گیلان خبر داد و بیان داشت: تمام موضوع‌های نظری و عملی فرهنگی باید در یک منظومه منطقی در کنار هم قرار گیرد تا کارآیی و اثربخشی مناسب و قابل قبول در حوزه فرهنگ داشته باشد.
وی بر شناخت تهدیدها، فرصت‌ها، قوت‌ها و ضعف‌های فرهنگی تاکید کرد و اذعان داشت: با ترسیم وضع موجود و مطلوب می‌توان به راهی میان‌بر برای دستیابی از وضع موجود به مطلوب رسید.
پورعزیزی با بیان اینکه اندیشمندان مسلمان به دلیل اینکه دوران بسیار محدودی دارای حکومت بوده‌اند، خاطرنشان کرد: دانشمندان مسلمان بیشتر به صورت انفرادی، جزیره‌ای و متفرق به موضوع‌های فرهنگی پرداخته‌اند و نگاه حکومتی و جامع به موضوع مدیریت فرهنگ نداشته‌اند.
مسئول اجرایی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی قرارگاه فرهنگی گیلان، ضرورت وجود یک نگاه سیستمی به موضوع فرهنگ را نیاز جدی امروز جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: تمام مراحل و فرآیندها، ابزارهای کنترلی و نظارتی و همچنین روش‌های پشتیبانی و مدیریتی فرهنگ مد نظر است.
وی هر کدام از اجزای فرهنگی کشور را به طور مجزا دارای ارزش فرهنگی بالایی خواند و افزود: هر کدام از اجزا به دلیل عدم انسجام، عدم نگاه سیستمی و عدم وجود نظام جامع فرهنگ دارای کارآیی و اثربخشی مناسب نیستند و در مقابله با هجمه‌های بی‌سابقه و همه‌جانبه فرهنگی دشمنان ضعیف عمل می‌کنند.
پورعزیزی جمهوری اسلامی را دارای قابلیت ایجاد نظام نوین جهانی معرفی کرد و اظهار داشت: جهان را می‌توان با مدل‌های دینی و اسلامی اداره کرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان ایجاد مدل‌های دینی و اسلامی را نیازمند طراحی، پیاده‌سازی و به‌کارگیری نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ذکر کرد و بیان داشت: در حال حاضر دچار یک جنگ تحمیلی همه‌جانبه فرهنگی شده‌ایم و دشمنان تلاش می‌کنند با روش استدراج، جهان‌بینی، ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارها جامعه دینی ما را تغییر داده و نظام مقدس جمهوری اسلامی را از درون متلاشی کنند.
وی با تاکید براینکه تمام مجاهدان راه حق باید در مقابل این هجمه و شبیخون دشمنان به‌پا خیزند، یادآور شد: مقام معظم رهبری سال‌های متمادی بر این نکته تاکید دارند و برای انسجام‌بخشی به مدیریت فرهنگ کشور راهکاری اندیشیده‌اند و مراحل بعدی راهکارهای آن را نیز تبیین کرده‌اند.
پورعزیزی به مدیریت جامع فرهنگی در قالب راه‌اندازی قرارگاه فرهنگ استان اشاره کرد و اذعان داشت: مقابله با تهاجم دشمنان با مدل قرارگاهی امکانپذیر است ضمن اینکه با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف فرهنگی باید به طرف مدیریت جامع فرهنگی حرکت کرد.
مسئول اجرایی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی قرارگاه فرهنگی گیلان بازمهندسی دستگاه‌های فرهنگی و ارتقای کیفی منابع انسانی حوزه فرهنگ را از مولفه‌ها و موضوع‌های فرهنگی استان نامید و تصریح کرد: اگر مشکل ایجاد نظام مدیریت جامع فرهنگ برطرف شود بیشتر مشکلات این حوزه در فرآیند منطقی و سیستمی ایجاد شده، از بین می‌رود.
وی بر تمرکز ایجاد سیستم و نظام مدیریت جامع فرهنگ تاکید کرد و افزود: این سند حاصل تلاش بیش از یک سال مدیران، خبرگان و نخبگان فرهنگی استان و کشور است و تلاش می‌کند به یک مدل عملیاتی برای استقرار نظام مدیریت جامع فرهنگ با مدیریت قرارگاه فرهنگ گیلان برسد.
پورعزیزی سند فرهنگ گیلان را یک نسخه مدیریتی عنوان کرد و اذعان داشت: از ارائه مبانی نظری و علمی زمینه‌های سند فرهنگ گیلان تا حد زیادی اجتناب شده است و موارد تفصیلی در گزارش جامع جداگانه‌ای اعلام می‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول