اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت کشاورزی خبر داد:

اختصاص 890 میلیارد تومان به اجرای آبیاری تحت فشار

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت کشاورزی گفت: در سال جاری، 890 میلیارد تومان برای اجرای آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی در کشور در نظر گرفته شده است.

اختصاص 890 میلیارد تومان به اجرای آبیاری تحت فشار
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عبدالحسین بهنام‌زاده یکشنبه شب در حاشیه افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی در قزوین در جمع خبرنگاران بیان کرد: از ابتدای آغاز اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سال 1369 و با آغاز برنامه پنج ساله اول تا پایان مهر ماه سال 90، یک میلیون و 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور به انواع سیستم‌های آبیاری تحت فشار از جمله آبیاری بارانی و قطره‌ای مجهز شدند.
وی ادامه داد: بر اساس پتانسیل‌یابی که در اراضی کشاورزی استان‌های مختلف صورت گرفته است، حدود 3.5 میلیون هکتار پتانسیل اجرای آبیاری تحت فشار را دارند که حدود یک میلیون هکتار اجرا شده و برنامه کاری ما 2.5 میلیون هکتار دیگر است که جزو برنامه است تا این اقدام صورت گیرد.
مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت کشاورزی اضافه کرد: در برنامه پنج ساله پنجم هدف یک میلیون و 200 هزار هکتار است که یک میلیون هکتار اراضی زیر چاه‌ها، قنوات و آب‌های زیر زمینی و سطحی است و 200 هزار هکتار زیر شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی است.
وی با اشاره به حمایت از کشاورزان اجرا‌کننده سیستم‌های آبیاری تحت فشار عنوان کرد: قبل از سال 86، حمایت‌های به صورت پرداخت یارانه سود و کارمزد بود و تسهیلات کم بهره به کشاورزی پرداخت می‌شد و از سال 86 به بعد با توجه به عنایت مجلس و دولت، هزینه‌های اجرا به صورت مساوی شد به این معنی که 50 درصد توسط دولت و 50 درصد توسط خود بهره‌بردار باید تأمین شود.
بهنام‌زاده اعلام کرد: از سال 90 کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و همکاری دولت موجب شد که کمک بلاعوض دولت به صورت سهم 85 درصدی و سهم مشارکت بهره‌بردار نیز 15 درصد باشد.
وی بیان کرد: در سال جاری برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار با توجه به جلسات شورای عالی آب، اعتبارات خوبی را در نظر گرفتند، در سال جاری، 890 میلیارد تومان برای اجرای آبیاری تحت فشار است.
مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت کشاورزی خاطر نشان کرد: آبیاری تحت فشار صرفه‌جویی در مصرف آب را به دنبال دارد به طوری که به ازای هر هکتار اجرای آبیاری تحت فشار 4 هزار و 400 متر‌مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب داشتیم.
وی در خصوص اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری اظهار کرد: در گذشته مکانیزم اعتباری به صورت 100 درصد تسهیلات بود که از سال 87 مکانیزم اعتباری تغییر کرده و 70 درصد سهم بلاعوض دولت و 30 درصد سهم بهره‌بردار بوده و با توجه به این امر 70 درصد اعتبارات سهم دولت به حساب سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها واریز شده و خود آنها می‌توانند این اعتبارات را هزینه کنند و از سال 90 نیز اعتبارات به صورت 85 درصد سهم کمک دولت و 15 درصد سهم کشاورزی است.
بهنام‌زاده توضیح داد: از ابتدای اجرای این طرح توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تاکنون حدود 800 هزار هکتار اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی در اراضی پایاب سدها داشتیم که 480 هزار هکتار آن توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرا شده است.
وی افزود: با توجه به افزایش اعتباراتی که در زمینه شبکه‌های فرعی آبیاری داشتیم در سال جاری اعتبارت خوبی منظور شده که این اعتبارات از سوی شورای عالی آب حدود 250 میلیارد تومان و اعتبارات ملی نیز 400 میلیارد تومان است که در مجموع در سال جاری حدود 650 میلیارد تومان اعتبارات اجرای شبکه‌های فرعی است.
مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت کشاورزی با اشاره به پیشرو بودن استان قزوین در اجرای طرح‌های آبیاری مدرن گفت: قزوین جزو استان‌های پیشرو در زمینه شبکه‌های آبیاری زهکشی و شبکه‌های مدرن آبیاری است و کشاورزان نیز در این استان استقبال خوبی داشتند به طوری که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان درخواست اعتبارات بیشتری برای این منظور کردند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول