اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد:

عدم تناسب تعداد سرویس‌های بهداشتی با جمعیت دانش‌آموزی

خبرگزاری فارس: معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با توجه به آمار موجود در کشور تعداد سرویس‌های بهداشتی موجود تناسبی با جمعیت دانش‌آموزی ندارد و باید این تعداد افزایش یابد.

عدم تناسب تعداد سرویس‌های بهداشتی با جمعیت دانش‌آموزی
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، رضا غلامی بعد از ظهر امروز در همایش ملی سرویس‌های بهداشتی که در مرکز علمی و کاربردی شهرداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: وزارت بهداشت در دهه 30 تحت عنوان مهندسی بهداشت محیط، دو مسئولیت آبرسانی و بهسازی و احداث سرویس‌های بهداشتی را در مناطق روستایی عهده‌دار بود و این امر برای کنترل و یا جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری‌های واگیردار صورت می‌گرفت.
وی ادامه داد: بعد از دهه 70، بحث آبرسانی به جهاد کشاورزی و شرکت آبفا واگذار و عملیات بهسازی روستاها به وزارت مسکن واگذار شد و وزارت بهداشت بیشتر بحث نظارت، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی را داشت.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: بر مبنای آمار WHO که مربوط به سال 2006 است، 40 درصد جمعیت دنیا فاقد توالت بهداشتی هستند و این امر در مناطق روستایی بیشتر خود را نشان می‌دهد.
وی عنوان کرد: در کشور ما در بحث روستایی، در اوایل دهه 60، شاخص برخورداری از توالت بهداشتی بین 20 تا 25 درصد بود ولی اکنون شاخص کشوری 76 درصد است و این موضوع فقط به فعالیت وزارت بهداشت اختصاص ندارد بلکه مشارکت مردم در این امر مهم بوده است.
غلامی اعلام کرد: حدود 90 درصد مردم شهری از توالت بخش خصوصی خود استفاده می‌کنند ولی عمده مشکل این است که سرویس‌های بهداشتی عمومی تناسبی جمعیتی کافی را ندارد بنابراین مشکلات سلامتی ایجاد می‌شود به خصوص اینکه ما با روند پیشرفت بیماری‌های غیرواگیر از جمله بحث دیابت در کشور روبرو هستیم و شیوع این بیماری موجب استفاده بیشتر از سرویس‌های بهداشتی عمومی می‌شود.
وی با اشاره به وضعیت سرویس‌های بهداشتی در تهران توضیح داد: در شهر تهران 200 سرویس بهداشتی داریم که یک‌هزار و 600 چشمه است که از این تعداد سرویس بهداشتی، 40 درصد بیشتر قابل استفاده نیست و حدود 10 تا 20 درصد را نیز شهرداری به دلیل مشکلات تعطیل کرده است.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: عمده مسئله در بحث بهداشت سرویس‌های بهداشتی، آلودگی محیط به دلیل دفع غلط پساب و بروز و شیوع بیماری‌های واگیردار از جمله وبا است و دفع غلط پساب سرویس‌ها موجب تجمع مگس‌ها می‌شود که خوشبختانه به دلیل رعایت خیلی از نکات شیوع بیماری تراخم که توسط مگس منتقل می‌شود بسیار کمتر شده است.
وی اعلام کرد: بحث سلامت جزو تکالیف دولت‌ها است، ارتقای سلامت جامعه نیز بدون مشارکت کل جامعه امکان‌پذیر نیست، اگر وزارت آموزش و پرورش نتواند سلامت دانش‌آموزان را حفظ کند تأثیر  منفی بالایی به جامعه وارد می‌شود و یکی از مسائل مهم در مدارس، بحث سرویس‌های بهداشتی است.
غلامی گفت: بر مبنای آمار موجود در کشور، سرویس‌های بهداشتی موجود مدارس حدود 35 تا 40 درصد نیاز است به تناسب جمعیت دانش‌آموزی برسیم  بنابراین باید در مدارس این بحث مورد توجه جدی قرار گیرد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول