اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه تهران:

مداحان اهل بیت(ع) منکرشناس و معروف‌شناس باشند

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه تهران گفت: ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) باید منکرشناس و معروف‌شناس باشند و با مطالعه قرآن کریم و نهج‌البلاغه زمینه را برای عرضه مفاهیم عالی آن به مخاطبان ‌مهیا کنند.

مداحان اهل بیت(ع) منکرشناس و معروف‌شناس باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا سنگری ظهر امروز در نشست علمی تبیین منشور منویات رهبری در آیین ستایشگری اهل بیت(ع) در همدان کربلا را بزرگترین تراژدی تاریخ خواند و افزود: پیرغلامان مصابیح هدایت جوانان و سالکان و پیشکسوتان صراط اباعبدالله(ع) هستند.
وی گفت: پیرغلامان آموزگارانی هستند که تجارب خود را سخاوتمندانه در اختیار نسل جوان قرار می‌دهند، مائده‌ای می‌گسترانند که ذاکران بر مائده‌های آنان می‌نشینند تا لقمه‌های نورانی گیرند و نسل‌های بعدی را تغذیه کنند.
استاد دانشگاه تهران عشق‌ورزی به اباعبدالله(ع) را سرمایه زندگی هر فردی خواند و ابراز کرد: همه افتخار پیرغلامان این است که سالک این طریق و ناشر فرهنگ اباعبدالله(ع) هستند.
وی با بیان اینکه کربلا دارای چندین بعد است که باید همه دیده شوند، افزود: ساحت نخست این واقعه، سوگواری و مرثیه کربلا است که باید مد نظر جدی قرار گیرد.
سنگری با طرح این سئوال که چرا باید به سوگ کربلا پرداخت؟ گفت: سوگ و مرثیه پیوند عاطفه و احساسات با اباعبدالله(ع) است و به همین دلیل ائمه معصومین(ع) نیز بر سوگواری امام حسین(ع) تأکید فراوان داشته‌اند.
به گفته وی فتح اندیشه‌ها از فتح قلب‌ها می‌گذرد و اگر قلب رقت و زلالیت داشته باشد به عنوان مرکز و کانون وجود انسان، آماده پذیرش سخن حق می‌شود.
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از اشکالاتی که در محافل و مراسم حسینی وجود دارد این است که برخلاف گذشتگان مراسم را با گریه به اتمام می‌رسانند در صورتی که ابتدا باید به سوگ و مرثیه شروع شود و بعد از آنکه زمینه برای شنیدن پیام عاشورا آماده شد باید نسبت به عرضه‌ آن اقدام شود.
وی اشک را صادقانه‌ترین ترجمان درون منقلب انسان برشمرد و ابراز کرد: از آن جا که در مکتب امام حسین(ع) برای بهترین شخص گریه می‌کنیم باید بهترین‌ها را از مداح گرفته تا اندیشه و پیدا کردن اشعار مناسب به کار بندیم.
سنگری در بخش دیگری از سخنانش خلقت عالم و بعثت انبیا را دو اتفاق بزرگ و مهم جهان دانست و ادامه داد: ظهور حضرت مهدی(عج)، رجعت و قیامت نیز از دیگر وقایع مهم تاریخ بشریت هستند که محور و مرکز همه آنها حسین(ع) است.
وی تأکید کرد: در امر ظهور موعود(ع) مرکز امام حسین(ع) است که همین محوریت در رجعت و قیامت نیز مشاهده می‌شود.
این استاد دانشگاه پیام‌ها و درس‌های عاشورایی را ساحت دیگر کربلا خواند و بیان کرد: امام(ع) از ابتدای حرکت خود به صحرای کربلا، 25 منزل را طی کردند که نگاهی گذرا به رفتار، اقدامات و سخنان ایشان دریایی از درس و آموزه به مخاطبان است.
وی گفت: اگر قرآن کریم عالی‌ترین قانون باشد کربلا عالی‌ترین اجراست چون نمود عینی مصادیق قرآن کریم در این مقوله معلوم و مشهود است.
سنگری ادامه داد: توحید، معرفت، عدالت، کار برای رضای خدا، نبوت، امامت، صبر، استقامت، بهترین روابط انسانی، معاد، ولایت، اخلاص همه و همه در کربلا دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه مبلغ فرهنگ حسینی باید امر به معروف و نهی از منکر را در برنامه کاری خود داشته باشد، افزود: ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) باید منکرشناس و معروف‌شناس باشند و با مطالعه قرآن کریم و نهج‌البلاغه زمینه را برای عرضه مفاهیم عالی آن به مخاطبان مهیا کنند.
این استاد دانشگاه خطاب به پیرغلامان گفت: بنده ضمن ارادت به شما، این سئوال را مطرح می‌کنم که چند حدیث از امامان معصوم(ع) به ویژه اباعبدالله الحسین(ع) را در ذهن خود دارید؟ و طرح این موضوع به دلیل حساسیت کار پیرغلامان و مداحان اهل بیت(ع) در برخورداری از معرفت و اطلاعات دینی بالا است.
وی توجه به حماسه کربلا را به عنوان سومین موضوع قابل توجه برشمرد و تصریح کرد: کربلا حماسه شگفتی است که باید تمام حماسه‌های آن به همراه اهداف موجود را مورد بررسی و واکاوی قرار داد.
به گفته سنگری کربلا موزه نیست بلکه آموزه است، تنها برای گریستن نه برای نگریستن و برای نالیدن نیست که برای بالیدن است.
وی در پایان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در آیین ستایشگری اهل بیت(ع) آن را یکی از ضروریات دانست و ابراز کرد: این منشور دارای 14 بند است که می‌توان از این منظر نزدیک 38 جلد کتاب با مضامین عالی به نگارش درآورد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول