اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو مجلس خبرگان رهبری:

شکاکان اصل ولایت فقیه، تقوایشان فقیر است

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری شک‌کنندگان در اصل ولایت فقیه را انسان‌های فقیر از تقوا و علم توصیف کرد.

شکاکان اصل ولایت فقیه، تقوایشان فقیر است
حجت‌الاسلام محسن حیدری در حاشیه همایش بزرگ "ولایت فقیه استمرار حرکت انبیا" در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: بیش از 100 فقیه برجسته شیعه در ایران و در ادوار مختلف به تبلیغ دین و احکام اسلامی پرداختند و حتی در مقاطعی از تاریخ، حکومت را بر پایه ولایت فقیه شکل داده‌اند که هر چند عمر آن کوتاه بوده اما مجاهدت آنها را می‌رساند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اظهار تاسف از اعتقاد برخی از عوام در مورد اصالت نداشتن اصل مترقی ولایت فقیه، گفت: اگر عده‌ای دچار وسوسه و اندیشه‌های انحرافی شده‌اند لحن و رموز ائمه اطهار را نشناخته‌اند چرا که پایبندی به ولایت فقیه همچون اصل نماز واجب است و در عصر غیبت واجب بودن آن نیاز به استدلال ندارد.
این مسئول تصریح کرد: اگر برخی از علما نیز در مبانی ولایت فقیه دچار خطا و اشتباه شده‌اند به دلیل جهالت و ناآگاهی آنها بوده که از این اصل رکین به سادگی گذشته‌اند.
امام جمعه موقت اهواز بیان داشت: درباره ولایت فقیه دو مبنا وجود دارد که مبنای اول نسب به نیابت است و مبنای دوم که مبنای قلیلی است مبنای حسبه است.
این مسئول ولایت اصلی و ذاتی را مال خداوند دانست و گفت: ولایت به معنای حقیقی که در اختیار خداوند است، تصرف در امور دیگران شمرده شده و این در حالی است که مالکیت تمام انسان‌ها و امور دنیا بر اعتقاد مسلمانان از آن خداست.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینکه ولایت حقیقی و ویژه نیز تنها با تکیه بر ایمان به خدا تحقق پیدا می‌کند، افزود: حاکمیتی که از آن خداست کسی غیر از ذات ربوبی حق دخالت در آن را ندارد و این خداوند بزرگ و تدبیر کننده است که در روی زمین از جنس مردم ولی انتخاب می‌کند.
امام جمعه موقت اهواز در ادامه سخنان خود اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم نیز بر همین اصل تکیه می‌کند و می‌گوید هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به اذن خدا که ولایت پیامبر، ائمه اطهار و ولایت فقیه از آنها سرچشمه می‌گیرد.
این فقیه برجسته با بیان اینکه در دوران غیبت، جامعه نمی‌تواند بدون رهبر به حال خود رها شود، افزود: ولایت فقیه در دوران غیبت به فقها رسیده است و در حقیقت با اعتقاد به مبنای نسب و نیابت باید ولایت فقیه را که حاکمیت آن از ناحیه خداست به حقیقت بشناسیم و ذات ‌آن را درک کنیم.
حیدری به مبنای دیگر تشخیص بعد از قرآن و سنت نظیر اجماع، عقل و ادله‌های مختلف اشاره کرد و ابراز داشت: بعد از پیامبر و ائمه اطهار بر اساس سوره‌های مختلف قرآن و روایت ائمه هدی رهبری جامعه به ولی فقیهی می‌رسد که علم و فقه و عدالتش ثابت شده باشد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری اعتقاد به ولایت فقیه را حکم ثابت الهی و برگرفته از قرآن و سیره نبوی عنوان کرد و گفت: حداقل 20 روایت از پیامبر اکرم بر ضرورت ولایت فقیه دخالت دارد و امکان ندارد ائمه اطهار جامعه شیعه را بدون ولی رها کرده و به دیگران بسپارد.
امام جمعه موقت اهواز در ادامه سخنان خود شک کنندگان در اصل ولایت فقیه را انسان‌های فقیر از تقوا و علم توصیف کرد.
وی با طرح این سئوال که اگر فقهای شیعه به اصل ولایت فقیه ایمان داشتند چرا قبل از پیروزی انقلاب و قیام امام راحل به تشکیل حکومت ولایت فقیه روی نیاورده‌اند، گفت: علت این امر فراهم نشدن شرایط و فضای مناسب برای این کار بود به طوری که در هر برهه‌ای شرایط و موقعیت پیش آمده حکومت ولایت فقیه بر اساس فقه صادق و صالح درست شده است که نظیر آن حکومت فقه امامیه ناصر کبیر بود.
امام جمعه موقت اهواز اظهار داشت: در این ایام و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 22 نفر از فقهای شیعه در مقاطع مختلف با عهده‌داری منصب قضاوت، حاکمیت ولایت فقیه را مبنا قرار دادند اما به دلیل مهیا نبودن شرایط امکان دوام و بقای آنها وجود نداشته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود  ابراز داشت: ولایت فقیه در دنیای امروز به الگوی بی‌نظیر تبدیل شده و ما نیز معتقدیم فلسفه این اصل مترقی باید در تمام مراکز علمی و دانشگاهی تبیین و روشنگری شده و دنیا بداند تنها با تکیه بر اصل ولایت فقیه می‌توان نجات و رستگاری پیدا کرد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول