اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

دوران پست آنتی‌بیوتیک نزدیک است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه برگشت بیماری‌های عفونی وجود دارد، گفت: به دوران پست آنتی‌بیوتیک نزدیک می‌شویم.

دوران پست آنتی‌بیوتیک نزدیک است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عبدالرسول سبحانی ظهر امروز در همایش سراسری مقاومت به داروهای ضد میکروبی و تجویز منطقی آنها، آنتی‌بیوتیک را یک پارادوکس نامید و اظهار داشت: مقاومت‌هایی به مرور زمان نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها به وجود آمده است.
وی با اشاره به اینکه در کنار هر فرصت تهدیدهایی برای بشر وجود دارد، افزود: آنتی‌بیوتیک‌های تولید شده قابلیت رقابت با بیماری‌ها را ندارد.
سبحانی هزینه تهیه داروی آنتی‌بیوتیک جدید را بین 150 میلیون تا یک‌میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: 10 سال برای تهیه داروی جدید آنتی‌بیوتیک زمان نیاز است.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه برگشت بیماری‌های عفونی وجود دارد، تصریح کرد: به دوران پست آنتی‌بیوتیک نزدیک می‌شویم.
وی فرصت‌ها درباره آنتی‌بیوتیک‌ها در جهان را در حال از دست رفتن توصیف کرد و اذعان داشت: نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها باید نگاه تازه‌ای داشته باشیم.
 
* آنتی‌بیوتیک موجودات زنده را از بین می‌برد
دبیر علمی این همایش نیز آرزوی انسان‌ها را زندگی بدون بیماری‌های عفونی عنوان کرد و گفت: بشر برای به واقعیت رساندن این آرزو تلاش‌های بسیاری کرده است.
لیدا محفوظی کشف پنی‌سیلین توسط فلمینگ را آغاز دورانی جدید در حیات انسان‌ها برشمرد و افزود: این رویای شیرین دوام زیادی نداشته و آنتی‌بیوتیک‌های معجزه‌گر به تدریج قدرت جادویی خود را از دست دادند.
وی ادامه داد: میکروب‌های بیماری‌زا طبق اصل تنازع بقا توانستند نتیجه جنگ باخته را به نفع خود تغییر دهند و انسان را با چالشی بسیار بزرگ‌تر مواجه کنند.
محفوظی با اشاره به مقاومت آنتی‌بیوتیکی، یادآور شد: بسیاری از اندیشمندان به این باور رسیدند که عصر آنتی‌بیوتیک‌ها در حال افول بوده و علم پزشکی در حال گذار از دوران آنتی‌بیوتیک به دوران پس از آنتی‌بیوتیک است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تلاش جدید انسان هوشمند برای پیشگیری از گسترش آنتی‌بیوتیک اشاره کرد و بیان داشت: پژوهش‌های بسیاری درباره وسعت، شدت مقاومت و سازوکارهای میکروارگانیسم‌ها انجام شده است.
وی مصرف نامناسب آنتی‌بیوتیک‌ها را در بیمار دارای اثر نامطلوب دانست و تصریح کرد: اثرات نامطلوب آن در بلندمدت دامنگیر جامعه انسانی می‌شود.
محفوظی با تاکید براینکه آنتی‌بیوتیک‌ها روی موجودات زنده اثر دارند و آنها را از بین می‌برند، خاطرنشان کرد: این امر موجب برهم زدن تعادل محیط طبیعی بدن انسان شده و به دنبال آن توازن در محیط انسان برهم می‌خورد.
دبیر علمی همایش مقاومت به داروهای ضد میکروبی، مهم‌ترین علت ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی را مصرف نادرست و بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها معرفی کرد و ابراز داشت: مصرف بی‌رویه در درمان بیمار و مصارف غیر پزشکی در پرورش دام، طیور و کشاورزی از جمله مصارف نادرست از آنتی‌بیوتیک‌هاست.
وی شعار امسال سازمان جهانی بهداشت را «مقاومت آنتی بیوتیکی ـ تهدید جهانی» اعلام کرد و بیان داشت: مقابله با آنتی‌بیوتیک نیازمند تدبیر است.
محفوظی هدف از برگزاری همایش مقاومت به داروهای ضد میکروبی را بررسی وضعیت مقاومت آنتی‌بیوتیکی در ایران و جهان و پیامدهای آن عنوان کرد و افزود: راهکارهای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی در این همایش تبیین می‌شود.
وی پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروسازان، دندانپزشکان، کارشناسان پرستاری و مامایی را گروه‌های هدف همایش مذکور خواند و اذعان داشت: 50 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و تعداد 15 مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول