اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

یادداشت /

غدیر رازی نهان از اسرار ملکوت برای خاک‌نشینان شد

خبرگزاری فارس: غدیر رازی نهان از اسرار ملکوت برای خاک نشینان شد، دل، عشق آن را پذیرفت و جان و چشم بصیرت آن را شناخت و به‌کار گرفت، نه به‌عنوان یک واقعه‌ تاریخی، بلکه به‌عنوان خود تاریخ به بلندا و پهنای آن، علم به فرصت حضور حضرت آدم (ع) تا خاتم و یوم‌الحساب.

غدیر رازی نهان از اسرار ملکوت برای خاک‌نشینان شد
 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، بدون عید غدیر دین تکمیل نمی‌شد، بدون انسان کامل راه روشن نبود و ادامه مسیر پیامبر امکان‌پذیر نمی‌شد و بدون ولایت نایب برحق امام عصر(عج) در عصر حاضر، ولایت و تمکین به ائمه اطهار‌(ع) امکان پذیر نبود . 
پیامبر اکرم اکنون در آخرین فرصت حیات عزت‌مندش به رسالتی نو مامور شده و باید نهایی‌ترین و مهمترین مرحله رسالت را به‌انجام رساند و سعادت و کرامت بشری را تکمیل نماید. 
"حجة الوداع " دهمین حج نبی اکرم (ص) به پایان رسیده بود و پیامبر در بازگشت از حج، روز 18ذی‌الحجه سال دهم هجرت با حضور 80 هزار زائر (به روایتی دیگر 120هزار نفر) در سرزمین"جحفه" در محلی به نام غدیرخم رسید که ندای آسمانی جبرئیل امین، این پیام را بر وی خواند.
این همان امری بود که پیامبر ماموریت داشت برای ابلاغ آن شتاب کند: "یا ایها الرسول ! بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس..." و اگر این آخرین ماموریت را انجام ندهد، تاریخ اسلام به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و امت اسلامی بدون چراغ هدایت می‌ماند.
واقعه بزرگ غدیر نقطه عطف ولایت است که مسیر اسلام را مشخص کرد و تداوم نبوت را تضمین نمود.
غدیر روز میلاد امامت، تولد عدالت، حیات بشریت برای رسیدن به کمال، سعادت و تاریخی است که سرنوشت اسلام در آن رقم خورد، دین خدا در آن روز کامل و رضایت معبود حاصل و باغ نبوت ثمر داد.
ای علی تو سکان کشتی امامت را برای سلامت امت از حضرت ابراهیم خلیل‌الله بگیر و هم‌چون کشتی حضرت نوح پهنه بیکران عالم را از طغیان و طوفان نجات بخش و رسالت خاتم را پاسبان باش.
اما، علی یک شخص نیست، که یک ملت است و پیامبر رسالتش کامل شدنی نیست اگر این آخرین وظیفه را برای انتخاب جانشین‌ خود انجام ندهد؟
آخرین وظیفه پیامبر خاتم الهی ابلاغ حکم پروردگار به علی و سپردن خلافت و امامت امت به وی و اتصال حلقه توحید، نبوت و معاد به ولایت و عدالت شد.
کاروان پشت در پشت یکدیگر به راه خود می‌رفت "رسول الله " فرمان داد تا آنهایی که پیشتر از کاروان بوده‌اند باز گردند و آنهایی که عقب مانده‌اند برسند، سپس بر جهاز شتران در حالی که چهره‌اش درخشان و ندایش رسا بود و گردش نگاهش بر حضار طیفی از انوار الهی را می‌گستراند، ایستاد و آیات الهی را بر مسلمین مژده داد.
و آنگاه سخن آغاز کرد: من در میان شما دو چیز گران‌بها به یادگار مى‏گذارم، چگونه با آنها معامله خواهید کرد؟؟
"ثقل اکبر کتاب خدا است" که یک طرف آن در دست‏ خدا و طرف دیگرش در دست‏ شما است به‌ کتاب او چنگ بزنید تا گمراه نشوید و "ثقل اصغر عترت و اهل‌بیت من است" خدایم به من خبر داده که دو یادگار من تا روز رستاخیز از هم جدا نمى‏شوند. 
هان اى مردم، بر کتاب خدا و عترت من پیشى نگیرید و از آن دو عقب نمانید تا نابود نشوید. 
پیامبر(ص) ادامه داد: " آیا من بنده خدا و رسول او به‌سوی شما نیستم؟ و آیا من سید و مولای شما نیستم؟ 
صدای پیامبر را چندین نفر در پهنه گسترده دریای مردمی به گوش‌های دل و جان منتظران مژده الهی همچنان امواج اقیانوس متلاطم منتقل می‌کردند.
گستره جماعت با شور و هیجانی خاص سخنان رسول‌الله‌ را تصدیق و بانگ بر می‌آوردند، "ای محمد‌ براستی سید و سرور و مولای ما هستی. 
آن‌گاه علی را فرا خواند و در کنار خویش و بالای جهاز شتران او را ایستاند، با دست راست خویش دست چپ علی‌(ع) را گرفت، بالا برد و سه بار خطاب به حضار فرمودند: " من کنت مولاه فهذا علی مولاه ...". هر کس من مولای او هستم پس علی(ع) مولای او است.
و این چنین آخرین فرمان خدا بر امت حضرت محمد  رسول خدا ابلاغ شد و سنگینی بار رسالت از دوش پیامبرخاتم(ص) برداشته شد.
حضار، یاران و اصحاب نزدیک پیامبر، گروه گروه حلقه زده و هلهله کنان برای تبریک و بیعت با علی به‌سوی وی آمده، پیمان بسته و بیعت کردند.
 
* اشهد ان امیرالمومنین علیا" ولی الله 
هنوز صفوف جمعیت نشکسته بود که جبرئیل امین نازل شد و این پیام را از جانب خداوند فرود آورد:  الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.
امروز روزی است که دین خود را بر شما کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و راضی شدم که "اسلام" دین جاویدان شما شود.
روز 18 ذی‌الحجه در غدیر " ابلاغ امامت " نکته‌ای قابل تامل است و مطالعه لحظه‌های آن برطرف کننده کمترین ذره ابهامات است.
در آن سال بر اساس روایات 80 هزار زائر از سرتاسر نقاط و بلاد مسلمانان حضور داشتند که به‌‌عنوان پیک، پیام را به اقصی نقاط قلمروی اسلامی برسانند و حجت بر مسلمین تمام کنند.
و اینک بر پیامبر خاتم مطابق آیات قرآن، منصب‌های شاخص نبوت، عدالت، امامت، قضاوت و ولایت حجت شده بود.
نبی اکرم آخرین رسول خدا است و مقام نبوت بعد از او تجدید نخواهد شد، بنابراین وظایف او یعنی امامت، ولایت و قضاوت به جانشین وی امیرالمومنین منتقل شد.
اقدام پیامبر در روز غدیر به اعلام جانشینی علی برای امر خلافت و رهبری جامعه اسلامی (که تا آن روز در اختیار نبوت بود) در واقع تاکید بر "ولایت مسلمین" به علی ابن ابیطالب(ع) بود.
اگر غیر از این بود پیامبر (ص) راضی نمی‌شد که در حضور وی، مردم ضمن تبریک به علی (ع) با ایشان در مورد امور مسلمین بیعت کنند.
اصل این بیعت به لحاظ زمانی، مکانی و بیانی در اسلام به حدی واضح، روشن و سریع است که هیچ جای انکاری برای کسی باقی نگذاشته و بیعت مردم با علی (ع) در روز غدیر توسط شخص پیامبر (ص) که به توصیه ایشان صورت گرفت، گواهی محکم بر اثبات تفویض امر ولایت بر امیرالمومنین درآن روز بود تا در روز غدیر تاریخ بشریت متولد شود.
نکته بعدی، رحلت پیامبر اکرم است که ایشان با توجه به وقوفی که در رحلتشان در آن سال داشتند، دور از انتظار بود که نسبت به جانشین بعد از خود، سخنی به میان نیاورند و یا اقدامی نکنند.
اگر چه رسول الله  پیش از غدیر به صراحت علی را به جانشینی خود برگزیده بود اما صراحت این موضوع در غدیر خم، حکایت از جدایی (ظاهری) پیامبر (ص) با امت و اتمام حجت بر امت و تکمیل رسالت بود.
و دور از انتظار بود، " کسی که رهبری امت و جامعه جهانی مسلمین را در اختیار داشت، نسبت به جانشینی خود اقدامی نکند."
معرفی علی (ع) به جانشینی پیامبر (ص) در پی نزول وحی الهی دلیل محکمی است، برای اینکه جانشینی او خواسته پروردگار است و ریشه این امر نیز در قرآن کریم کاملا روشن است.
آنچه که بر گونه غدیر، رنگ جاودانگی می‌زند آیه تطهیر "سوره احزاب آیه 33 "، آیه مباهله سوره آل عمران آیه 61" ، آیه واقع غدیر سوره مائده آیه 67" ، آیه اکمال دین و اتمام نعمت سوره مائده آیه " ، آیه ولایت سوره مائده آیه 55 " ، آیه نجوی سوره مجادله آیه 12"و ... و آیا اینها همه بیانگر جعلی بودن پیمان سقیفه بنی ساعده نیست؟
واقعه غدیر سری است که "ولی بی‌بدیل خدا " راز گشایی می‌شود و ... به امر خداوند در آن روز، در آن مکان و در کنار آن جمعیت معنوی باید ابلاغ شود و اگر از اختیاراتی که پیامبر(ص) در این موضوع داشتند نیز چشم پوشی کنیم، باید تصریح کرد که انتخاب علی(ع) در روز غدیر همانطور که ذکر شد به فرمان مستقیم خداوند انجام گرفت.
و اما اگر "عید قربان" ایثار و ذبح نفسانیات و نفس اماره است "عید غدیر" (افضل الاعیاد) بیعت و پیمان انسان‌ها با خالق معبود خود است.
" عید " بازگشت به خویشتن، روزی که در آن بیعتی میمون و مبارک صورت گیرد یادآور انعقاد پیمان و عهد انسان‌ها با معبود خود است.
غدیر اراده حکیمانه پروردگار که نیاز به اثبات ندارد، زیرا خدا و رسول او این فضیلت بزرگ را اثبات کردند و همچنین نیاز به تبلیغ نیست چرا که غدیر خود آفتاب بلند روشنایی برای همه بشریت است و سیره اهل‌البیت امیرالمومنین(ع) خود عین غدیر و این آفتاب تابان است.
غدیر رازی نهان از اسرار ملکوت برای خاک‌نشینان شد، دل، عشق آن را پذیرفت و جان و چشم بصیرت آن را شناخت و به‌کار گرفت، نه به‌عنوان یک واقعه‌ی تاریخی، بلکه به‌عنوان خود تاریخ به بلندا و پهنای آن، علم به فرصت حضور حضرت آدم (ع) تا خاتم و یوم‌الحساب.
" اشهد ان امیر‌المومنین علیا ولی الله " و اشهد ان امیر‌المومنین علیا حجت‌الله "، علی متعلق به بشریت است و عیدهای اسلامی همه حجت و برهان الهی برای بیداری، هدایت، روشنگری و آگاهی بشریت است.
السلام علیک یا امیرالمومنین ...
 ----------------------  
فضل‌الله جعفری
------------------------
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول