به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پیام آیتالله صافی گلپایگانی به اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر آمده است: با تبریک عید الله الاکبر، عید مبارک غدیر، عید فرخنده اکمال دین و اتمام نعمت و گزینش اسلام به عنوان دین جهانی و جاودانی، این چند کلمه را به حضور بزرگان و عزیزان حاضر در این جلسه ملکوتی و ولایی ـ که فرشتگان، شرف حضور در آن را غنیمت و افتخار میدانند ـ تقدیم میدارم: نصوص صریحه بر ولایت و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در کتاب و سنت - اگرچه بسیار است - اما در یک تقسیم بر دو قسم میباشد: نص جلی و نص خفی. نصوص جلیه قرآنیه، مثل آیه کریمه مباهله، و آیه شریفه انما ولیکم الله و سائر آیات است که شماری از آنها را در کتاب شریف "خصائص الوحی المبین فی مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام"، ابن بطریق با سندهای معتبر از محدثین و ارباب جوامع و صحاح و مسانید عامه روایت کرده است.
در ادامه این پیام تصریح شده است: نصوص جلیه متواتره نبویه هم، مانند حدیث مشهور منزلت و احادیث دیگر است که اعظم و اشهر و اتم آنها، حدیث شریف غدیر، آن ابلاغ و اعلام عام است که در تاریخ حیات رسالت رسول اکرمصلی الله علیه و آله مانند آن همایش بزرگ، روزی عظیمتر و رسمیتر نیست؛ همایشی که همه سران اصحاب و خیل انبوه حاج - که تا آن روز مثل آن سابقه نداشت- در آن حضور داشتند. روزی که در تعالی و عظمت، با روز بعثت حضرت خاتم الانبیاءصلی الله علیه و آله، همطراز است. هر دو آغاز است و هر دو یوم الله الاکبر است. برای این دو روز، روز سوم، روز ظهور مصلح یگانه آخر الزمان، منجی عالم بشریت، عدل کل و موعود رسل، حضرت قائم آل محمدصلوات الله علیهم اجمعین است؛ شخصیت بلندپایهای که انبیا و صحف آسمانی به ظهور او بشارت دادهاند و یملأ الارض قسطاً و عدلاً از اوصاف مختصه او است و ذلک الذی یفتح الله على یدیه مشارق الارض و مغاربها، برنامه قیام و اقدام او است.
در این پیام تاکید شده است: حدیث فراتر از تواتر غدیر، از انصّ نصوص جلیه است که در جهت کثرت روات از صحابه و تابعین و تابعین تابعین و همه جهات اعتبار، حدیثی برتر از آن وجود ندارد از کتابهای مربوط به این حدیث و اسناد و الفاظ آن به تنهایی، کتابخانهای بزرگ تشکیل میشود. نصوص خفیه نیز در کنار نصوص جلیه، موقعیتی بسیار ارزشمند و محکم دارند و ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام و سائر ائمه طاهرین علیهم السلام را اثبات میکند. بخش نصوص خفیه، بخشی وسیع و جامع است. کتاب اَلفین علامه حلی رضوان الله تعالی علیه را میتوان 2 هزار دلیل از این ادله خفیه شمرد. در عین حالی که این نصوص را خفیه عنوان میکند، هیچ خفایی در دلالت آنها بر ولایت ائمه طاهرینعلیهم السلام به ویژه امیرالمؤمنینعلیه السلام نیست. از این نصوص خفیه، آیات قرآنیهای است که به طور استفهام همه را مخاطب قرار داده است، مثل افمن یهدی إِلى الحقّ احقُّ أَنْ یتَّبَعَ أَمَّنْ لا یهِدِّی إِلا أَن یهْدَى فما لَکُم کیف تحکمون، یا ما یستوِی الأَعمی و البصیر، یا و هل یستوِی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: از این آیات به وضوح، از نظر اظهر مصادیق، احق بودن امیرالمؤمنین علیه السلام به امر خلافت و امامت و هدایت استفاده میشود. پیام همه این است، بینا نه کور، عالم نه جاهل، فاضل نه مفضول، علی علیهالسلام نه دیگران. موضوع تفضیل فاضل بر مفضول، افضل بر فاضل و تقبیح تفضیل فاضل بر افضل و مفضول بر فاضل، موضوع آیات متعدد قرآن کریم و روایات بسیار اهل بیت علیهم السلام و مواردی از احکام واجب و مستحب است و از هدایتهای مهم قرآنی و روایی است، و در همه امور به ویژه در ولایتها و اختیارات یک اصل است که هر مسلمان و هر شخص خردمندی، باید آن را برنامه قرار دهد و در انتخاب، اصلح را بر صالح و الیق را بر لایق برگزیند و اجمالاً بر حسب فطرت هم، بشر - اگر غرضهای دیگری در بین نباشد- به آن عمل مینماید، رعایت این تعلیمات و ارشادات در اصل نظام دینی و ولائی و خلافت پیغمبر اکرم علیه و آله السلام از اهم مطالب و واجبات است.
در این پیام افزوده شده است: به همین اصل، شخص امام علیه السلام اشاره فرموده و همه را مخاطب قرار داده است: أَیهَا النَّاس إِنَّ أَحَقَّ النَّاس بهذا الْأَمْرِ أَقواهُم علیه وَ أَعلَمُهُم بِأَمْرِ اللَّه فیه و فرموده است: إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بالْأَنْبِیاءِ أَعلمُهُمْ بما جاءُوا به. بر این اساس و بر حسب این آیات و روایات، یگانه شخصیتی که پس از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله؛ چه در حیات آن حضرت و چه بعد از آن، واجب الاطاعة و صاحب ولایت امر و منصوص من الله است، امیرالمؤمنین علیه السلام است، بقول جاحظ که در یکی از رسالهها به این مضمون میگوید که آنچه در اسلام، رأس فضائل و مکارم و مقامات است، چهار چیز است: ایمان به خدا، علم و دانایی، زهد و پرهیزکاری، و جهاد در راه دین و فی سبیل الله. سپس میگوید: از تمام علمای اسلام، اگر از کسی بپرسیم که اسبق و اکمل در ایمان کیست؟ نخستین کسی را که بر میشمارند علی علیه السلام است و اگر درباره اعلم از همه اصحاب پیغمبر صلی الله علیه و آله سؤال کنیم، اول شخصی را که معرفی میکنند علی علیه السلام است و اگر از آنها که در راه دین جهاد کردند و اسلام از برکت جهاد آنها برپا شد سؤال کنیم، باز هم همه اول علی علیه السلام را نام میبرند که تنها ثواب یک جهاد او از عبادت امت تا روز قیامت بیشتر است و اگر از زهاد صحابه و کسانی که دنیا را ترک کرده و فریفته دنیا نشده باشند سؤال کنیم، همه اسم علی علیه السلام را میبرند که یک لحظه به دنیا نظر نفرمود.
در این پیام آمده است: غرض اینکه، دعوت اسلام، دعوت قرآن و دعوت تمام انبیاء، دعوت به افضل و تقبیح تفضیل مفضول بر فاضل است که اصل و پایه محکم اعتقاد شیعه، مصداق تفضیل افضل بر فاضل است و مصداق دوم، عقیده دیگران است، که نصوصِ به اصطلاح خفیه بر بطلان آن دلالت دارد و شناخت مصداق و مصادیق آن را به خود عرف واگذار کرده است؛ سنایی میگوید:
احمد مرسل نشسته کی روا دارد خرد/ جان اسیر سیرت بوجهل کافر داشتن
و یـقـولون لی فَضِّل علـیاً علیهم / فَلَستُ اقولُ التِبر اَعلی من الحَصا
أ لَـم تَر ان السَّـیفَ یزری بحده / مقالک هذا السیف امضی من العصا
اذا انــا فَضَّلــتُ علـیاً علیهم / أکــن للــذی فـضّلتـُه متنقصاً
در این پیام تاکید شده است: در پایان با عرض خاکساری و عجز و ناتوانی از اظهار وجود و در عرصهای که عرض وجود در آن شأن انبیا و اولیا و بزرگان و اعاظم اصحاب است پوزش میطلبم. امید است این هدیه کمتر از ران ملخ در بارگاه ملکوتی عالم آل محمد صلوات الله علیهم حضرت ثامن الائمه علیه السلام به شرف قبول متشرفین به تقبیل عتبه مقدسه آن روضه شریفه و شرکتکنندگان در این همایش مقدس نایل شود.
انتهای پیام/صا30
اخبار مرتبط
-
دولتها در حفظ و انتقال غدیر نقشی نداشتند
-
نمایشگاه خوشنویسی قربان تا غدیر در قائمشهر دایر شد
-
مطالعه سرگذشت ادیان اسرار غدیر را روشن تر میکند
-
بازسازی واقعه غدیر در 32 استان کشور
-
غدیر، روز طلوع ولایت
-
انقلاب اسلامی نشأت گرفته از واقعه غدیر است
-
غدیر، عید شیوه مدیریت بشریت است
-
بازسازی واقعه غدیر در قم
-
مقام دومی اصفهان در رقابتهای باستانی جام غدیر
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.