اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

فارس گزارش می‌دهد؛

غدیر، روز طلوع ولایت

خبرگزاری فارس: چراغ راه هدایت غدیر تا قیامت روشن است و غدیر روزی است که دعا مستجاب و شیطان زبون ناخرسند می‌شود و غدیر طلوع ولایت و روز پرداختن به تمام خوبی‌هاست.

غدیر، روز طلوع ولایت
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پیامبر گرامى (ص) در سال دهم هجرت براى انجام فریضه و تعلیم مراسم حج به مکه عزیمت کرد و این بار انجام این فریضه با آخرین سال عمر پیامبر مصادف شد و به همین منظور آن را «حجة‌الوداع» نامیدند و افرادى که به شوق همسفرى و یا آموختن مراسم حج همراه آن حضرت بودند تا 120 هزار نفر تخمین زده شدند.
مراسم حج به پایان رسید و پیامبر اکرم (ص) راه مدینه را در حالى که گروهى انبوه او را بدرقه مى‌کردند و جز کسانى که در مکه به او پیوسته بودند همگى در رکاب او بودند، در پیش گرفت و چون کاروان به پهنه بى‌آبى به نام «غدیرخم» رسید پیک وحى فرود آمد و به پیامبر فرمان توقف داد و پیامبر نیز دستور داد که همه از حرکت باز ایستند و بازماندگان فرا رسند.
کاروانیان از توقف ناگهانى و به ظاهر بى‌موقع پیامبر در این منطقه بدون آب و  در نیمروزى گرم که حرارت آفتاب بسیار سوزنده و زمین تفتیده بود در شگفت ماندند.
مردم با خود مى‌گفتند فرمان بزرگى از جانب خدا رسیده است و در اهمیت فرمان همین بس که به پیامبر مأموریت داده که در این موقع نامساعد همه را از حرکت باز دارد و فرمان خدا را ابلاغ کند.
فرمان خدا به رسول گرامى در آیه‌ای به این مظنون نازل شد: اى پیامبر آنچه را از پروردگارت بر تو فرود آمده است به مردم برسان و اگر نرسانى رسالت خداى را به‌جا نیاورده‌اى و خداوند تو را از گزند مردم حفظ مى‌کند.
در آن لحظات حساس طنین اذان ظهر سراسر بیابان را فرا گرفت و نداى تکبیر مؤذن بلند شد و مردم خود را براى اداى نماز ظهر آماده کردند و پیامبر نماز ظهر را با آن اجتماع پرشکوه که سرزمین غدیر نظیر آن را هرگز به خاطر نداشت به‌جا آورد و سپس به میان جمعیت آمد و بر منبر بلندى که از جهاز شتران ترتیب یافته بود قرار گرفت و با صداى بلند خطبه‌اى ایراد کرد.
پیامبر (ص) در این خطبه فرمود: ستایش از آن خداست و از او یارى مى‌خواهیم و به او ایمان داریم و بر او توکل مى‌کنیم و از شر نفس‌هاى خویش و بدى کردارهایمان به خدایى پناه مى‌بریم که جز او براى گمراهان هادى و راهنمایى نیست و خدایى که هر کس را هدایت کرد براى او گمراه کننده‌اى نیست و گواهى مى‌دهیم که خدایى جز او نیست و محمد بنده خدا و فرستاده اوست.
پیامبر خدا (ص) خطبه‌اش را ادامه داد: هان اى مردم نزدیک است که من دعوت حق را لبیک گویم و از میان شما بروم و من مسئولم و شما نیز مسئول هستید، درباره من چه فکر مى‌‌کنید و یاران پیامبر گفتند: گواهى مى‌دهیم که تو آیین خدا را تبلیغ کردى و نسبت به ما خیر خواهى و نصیحت کردى و در این راه بسیار کوشیدى و خداوند به تو پاداش نیک دهد.
پیامبر اکرم (ص) پس از آرامش جمعیت فرمود: آیا شما گواهى نمى‌دهید که جز خدا خدایى نیست و محمد بنده خدا و پیامبر اوست و بهشت و دوزخ و مرگ حق است و روز رستاخیز بدون شک فرا خواهد رسید و خداوند کسانى را که در خاک پنهان شده‌اند زنده خواهد کرد و یاران پیامبر گفتند: آرى، آرى گواهى مى‌دهیم و پیامبر (ص) ادامه داد: من در میان شما دو چیز گرانبها به یادگار مى‌گذارم و چگونه با آنها معامله خواهید کرد و ناشناسى پرسید مقصود از این دو چیز گرانبها چیست و پیامبر (ص) فرمود: ثقل اکبر کتاب خداست که یک طرف آن در دست خدا و طرف دیگرش در دست شماست و به کتاب او چنگ بزنید تا گمراه نشوید و ثقل اصغر عترت و اهل بیت من است و خدایم به من خبر داده که دو یادگار من تا روز رستاخیز از هم جدا نمى‌شوند و هان اى مردم بر کتاب خدا و عترت من پیشى نگیرید و از آن دو عقب نمانید تا نابود نشوید.

 * علی (ع) محور حق

در این موقع پیامبر (ص) دست حضرت على (ع) را گرفت و بالا برد و همه حضرت على (ع) را در کنار پیامبر دیدند و او را به خوبى شناختند و دریافتند که مقصود از این اجتماع مسئله‌اى مربوط به حضرت على (ع) است و همگى با ولع خاصى آماده شدند که به سخنان پیامبر (ص) گوش دهند.
پیامبر فرمود: هان اى مردم سزاوارترین فرد بر مؤمنان از خود آنان کیست و یاران پیامبر پاسخ دادند که خداوند و پیامبر او بهتر مى‌دانند و پیامبر (ص) ادامه داد: خداوند مولاى من و من مولاى مؤمنان هستم و بر آنها و از خودشان اولى و سزاوارترم، هان اى مردم هر کس که من مولا و رهبر او هستم على هم مولا و رهبر اوست.
رسول اکرم (ص) این جمله آخر را چند بار تکرار کرد و سپس فرمود: پروردگارا دوست بدار کسى را که على را دوست بدارد و دشمن بدار کسى را که على را دشمن بدارد، خدایا یاران على را یارى کن و دشمنان او را خوار و ذلیل گردان و پروردگارا على را محور حق قرار ده.
با این خطبه پیامبر (ص) راه غدیر تا به قیامت روشن می‌شود و چراغ‌های هدایت و کشتی‌های نجات هر یک معرفی می‌شوند تا حجت کامل شود و کسی را از آن تخلف جایز نیست.
 
* غدیر پرداختن به تمام خوبی‌هاست

قائم مقام بنیاد بین‌المللی غدیر گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت بحث غدیر را متعلق به تمام مسلمانان و جهان بشریت دانست و گفت: امام زمان (عج) وارث غدیر است.
عبدالله بابایی‌پور اظهار داشت: بحث غدیر پرداختن به تمام خوبی‌ها بوده و کامل‌ترین راه زندگی بشر است و دین اسلام با غدیر کامل شد.
وی با بیان اینکه تمام انبیا آمده‌اند تا غدیر اتفاق بیفتد، تصریح کرد: پیامبر (ص) برای ابلاغ آیه غدیر در مدت سه روز 120 هزار نفر جمعیت را فراخواند و خداوند در قرآن فرمود با نازل شدن این آیه کافران ناامید شدند.
این مسئول با تاکید بر اینکه بدون ولایت اعمال دینداری باطل است، افزود: بنیاد بین‌المللی غدیر زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود.
 
* غدیر طلوع ولایت برای جهانیان است

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، غدیر را عید طلوع ولایت برای تمام جهانیان دانست و بیان داشت: ولایت و امامت را مانند خورشید فروزان در عالم بشریت دانست و تصریح کرد: نور ولایت به تمام موجودات ثمر بخشیده و موجب رشد و تعالی آنها می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین جمال یاری، اجرایی شدن دستور امر ولایت در عید غدیر را متعلق به تمام بشریت خواند و اظهار داشت: غدیر را نمی‌توان تنها برای مسلمانان تبیین کرد.
وی ادامه داد: اگر زمینه شناسایی فلسفه غدیر و جانشینی پیامبر(ص) تبیین شود هر انسان با منطق و منصف این امر خداوند را تمکین می‌کند.
این مسئول غدیر را کامل کننده دین و اتمام نعمت بیان کرد و اذعان داشت: غدیر در واقع سرآغاز یک حرکت الهی پس از پیامبر(ص) است و تا قیامت ادامه دارد.
وی بر ضرورت تبیین امر ولایت در جامعه تاکید کرد و عنوان داشت: مسلمانان به‌ویژه جوانان، فرهیختگان و صاحب‌نظران عرصه علم و فرهنگ باید نگاه دقیق و درستی به این انتصاب الهی داشته باشند.
یاری استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای شناسایی جایگاه واقعی غدیر را مورد تاکید قرار داد و یا اشاره به اهداف برخی مخالفان امر ولایت یادآور شد: برخی با توجه به اتمام حجت از طرف پیامبر(ص) و خداوند نسبت به امر ولایت اظهار مخالفت کردند.
وی با بیان اینکه برخی از مخالفت‌ها از تفکر و باور انسان نشأت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر انسان منش و شیوه اعتقادی خود را از طرف قرآن و عترت نگیرد دچار این تزلزل فکری می‌شود و این تزلزل ممکن است بین انسان‌ها رواج پیدا کند و ریشه بدواند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان به آثار بلند و درخشان غدیر بین مسلمانان پیرو امر ولایت اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی بهترین نشانه وجود ولایت فقیه است و اطاعت‌پذیری از ولایت موجب می‌شود انسان درست تصمیم بگیرد و از آسیب‌های اجتماعی در امان باشد.
 
* شرط قبولی توبه پیروی از ولایت است

امام جمعه موقت رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، ولایت را شرط توحید دانست و اظهار داشت: ولایت فقیه محور تمام امور است.
حجت‌الاسلام غلامرضا شفیعی‌زاده، نعمت ولایت برای مسلمانان و نظام جمهوری اسلامی را بزرگ و عظیم دانست و تصریح کرد: ولایت فقیه محور تمام امور است.
وی با اشاره به اینکه برخی جایگاه ولایت را نمی‌شناسند و این ایام بهترین فرصت برای شناخت ولایت است، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های مسلمان و شیعیان ولایت‌مداری بوده و این عمل طبق آموزه‌های دینی و اعتقادی است.
امام جمعه موقت رشت شرط قبولی توبه را پیروی از ولایت نامید و افزود: میزان و معیار در شرع مقدس عمل به ولایت بوده و نماز و روزه و اعمال عبادی وصل به ولایت است.
مدیر آستان مقدسه خواهر امام رضا (ع) رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عید غدیر را‌ کمال دین خواند و بیان داشت: اگر غدیر نبود شیعه و تشیع وجود نداشت.
سیدفخرالدین جوادپور از برپایی مراسم جشن غدیر با همکاری اداره کل اوقاف، نهادهای فرهنگی و بنیاد بین‌المللی غدیر گیلان در مرقد خواهر امام رضا (ع) رشت خبر داد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول