اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مسئول جشنواره هنر در روستا مطرح کرد:

مهلت 15 روزه تا صادرات فرهنگی مازندران/ اعتبار فرهنگی برای هنرمندان نیست

خبرگزاری فارس: مسئول دبیرخانه جشنواره هنر در روستا با اعلام اینکه صادرات فرهنگی مازندران فرصت 15 روزه دارد، گفت: دبیرخانه هنر در روستا برای ارسال آثار هنرمندان کشوری و استانی به نمایشگاه مالزی با کمبود شدید منابع مالی روبه‌رو است.

مهلت 15 روزه تا صادرات فرهنگی مازندران/ اعتبار فرهنگی برای هنرمندان نیست
جلال‌الدین مشمولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اعلام اینکه دستاوردهای دبیرخانه هنر در روستا در گالری مکعب مالزی به نمایش گذاشته می‌شود، اظهار داشت: برگزارکننده این نمایشگاه در مالزی دبیرخانه هنر در روستا است.
مشمولی با بیان اینکه تمام دعوتنامه‌ها و کاتالوگ‌های این نمایشگاه آماده است، بیان داشت: این دبیرخانه برای شرکت در این نمایشگاه و ارسال آثار با مشکلات مالی روبه‌رو است.
وی با اشاره به اینکه عصر جمعه هنرمندان این مجموعه گردهم می‌آیند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های این نمایشگاه را تامین کنند، اظهار داشت: برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه از اهداف گروه است.
مشمولی با اعلام اینکه هنر در روستا در دو بخش به صورت ملی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: یک بخش هنرمندانی هستند که از سراسر ایران در روستاهای  مختلف فعالیت می‌کنند و بخش دیگر هنرمندانی هستند که در بخش فرهنگ و بوم اصیل ایرانی تلاش می‌کنند.
به گفته وی تلاش برای احیا و بازسازی و ماندگاری آداب، رسوم، صنایع‌ دستی، نوع زندگی اجتماعی روستاییان از جمله موضوع‌های  فعالیت این هنرمندان است.
 
* فقط 15 روز تا بین‌المللی شدن فرهنگ مازندران
این هنرمند مازندرانی با اشاره به اینکه این منصفانه است که زمانی که این هنر در حال بین‌المللی شدن است از آن حمایت شود، ادامه داد: بخش مهمی که در نمایشگاه به آن پرداخته می‌شود فرهنگ و هنر مازندرانی است.
وی با بیان اینکه بیشتر اعضای گروه هنر در روستا را دانشجویانی تشکیل می‌دهند که شرایط مالی ارسال آثار را ندارند، گفت: برای حضور در این نمایشگاه در بدترین وضعیت ممکن قرار داریم.
مسئول دبیرخانه جشنواره هنر در روستا با اعلام اینکه پنج آذر زمان افتتاحیه این نمایشگاه است، تصریح کرد: تنها 15 روز فرصت داریم تا خود را به نمایشگاهی برسانیم که سفیر ایران در مالزی هم در آن حضور خواهد داشت.
وی با بیان اینکه هنر در روستا به 11 استان کشور سفر کرده و در 66 روستا برنامه داشته است، گفت: این دبیرخانه بیش از 7هزار روستایی را با هنر درگیر کرده است.
مشمولی با اعلام اینکه تمام حرف ما این است که زمانی که داریم فرهنگ استان مازندران را به کشور اسلامی می‌بریم، حمایت نمی‌شویم، تصریح کرد: اینجاست که خواست ما باید دغدغه مسولان باشد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی من به عنوان امکان حضور در این نمایشگاه را ندارم، افزود: امروز فقط تلاش می‌کنیم تنها آثارمان را بفرستیم.
 
* هنرمندان با زندگی روستایی عجین شدند
مشمولی با بیان اینکه هنرمندان این گروه کسانی هستند که شب‌ها در چادرهای عشایر خوابیدند و با مردم بم در خانه‌های ویران شده‌اشان زندگی کردند، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این زندگی و آداب و رسوم ملت ایران را به نمایش بگذاریم اما هیچ حمایتی نمی‌شویم.
وی با تاکید بر اینکه روزی آرزوی همه هنرمندان رفتن به تهران و مرکز کشور بود، گفت: وقتی 18 شهریور ماه 80 هنرمند از سراسر کشور در دبیرخانه هنر در روستا در قائمشهر گردهم می‌آیند دیگر مرکز کشور اهمیتی ندارند و امروز هنرمند ما دغدغه دارد که در روستاهای کشور فعالیت کند.
 
* نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی پس از دیگری از دست می‌رود
وی با گلایه از اینکه امروز کسی به این تغییر نگرش و دیدگاهی که برای هنرمندان ایجاد شده است، ارزشی قائل نیست، خاطرنشان کرد: این یک بستر جدید در بخش هنرهای تجسمی است که باید دیده شود.
مشمولی با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به این جشنواره اظهار داشت: سال گذشته نیز جشنواره فرانسه را به دلیل مالی از دست دادیم، این آمادگی در بسیاری کشورها برای حضور هنر ایران وجود دارد، اما مشکلات مالی اجازه این هنرنمایی‌ها را هنرمندان ایرانی نمی‌دهد.
 
* یک سال سکون برای هنرهای تجسمی مازندران/هنر در روستا جبران می‌کند
‌وی با تاکید بر اینکه این دیگر یک مساله استانی نیست که بخواهیم به بخشی‌نگری داشته باشیم، گفت: در یک سال اخیر در بخش هنرهای تجسمی استان هیچ فعالیتی صورت نگرفته است.
مشمولی ادامه داد: جشنواره مجسمه‌های شنی که می‌توانست فرصت مناسبی برای حضور گردشگران در مازندران باشد را دیگر برگزار نکردیم و امروز نوبت هنر در روستا است که با بی‌توجهی دست و پنجه نرم می‌کند.
وی بیان داشت: میلیون‌ها تومان اعتبار صرف همایش‌ها و جشنواره‌هایی می‌شود تنها در یک شهرستان برگزار می‌شود اما زمانی که می‌خواهیم هنر اصیل ایرانی و فرهنگ ناب مازندرانی را به کشوری اسلامی صادر کنیم، دیده نمی‌شویم.
 
* هزینه‌کرد فرهنگ و هنر مازندران متعارف نیست
مشمولی با تاکید بر اینکه هزینه‌کرد در بخش فرهنگ و هنر مازندران متعارف نیست، اظهار داشت: این فرهنگ کهن مازندران است که به کشوری اسلامی و علاقه‌مند به فرهنگی ایرانی می‌رود.
وی با اعلام اینکه این نمایشگاه صادرات فرهنگی به مالزی است و برای نخستین بار در تاریخ مازندران رخ می‌دهد، افزود: نمی‌دانیم چیزی زیباتر از صادرات فرهنگی وجود دارد یا نه.
‌انتهای ‌پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول