اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

دبیر همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها:

4 میلیون دانشجو در ایران تحصیل می‌کنند

خبرگزاری فارس: دبیر همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور گفت: در یک دوره 10 ساله جمعیت دانشجویی 2.5 برابر شده و به بیش از 4 میلیون نفر در سال 90 رسیده است.

4 میلیون دانشجو در ایران تحصیل می‌کنند
 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید ابوالفضل حسنی پیش از ظهر امروز در گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور اظهار داشت: تربیت و پرورش نیروی انسانی متعهد و متخصص یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل در پیشرفت و توسعه یک کشور است.
وی افزود: هرگونه بحث و برنامه‌ریزی با موضوع توسعه در کشور، بدون در نظر گرفتن سهم نیروی انسانی متخصص و نادیده گرفتن آن در ارزش افزوده بخش‌های مختلف به خطا می‌رود.
حسنی تصریح کرد: تلاش برای گسترش آموزش عالی و افزایش نیروی تحصیل کرده و ارتقای سطح دانش فنی و بالا بردن سطح تحصیلات عالی در کشور و در نظر گرفتن این عامل در تدوین برنامه‌های توسعه ضروری است.  
وی نتیجه آموزش به ویژه آموزش عالی را ارتقای سطح بینش، بصیرت، معرفت و شناخت نیروی انسانی در سازمان برای اجرای وظایف و رسیدن به اهداف سازمانی با کارایی و ثمربخشی بالاتر برشمرد.
حسنی عنوان کرد: درک اهمیت آموزش عالی از سوی کشورهای جهان موجب شده تا توسعه نظام آموزش عالی در اولویت سیاست‌گذاری‌های آموزشی قرار گیرد به طوریکه تعداد دبیر همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور دانشجویان جهان از 13 میلیون نفر در سال 1960 با 13 برابر افزایش به 165 میلیون نفر در سال 2009 رسیده است.
وی افزود: در ایران نیز طی دوره 30 رشد جمعیت دانشجویی از 175 هزار نفر با رشد 22 برابری به بیش از 4 میلیون نفر رسیده است.
دبیر همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور بیان کرد: در یک دوره 10 ساله جمعیت دانشجویی 2.5 برابر شده و از شمار یک میلیون و 600 هزار نفر در سال 80 به بیش از 4 میلیون نفر در سال 90 افزایش یافته است.
حسنی تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را 295 مورد ذکر کرد و افزود: 550 واحد دانشگاه پیام‌نور، 842 واحد دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با رویکرد مهارتی و 274 مؤسسه آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی و مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و 406 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور فعالیت می‌کنند.
وی برنامه‌ریزی برای توسعه آموزش عالی را ضروری دانست و افزود: نظام آموزش عالی به عنوان یک نظام پویا، هوشمند و هدفمند دارای دو بعد کمی و کیفی است که رشد متناسب و متعادل این نظام مستلزم رشد هر دو بعد به موازات یکدیگر است.
حسنی با بیان اینکه در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور توجه ویژه‌ای به مسئله آموزش به ویژه آموزش عالی بوده است، بیان کرد: به عنوان نمونه جهت‌گیری برنامه چهارم به علوم و فناوری «توسعه مبتنی بر دانایی» بوده که در فصل چهارم برنامه توسعه به آن پرداخته شده است.
وی اذعان کرد:‌ نگاه برنامه چهارم به آموزش عالی، نگاهی زیرساختی و از منظر نوسازی، بازسازی سیاست‌ها و راهبردها بوده است.
حسنی افزایش جمعیت دانشجویی از 2.6 میلیون نفر در سال 84 به بیش از 3.8 میلیون نفر در سال 88 «پایان برنامه چهارم»، افزایش شاخص پوشش آموزش عالی به جمعیت 18 تا 24 ساله کشور از 20 درصد سال 83 «پایان برنامه سوم» به 31.6 درصد سال 88 «پایان برنامه چهارم» را از جمله موفقیت‌های وزارت علوم، فناوری و تحقیقات در قالب اهداف برنامه چهارم توسعه است.
وی افزایش شاخص تعداد دانشجو در 100 هزار نفر جمعیت کشور از 3 هزار و 300 نفر در سال 83 به 4 هزار و 922 نفر در سال 88 و رشد شاخص سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان از شش درصد در پایان برنامه سوم به 7.37 درصد در پایان برنامه چهارم را از دیگر موفقیت‌های وزارتخانه متبوع در رسیدن به اهداف ذکر کرد.
حسنی عنوان کرد: افزایش تعداد رشته‌های محله‌ای دایر در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از 4 هزار و 291 رشته محل در سال 84 به 28 هزار و 679 رشته محل در سال 88 از دیگر موفقیت‌های وزارت علوم، فناوری و تحقیقات در زمینه اهداف برنامه چهارم توسعه است.
وی با اشاره به آغاز برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش می‌کند تا با نگاهی زیربنایی و اصولی‌تر و برنامه طرح آمایش سرزمین به توسعه و ساختاربندی آموزش عالی در کشور بپردازد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول