اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری قزوین:

90 درصد پسماندها قابل بازیافت است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری قزوین گفت: 90 درصد پسماندها قابل بازیافت است.

90 درصد پسماندها قابل بازیافت است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عباس عسگری جمعه شب در مراسم اختتامیه دومین جشنواره هنر بازیافت که در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) برگزار شد،‌ بیان کرد: این جشنواره برای دومین بار در شهر تاریخی، مذهبی و فرهنگی  استان قزوین با موفقیتی چشمگیر نسبت به سال گذشته برگزار شد.
وی ادامه داد: همه افراد از کثیفی فرار می‌کنند اما یک هنرمند از وجود برخی عناصری که در زباله وجود دارد استفاده خوب به عمل می‌آورد.
مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری قزوین اضافه کرد: استفاده از مواد مصرف شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالا یا کالای قابل استفاده در حد کالای قبلی، بازیافت نامیده می‌شود،
بازیافت در زندگی بشری دارای جایگاه خاصی است چراکه با بازیافت از به هدر رفتن منابع سودمند و سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌شود در واقع فرایند بازیافت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های هوا و سوخت مواد را به دنبال دارد.
وی توضیح داد: آب حاصل از دفن زباله‌ها که در درون خاک دفن می‌شوند آلودگی‌هایی برای آب‌های زیرزمینی به وجود می‌آورد، بازیافت یک مولفه کلیدی در مدیریت مدرن پسماندها محسوب و کاهش مواد زائد را دربر خواهد داشت.
عسگری خاطرنشان کرد: در اکثر شهرهای ایران 70 درصد پسماندهای تَر یا مواد فسادپذیر و  20 درصد پسماند زباله خشک که در منازل تولید می‌شوند، قابل بازیافت هستند در نتیجه 20 درصد پسماندها قابل بازیافت است.
وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت محدود محیط زیست بازیافت زباله از ضروریات انکارناپذیر است؛ برای تولید کاغذ از کاغذهای باطله 75 درصد آلودگی هوا، 70 درصد مصرف انرژی و 35 درصد از آلودگی آب کاهش می‌یابد و با بازیافت هر تن کاغذ باطله از تخریب 90 هزار هکتار جنگل جلوگیری می‌شود.
مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری قزوین ادامه داد: برای ساخت آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده 90 درصد انرژی کمتر مصرف می‌شود و یا در تولید یک شیشه از شیشه بازیافت شده 50 درصد آلودگی آب و 20 درصد آلودگی هوا کاهش می‌یابد.
وی افزود: مردم نمی‌دانند چه چیزی را به بیرون از منزل می‌اندازند، بسیاری از مردم از این موضوع آگاهی ندارند، هنر بازیافت دید مردم را تغییر می‌دهد و به شهروندان آموزش می‌دهیم که چگونه زباله‌های کمتری تولید کنند.
در ادامه مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین اظهار کرد: استان قزوین توانسته به عنوان سومین شهر در کشور جشنواره بازیافت را برگزار کرده  و شاید به عنوان نخستین شهر جشنواره بازیافت را با عنوان هنر بازیافت به نمایش بگذارد.
سعید وزیری‌نژاد ادامه داد: استان قزوین نخستین شهری است که توانسته برای دو سال متوالی این جشنواره را برگزار کند و امید است در سال‌های آتی به صورت بهتر به این کار ادامه دهیم.
وی توضیح داد: از اهداف این جشنواره نهادینه کردن استفاده بهینه از مواد دورریختنی، آشنا کردن خانواده به خصوص کودکان و نوجوانان با مقوله مهم بازیافت، توجه جدی به مقوله محیط زیست و جلب مشارکت مردم در همراهی با مدیریت شهری به منظور کاهش تولید زباله در سطح شهر است.
مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: آسیب انسان به محیط زیست یکی از مهم‌ترین خطرات جدی و تهدیدکننده شهر تلقی می‌شود، در واقع با ماشینی شدن زندگی امروزی شهرها، روند مصرف‌گرایی در سطح شهرها افزایش و در نتیجه تولید زباله در شهر بیشتر شده و این به معنای تخریب محیط زیست است.
وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها جمع‌آوری زباله در شهرهاست و اگر قرار باشد این روند مصرف‌گرایی گسترش و روندی غیرمنطقی به خود گیرد سبب می‌شود مدیریت‌های شهری در یک جایی با مشکل روبه‌رو شوند و منابع محدود مدیریت شهری برای جمع‌آوری و دفن زباله‌های شهری کافی نباشد.
وزیری‌نژاد افزود: ما در این جشنواره به دنبال استفاده از رویکرد هنری برای فرهنگ‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در مدیریت شهری هستیم.
وی گفت: این جشنواره به مدت سه روز به همت کمیته فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در بوستان مشاهیر برای دومین بار برپا شد، البته سال گذشته تنها 45 اثر از هنرمندان دریافت کردیم ولی سال جاری 310 اثر با همکاری مردم و هنرمندان خلق شد و بخشی از این آثار قابلیت عرضه در نمایشگاه را نیز داشت.
مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین اضافه کرد: جشنواره در دو قسمت خلق آثار توسط هنرمندان مطرح کشور و بحث‌های کارگاهی و آموزش به خانواده‌ها و فرزندان برگزار شد که حضور چشمگیر دانشجویان هنر و معماری و اساتید مطرح در سطح  کشور قابل توجه بود.
وی یادآور شد: از برنامه‌های ما برای سال آینده ایجاد دبیرخانه دائمی در استان قزوین با رویکرد ارتقای مدیریت شهری و همچنین راه‌اندازی موزه آثار ساخته شده از آثار هنرمندان و عموم مردم برای گسترش فرهنگ‌سازی در زمینه بازیافت است تا سایر شهرها با الگوگیری از ما بتوانند چنین برنامه‌هایی را اجرا کنند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول