اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از حاشیه و متن یک همایش؛

همایش روز مازندران تنها با 30 نفر/ فرهنگ مازندران تاوان چه چیز را می‌دهد

خبرگزاری فارس: همایش سالروز تشکیل حکومت علویان در آمل به دلیل عدم برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی کافی غریبانه و در سکوت برگزار شد.

همایش روز مازندران تنها با 30 نفر/ فرهنگ مازندران تاوان چه چیز را می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، شب گذشته به مناسبت 14 آبان سالروز تشکیل حکومت علویان که روز مازندران نامگذاری شده است همایش گرامیداشت این روز، به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد و بنیاد فرهنگ آمل برگزار شد.
در این همایش که از هفته گذشته تنها دعوتنامه‌های بدون نام برای اشخاص صادر شده بود، از استقبال چندانی برخوردار نشد.
در همایش روز بزرگداشت تاسیس حکومت علویان در شهر آمل که نخستین حکومت علوی استان مازندران در این روز تشکیل شده تنها قریب به 30 نفر در سالن 300 نفری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل حضور داشتند.
تاخیر یک ساعته در آغاز این همایش نیز نتوانست جمعیت را در سالن حتی به یک سوم نیز برساند.
در این همایش از حسین اسلامی رئیس پژوهشکده مازندران‌شناسی، نصرالله هومند رئیس بنیاد فرهنگ آمل و عبدالله رجایی استاد دانشگاه برای سخنرانی دعوت شده بود.
قرار گرفتن اسلامی و هومند در کنار هم در این همایش به نوعی تعجب کسانی که با تفکرات این دو فرد آشنا بودند را در پی داشت.
هومند معتقد سرسختی است که می‌گوید آمل نخستین پایگاه حکومت علویان در مازندران و دیلمان بوده است و حسین اسلامی نیز که آوازه مازندران و ساری‌پژوهی وی در استان وجود دارد نیز با جدیت به دنبال اثبات این است که ساری نخستین پایگاه شیعی مازندران است.
سخنان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد آمل نیز که گفت به دوستان توصیه کرده‌ایم که به شهرها کاری نداشته باشند و تنها به اینکه این امر در مازندران رخ داده توجه کنند نیز نشان می‌داد که مجموعه برگزارکننده نیز از تنش علمی میان این دو استاد بزرگ و تاریخ‌پژوه مازندران آگاهی داشته است.
محمد محمدی ادامه داد: وقتی سالن را خالی از جمعیت دیدم تا حدود زیادی از انرژی من کاسته شد.
حسین اسلامی نیز در واکنش به سالن خالی از جمعیت بسیار امیدوارانه گفت که هنوز نتوانسته‌ایم مردم را برای روز مازندران به سالن‌ها بکشانیم.
وی افزود: در حقیقت این مردم هستند که واقعا نمی‌دانند چنین روزی در تقویم کشور وجود دارد.
اسلامی با بیان اینکه این روز به تلاش استاد هومند و با دفاعیات بنده در شورای فرهنگ عمومی نهادینه شده، بیان داشت: نباید زیاد به اینکه این روز به علویان یا مرعشیان تعلق دارد توجه کرد، این روز تنها از آن مازندران است و بس.
مباحث علمی این سخنرانی نیز اگرچه اسلامی تلاش کرد به زبان مازندرانی صورت گیرد و بارها با فریادهای اعتراض‌آمیز از مجری و رجایی استاد دانشگاه خواست به این زبان صحبت کنند نیز به نتیجه‌ نرسید.
اسلامی در اعتراض به این روند گفت: چگونه انتظار داریم تمام برنامه‌های تلویزیونی به زبان مازندران صحبت کنند در حالی که یک جمع چند نفری را نمی‌توانیم مجبور کنیم مازندرانی صحبت کنند.
 
* فرهنگ مازندران تاوان چه چیز را می‌دهد
در شهرستان آمل 19 دانشگاه و موسسه آموزش عالی قرار دارد که جای خالی روسا، اساتید، معاونان و حتی دانشجویان علاقه‌مند به فرهنگ بومی مازندران خالی بود.
در این همایش اگرچه به نظر می‌رسید برگزارکننده می‌خواست مردم حضور پرشور را داشته باشد، در حالی که تبلیغات محیطی این برنامه در شهر به چشم نمی‌خورد و حتی رسانه‌هایی که همیشه قبل از برگزاری چنین همایشی پیش خبر تهیه می‌کردند نیز تنها دو روز مانده به همایش از آن با خبر شدند.
همایش روز بزرگداشت مازندران در آمل اگرچه با پنل‌های چیده شده نشان می‌داد یک بحث کاملا علمی است، اما دقیقا مشخص نشد حضور پرشور مردم در این همایش چگونه می‌خواست توجیه شود.
مازندران غنی از آداب و رسومی است که در دیدگاه متولیان فرهنگی تنها سخن گفتن از آن کفایت می‌کند.
گنجاندن سخنرانی برای یک روز ملی به نام مازندران اگر هم فرض کنیم با حضور پرشور مردم برگزار می‌شد آیا خمیازه‌های کسالت‌آور و سرخوردگی در میان علاقه‌مندان این فرهنگ را به دنبال نمی‌داشت.
آیا در نظر گرفتن زمانی دو ساعته برای یک همایش با عنوانی بزرگ که در آن حتی از مدیران دستگاه‌های اجرایی که پای ثابت همه برنامه‌ها هستند نیز خبری نبود می‌توانست در بیان غنای این روز کافی باشد.
باید دید حالا که اذعان می‌شود که دعوتنامه‌های زیادی برای این روز صادر شده است، اما کسی استقبال نکرده، دلیل این عدم استقبال چیست.
کسی که دری را به روی مردم باز می‌کند نمی‌تواند پیش‌بینی کند آیا استقبال‌کننده‌ای وجود خواهد داشت یا نه.
به نظر می‌رسد لفظ برگزاری یک همایش برای متولیان فرهنگی کفایت می‌کند و کیفیت و ماندگاری آن تنها نکته‌ای است که در اینگونه همایش‌ها فراموش می‌شود.
انتهای‌ پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول