اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

بر اساس تفاهمنامه مشترک بین اوقاف و منابع طبیعی؛

823 هکتار از اراضی موقوفه سیف‌الدوله، منابع ملی شد

خبرگزاری فارس: رئیس امور اوقافی استان همدان گفت: بر اساس تفاهمنامه مشترک بین اوقاف و منابع طبیعی، 822 هکتار از اراضی متعلق به موقوفه سیف‌الدوله به عنوان اراضی موقوفه و 823 هکتار نیز به عنوان منابع ملی اعلام شد.

823 هکتار از اراضی موقوفه سیف‌الدوله، منابع ملی شد
حسن امامی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به ادعای منابع طبیعی بر پلاک 2043 و 2044 موقوفه سیف‌الدوله ملایر مبنی بر ملی بودن این اراضی، اظهار کرد: این زمین‌ها در حاشیه شهر ملایر و محدوده این شهر قرار دارد که سند مالکیت موقوفه در سال 1316 صادر شده بود.
وی خاطرنشان کرد: استفتائات مختلفی از مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی(ره)داشتیم مبنی بر اینکه حریم وقف، موقوفه است و باید عمل به وقف شود بر همین اساس ما به ادعای منابع طبیعی تمکین نکرده و به این مسئله تأکید داشتیم که هر آنچه در اراضی موقوفه واقع شده باشد جزو موقوفه محسوب می‌شود.
رئیس امور اوقافی استان همدان گفت: در راستای پایان دادن به تعارض اراضی موقوفه سیف الدوله ملایر،  تفاهمنامه مشترکی منعقد شد که بر اساس آن، در شهرستان ملایر یک هزار و 645 هکتار اراضی مورد اختلاف را در اراضی 2043 و 2044 تعیین تکلیف کردند.
وی تصریح کرد: بر اساس تفاهمنامه مشترک بین اوقاف و منابع طبیعی، 822 هکتار از اراضی متعلق به موقوفه سیف الدوله به عنوان اراضی موقوفه و 823 هکتار نیز به عنوان منابع ملی اعلام شد.
امامی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مشترک بین اوقاف و امور خیریه و منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان‌های مختلف همدان، اظهار کرد: بر اساس این جلسات مقرر شد رؤسای ادارات اوقاف و رؤسای ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها، پلاک‌های ثبتی مورد اختلاف را بررسی کنند.
وی افزود: مقرر شده پس از بررسی پلاک‌های ثبتی مورد اختلاف بین اوقاف و منابع طبیعی، هر جا که قابلیت کشت و زرع دارد و اوقاف نیز تعهد داده و سابقه احیای قبل از سال 68 دارد به عنوان اراضی اوقاف و زمین‌های غیر از آن نیز به عنوان اراضی منابع ملی اعلام شود.
رئیس امور اوقافی استان همدان تصریح کرد: رؤسای ادارات اوقاف و منابع طبیعی شهرستانها باید پلاک‌های مورد اختلاف را به ما منعکس کنند چرا که اگر ما در سطح استان نتوانستیم تعارضات را برطرف کنیم موارد را به کمیسیون مشترک اوقاف و منابع طبیعی که در سازمان اوقاف واقع است برای بررسی و حصول نتیجه ارجاع می‌دهیم.
وی در ادامه در پاسخ به وضعیت زمین موقوفه شاهزاده حسین(ع) که در تصرف بانک ملی است، نیز گفت: بحث موقوفه شاهزاده حسین (ع)، واگذاری خلاف شرع است یعنی شرعاً آقایان اجازه واگذاری نداشتند و مال غیر را واگذار کردند.
امامی تصریح کرد: درست است که بانک ملی این زمین را خریداری کرده اما این خرید از افرادی صورت گرفته که هیچگونه سمتی در خصوص واگذاری چه به اذن شرعی و نیز اجازه واگذاری را نداشته‌اند.
وی با بیان اینکه وضعیت زمین موقوفه شاهزاده حسین(ع) در حال حاضر از طریق قوه قضائیه در حال بررسی است، عنوان کرد: رئیس قوه قضائیه بانک ملی را ملزم کرده که با اوقاف سند اجاره تنظیم کنند اما ما به این حکم تمکین نکرده و موضوع را ارجاع داده‌ایم و در حال حاضر نیز از طریق رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان اوقاف در حال پیگیری است.
رئیس امور اوقافی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر نتیجه قطعی در خصوص موقوفه شاهزاده حسین(ع)، مشخص نیست و حکم قابلیت اجرا پیدا نکرده، گفت: قابلیت اجرا این است که باید ما با بانک سند اجاره تنظیم کنیم اما با توجه به اینکه اوقاف مالک این زمین است و نیز به استناد شرعی نبودن این رأی، این کار را نکرده و تمکین نمی‌کنیم.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول