اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد:

راه آهن بزرگترین بدهکار به اوقاف در یزد است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: راه آهن علاوه بر پرداخت نکردن بدهی اجاره خود بابت 100 هزار متر سند اجاره، 400 هزار متر از زمین‌های سند دار اوقاف را نیز تصرف کرده است.

راه آهن بزرگترین بدهکار به اوقاف در یزد است
حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی امروز در حاشیه افتتاح مرکز فرهنگی قرآنی اوقاف در ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه در مورد بدهی ادارات استان یزد به اداره اوقاف اظهار داشت: بدهی ادارات به اوقاف دو گونه است که اصلی‌ترین آن بدهی پذیره به معنای وجه اولیه بابت تملک اعیان است.
وی خاطرنشان کرد: بدهی دیگر مربوط به پرداخت اجاره زمینی است که این ادارات در اختیار گرفته‌اند.
حاتمی در مورد اقداماتی که در راستای احقاق حق اوقاف در این دو بخش در استان صورت پذیرفته است، یادآور شد: با کمک استاندار یزد موفق به دریافت مبالغی از این طلب شده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به همکاری خوب آموزش و پرورش با توجه به اینکه مدارس بسیاری در استان موقوفه است، اشاره کرد.

* بدهی 10 میلیاردی دولت به اوقاف کذب است/ بدهی دولت چندین برابر 10 میلیارد!
وی خاطرنشان کرد: گاهی عنوان می‌شود که دولت در استان یزد 10 میلیارد تومان به اوقاف بدهی دارد که این موضوع صحت ندارد.
حاتمی تاکید کرد: بدهی دولت به اوقاف در این استان چندین برابر مبلغ فوق است، اما در سفر دور اول هیئت دولت به استان یزد مصوب شد تا فعلا 10 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شود.
وی در مورد عملی شدن این وعده افزود: متأسفانه پرداخت این مبلغ نیز با وجود مطرح شدن در سفرهای دور دوم و سوم و پیگیری‌های انجام شده هنوز صورت عملی به خود نگرفته است.
حاتمی افزود: تاکنون اقدامات بسیاری در این راستا صورت گرفته است و با وجود وعده‌هایی به طور مثال در مورد واگذاری مقداری از سهام سنگ آهن و ...، این وعده‌ها عملی نشده است.

* راه آهن بزرگترین بدهکار اوقاف یزد
وی در مورد بدهکاران بزرگ اوقاف افزود: در موقوفه مرحوم رشتی به عنوان بزرگترین موقوفه استان یزد، راه آهن بزرگترین بدهکار به اوقاف است.
حاتمی ادامه داد: راه آهن علاوه بر پرداخت نکردن بدهی اجاره خود بابت 100 هزار متر سند اجاره، 400 هزار متر از زمین‌های سند دار اوقاف را نیز تصرف کرده است.
وی در مورد طلب‌های اوقاف از مردم افزود: خوشبختانه موقوفه‌خواری با برنامه تنها به صورت موردی در استان مشاهده می‌شود و به طور عمده به علت ناآگاهی مردم از قوانین اوقاف این حقوق اعاده نمی‌شود و به طور مثال افرادی با اجاره کردن محدود چند ساله زمین به مدت 30 سال آن را در اختیار گرفته‌اند و حتی ساختمان سازی‌هایی نیز در آن صورت داده‌اند که باید با فرهنگ‌سازی و آشناسازی مردم به امور وقفی، این رویه متوقف شود.
حاتمی با اشاره به تعامل بسیار خوب اوقاف و ثبت اسناد در استان یزد افزود: از حدود 40 هزار رقبه وقفی در استان حدود یک سوم از آنها ثبت و دارای سند شده‌اند که امیدواریم همزمان با طرح کاداستر، ثبت اسناد و تفاهم‌نامه‌ای که به امضاء رسیده است، این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

* تعداد رقبات وقفی یزد بالاست اما درآمد نداریم
وی افزود: متأسفانه با وجود رتبه بسیار خوب استان در دارا بودن رقبات وقفی، این اداره از لحاظ درآمد رتبه خوبی را در کشور به خود اختصاص نداده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به ارتباط سال جهاد اقتصادی با اوقاف خاطرنشان کرد: سال جهاد اقتصادی در اوقاف سال بهره‌وری بیشتر و احیاء موقوفات است.
وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اوقاف در این سال، عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی است.
حاتمی افزود: در این راستا تاکنون اقدامات بسیار خوبی به انجام رسیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال، اجرای پنج کار ویژه از جمله طرح نشاط معنوی و سوگواره یاس نبوی اشاره کرد.
وی یادآور شد: جدیدترین کار فرهنگی اوقاف در راستای فعال‌تر شدن بقاع متبرکه در زمینه فرهنگی، ایجاد مراکز فرهنگی، قرآنی است که نخستین کانون در استان یزد امروز در امامزاده عباسعلی ابرکوه نیز در همین راستا افتتاح شد.
حاتمی با بیان اینکه وقف یک صدقه جاریه و سنت پسندیده است، افزود: خیران و نیکوکارانی که می‌خواهند سنت پسندیده وقف را انجام دهند، با مراجعه به ادارات اوقاف شهرستان خود، از نیازهای مناطق مختلف مطلع شوند و بر این اساس نیاز، کار خیر خود را انجام دهند.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول