اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

شیوع بیماری واگیری با دفن نامناسب زباله‌ها در پلدختر

خبرگزاری فارس: دفن نامناسب زباله‌های بیمارستانی خطر شیوع بیماری‌های واگیری را در پلدختر به دنبال دارد.

شیوع بیماری واگیری با دفن نامناسب زباله‌ها در پلدختر
به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، رشد روزافزون جمعیت، افزایش سطح رفاه و تنوع کمی و کیفی در مصرف مواد غذایی، توسعه صنایع تبدیلی و رشد پدیده شهرنشینی، دفع زباله و مواد زاید آلی به یک مشکل در شهرها تبدیل کرده است.
در ایران روش دفع زباله‌ها به گونه‌ای است، که  زباله‌ها یا در خاک دفن یا سوزانده می‌شوند و حتی گاه در طبیعت رها می‌شوند، همه این روش‌ها دفن زباله برای محیط زیست ما  بسیار خطرناک هستند و سبب فرسایش خاک، آلودگی هوا، زشت شدن مناظر طبیعی و همین طور نامناسب کردن محیط برای حیات وحش می‌شوند.
یک روش صحیح که می‌تواند در سلامت محیط زیست موثر باشد روش بازیافت زباله‌ها است که علاوه بر اینکه در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی موثر است، می‌تواند مواد زاید را به عنوان مواد خام، مجدداً در چرخه مصرف قرار دهد و از تخریب بیشتر محیط زیست پیشگیری کند.
شهردار پلدختر در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر گفت: این شهر با جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر، روزانه بیش از20 تن زباله تولید می‌کنند که هزینه سالانه جمع‌آوری آن برای شهرداری پلدختر حدود  یک‌میلیارد تومان است.
محمد شرفی نصیری بابیان اینکه این زباله در هفت کیلومتری خارج شهر دفن می‌شوند و زباله‌های بیمارستانی با دیگر زباله‌ها جداست، اظهار داشت: شهرداری هر چند وقت یک‌بار اقدام به خاک کردن این زباله‌ها می‌کند.
وی با عنوان اینکه زباله‌های بیمارستانی می‌توانند برای سلامت شهروندان خطرناک باشند، خواستار امحای این زباله در خود بیمارستان به وسیله دستگاه زباله سوز شد که این بیمارستان فاقد این دستگاه است.
با این وجود زباله مقادیر زیادی دی اکسید کربن تولید می‌کنند و حجم زیادی شیرابه از آن خارج می‌شود که سبب آلودگی آب‌های زیر زمینی و خاک است، اما خطری که بیشتر از زباله‌های خانگی سلامت مردم را به خطر انداخته است دفن نامناسب زباله‌های بیمارستانی است.
زباله‌های بیمارستانی به دلیل آنکه حاوی زایدات پاتولوژیکی، مواد زاید پرتوزا، زایدات دارویی، مواد زاید عفونی، مواد زاید شیمیایی و بعضاً ظروف مستعمل تحت فشار هستند، از منابع عمده، زباله‌های خطرناک در شهرها به شمار می‌آیند.
فناوری گردآوری، دفع و یا احیای این مواد در سنجش با زباله‌های شهری و خانگی تفاوت بسیار دارد و باید جداگانه مورد توجه قرار گیرد.
یک کارشناس بهداشت محیط در زمینه دفن غیر اصولی زباله‌های بیمارستانی در پلدختر به فارس گفت: دفن  زباله‌های بیمارستانی در پلدختر به هیچ عنوان درست نیست و با مبانی علمی غیرسازگار است.
وی افزود: در تمام کشورهایی که به سلامت شهروندان خود علاقه‌مندند زباله بیمارستانی در داخل بیمارستان سوزانده می‌شوند اما در پلدختر مسئولان ذی‌ربط هیچ توجهی به این امر ندارند و این زباله‌ها به وسیله ماشین آلات زباله شهرداری به خارج از بیمارستان حمل می‌شوند که در برخی موارد  این زباله‌ها همراه با دیگر زباله‌های خانگی دفن می‌شوند.
این کارشناس که نخواست نامش برده شود با بیان اینکه مدیریت غیرعلمی مسئولان پلدختر سبب شده که امروز علاوه بر دفن نامناسب زباله عفونی فاضلاب بیمارستان هم به طرز غیربهداشتی دفن شود، گفت: زباله‌های بیمارستانی شیرابه‌ای که امکان پراکنده شدن در شهر را داراست، تولید می‌کنند و تماس مردم با این مواد امکان ابتلا به انواع بیماری‌ها را ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه ویروس بیماری‌های نو پدید مانند هپاتیت امکان رشد در محیط‌هایی نظیر محل دفن زباله‌های بیمارستانی را دارا است، گفت: زباله بیمارستانی باید هر چه زودتر در همان مکان بیمارستان امحاء شوند.
رضا میرزایی کارشناس ارشد آب شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این که هم ‌اکنون مهم‌ترین علت شیوع بیماری‌های خطرناک مانند وبا، مجاورت اراضی کشاورزی با کارگاه‌های تجزیه زباله‌های بیمارستانی و نشت پساب این زباله در آب‌های زیرزمینی است، گفت: در صورت عدم توقف دفن نامناسب زباله‌ها بیمارستانی، باید منتظر بروز بیماری‌های عجیب و خطرناک در پلدختر باشیم.  
متأسفانه نه تنها مسئولان ذی‌ربط در خصوص دفن صحیح زباله‌های بیمارستانی هیچ‌گونه اقدام مثبتی انجام نداده‌اند بلکه به دلایلی که معلوم نیست، حدود چند ماه پس از بهره‌برداری از بیمارستان پلدختر، فاضلاب بیمارستان به محوطه کناری این تأسیسات رها می‌شود، که سبب بوی تعفن شده و اعتراض خانه‌های مسکونی در اطراف این بیمارستان شده است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول