اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر زیست توده سازمان انرژی‌های نو ایران:

محل دفع زباله در ایران رها شده است

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر زیست توده‌ای سازمان انرژی‌های نو ایران گفت: محل دفع زباله در ایران رها شده است و به دلیل مشکلات ناشی از این رهایی، پیش‌بینی شده که ایران در سال 2020 مقدار 87 هزار تن زباله تولید کند.

محل دفع زباله در ایران رها شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، جواد نصیری در همایش یک روزه «شیوه پردازش زباله‌های شهری با اولویت تولید انرژی» در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های گیلان با بیان اینکه تمام انرژی‌های تجدیدپذیر از خورشید حاصل می‌شود، اظهار داشت: تمام موادی که منشأ زیستی دارد و از تکثیر سلولی پدید آمده باشد زیست توده‌ای می‌نامند.
وی زیست توده‌ای را شامل منابع زیست‌توده، زائدات کشاورزی و جنگلی، گیاهان انرژی‌زا، فضولات فاضلاب‌های صنعتی و شهری و زباله‌های شهری نامید و گفت: گیلان در تمام این موارد جزو استان‌های غنی است و باید چاره‌ای برای آن اندیشید.
نصیری با اشاره به اینکه برای اجرای مدیریت پسماند باید قوانین درست و آگاهی مردم صورت گیرد، اذعان داشت: بحث محیط زیست موضوع اصلی است.
وی مصرف غیربهینه از نفت و مشتقات آن را موجب زیان‌های جبران‌ناپذیر دانست و تصریح کرد: صاحب‌نظران و کارشناسان به دنبال منابعی هستند که به تدریج جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند.
این مسئول، سوخت‌های فسیلی را موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی بی‌شماری خواند و بیان داشت: این سوخت‌ها محیط زیست را آلوده می‌کند و تراکم این گازها در جو زمین مانع از خروج گرما از اطراف زمین می‌شود و افزایش دمای هوا و تغییرات گسترده آب و هوایی در زمین را به همراه دارد که به آن گازهای گلخانه‌ای می‌گویند.
وی اذعان داشت: متخصصان بر این باورند که با استفاده از انرژی‌های پاک نظیر انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، هیدروژن و... به جای انرژی‌های حاصل از سوخت‌های فسیلی از آلودگی‌های زیست محیطی و خطرات ناشی از آن جلوگیری می‌شود.
نصیری سازمان انرژی‌های نو ایران «سانا» را به عنوان متولی انرژی‌های نو در کشور ذکر کرد که فعالیت‌های وسیعی را در راستای ترویج، توسعه و اشاعه فرهنگ کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران آغاز کرده و تاکنون به دستاوردهای مهمی نائل آمده است.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در اولویت پسماند قرار دارد، تصریح کرد: مراقبت‌های پس از دفن زباله ارزش دارد که در ایران به این بخش دقت نشده است.
مدیر دفتر زیست‌ توده سازمان انرژی‌های نو ایران تفکیک زباله از مبدا را امری مهم برشمرد و ابراز داشت: می‌توان زباله را تفکیک و به کمپوست تبدیل کرد و زباله‌های خشک سوزانده و یا در صنعت سیمان و آجر سازی استفاده شود.
وی بحث فشرده سازی را از موضوعات مهم نامید و اظهار داشت: فشرده‌سازی حجم زباله را کاهش می‌دهد.
نصیری به فرآیند محدودیت پردازش و دفع پسماند در 50 سال آینده جهان اشاره کرد و افزود: اولویت‌های 50 سال آینده جهان شامل انرژی، آب، غذا، محیط زیست و... است.
وی آثار و پیامدهای گرمایشی جهانی را 37 درصد مربوط به گاز متان زباله‌ها و 10 درصد از فضولات عنوان کرد و اظهار داشت: ایران دهمین کشور تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در دنیاست و بزرگ‌ترین تولید کننده گاز متان هستیم و شش نوع گاز گلخانه‌ای در کشور داریم.
این مسئول، محل‌های دفن زباله در ایران را رها شده دانست و اذعان داشت: به دلیل این رهایی، پیش‌بینی شده که ایران در سال 2020 میزان تولید زباله‌اش به 87 هزار تن برسد.
وی با اشاره به وضعیت تکنولوژی زباله سوزها متذکر شد: عمده‌ترین تکنولوژی زباله سوزی، توده سوزی است و این امر به دلیل سادگی و هزینه پایین آن است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول