اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج خبر داد:

احداث نخستین نیروگاه تولید برق از زباله

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج از احداث نخستین نیروگاه تولید برق از گاز متان زباله‌های شهری در استان البرز خبر داد.

احداث نخستین نیروگاه تولید برق از زباله
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از پایگاه خبری شهرداری این شهرستان،‌ همایون رضا مدنی اظهار کرد: نخستین نیروگاه 2 مگاواتی تولید برق از گاز متان زباله‌های شهری در کرج احداث می‌شود.
وی اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث این مرکز را 4 میلیارد تومان ذکر و عنوان کرد: از این میزان اعتبار یک میلیارد و 100 میلیون تومان از سوی شهرداری و مابقی آن با مشارکت بخش خصوصی تأمین می‌شود.
این مسئول افزود: در حال حاضر احداث این نیروگاه که در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته با هدف تولید انرژی پاک از زباله‌ها انجام شده، در کشورهای خاورمیانه در دستور کار قرار گرفته است و کشور ما نیز به دنبال تحقق این مهم است.
وی بیان کرد: در حال حاضر تمام مراحل علمی و کارهای تحقیقاتی این نیروگاه به اتمام رسیده و مراحل اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.
مدنی با اشاره به نحوه تولید برق از زباله گفت: یکی از عمده‌ترین منابع زیست توده که به شکل گسترده در جهان برای تولید انرژی (برق یا حرارت) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، زباله‌های شهری است و ایران نیز از این حیث دارای ظرفیت‌های مناسبی است.
وی اضافه کرد: به طور کلی زباله دارای مواد آلی و ارگانیک است که چنانچه به گونه‌ای دفن شود که هیچ هوایی به آن نرسد، در این صورت زمینه فعال شدن برخی باکتری‌ها در آن فراهم می‌شود که این باکتری‌ها با خوردن زباله‌ها تولید گاز یا بیوگاز می‌کنند و حدود ٤٠ تا ٦٠درصد این گاز را متان و بقیه آن را دی اکسیدکربن و بخار تشکیل می‌دهد.
مدیرعامل سازمان پسماند درباره مزایای تولید این نوع برق گفت: در حال حاضر زباله‌های شهری در اغلب نقاط کشور به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده و بدیهی است که انجام پروژه‌های متعدد برای تولید انرژی یکی از بهترین راهکارها در این زمینه است و با توجه به این که در اغلب بخش‌های اقتصادی انرژی برق سهم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین استفاده از این فناوری برای تولید انرژی پاک بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
وی با بیان این که در حال حاضر کشورهای پیشرفته و صنعتی در استفاده از این فناوری سرمایه‌گذاری‌های عظیمی کرده‌اند، گفت: راه‌اندازی نیروگاه برق با استفاده از ضایعات شهری علاوه بر آن که این ضایعات را به انرژی پاک تبدیل می‌کند، از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری خواهد کرد.
مدنی احداث این نیروگاه را گامی برای تولید انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی دانست و اظهار امیدواری کرد که این طرح در مدت مقرر اجرا تا مردم استان البرز شاهد کاهش آلودگی هوا و محیط زیست در سال‌های آتی و بهره‌گیری از انرژی برق تولیدی از این طریق باشند.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول