اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمران استاندار گیلان:

تولید انرژی از زباله نیازمند مشارکت همگان است

خبرگزاری فارس: معاون استاندار گیلان گفت: تولید انرژی از زباله نیازمند مشارکت همگان و سرمایه‌گذاری است.

تولید انرژی از زباله نیازمند مشارکت همگان است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد اکبرزاده پیش از ظهر امروز در سمینار «شیوه پردازش زباله‌های شهری با اولویت تولید انرژی» در سالن غدیر استانداری گیلان زباله‌ها را مهم‌ترین منبع آلوده کننده طبیعت، جنگل‌ها، آب‌های سطحی و زیرزمینی و... عنوان کرد.
وی با بیان اینکه کارخانه‌های کمپوست گیلان پاسخگوی حجم تولید زباله‌های این استان نیست، اظهار داشت: ظرفیت اسمی این کارخانه‌ها در رشت 500 تن، انزلی 200 تن و رودسر 250 تن است ولی باز هم زباله در استان وجود دارد.
معاون عمران استاندار گیلان با اشاره به اینکه امروزه دنیای پیشرفته زباله را یک تهدید نمی‌داند، افزود: دنیا زباله را یک فرصت می‌داند و از آن به روش‌های مختلف استفاده می‌کند.
وی زباله را نخستین زنگ خطر آلودگی زیست‌محیطی دانست و تصریح کرد: اگر دنیا می‌خواهد محیط زیست را نجات دهد باید در کاهش تولید زباله تلاش کند.
اکبرزاده فرهنگ‌سازی در امر بازیافت زباله و تفکیک از مبدا را بسیار مهم برشمرد و اذعان داشت: همانگونه که بحث کمربندی ایمنی در گیلان پایلوت شده بود، فرهنگ‌سازی درباره زباله نیز می‌تواند در این استان پایلوت شود.
وی آموزش و فرهنگ، اعمال قانون و استفاده از فناوری‌های نوین را در کاهش تولید زباله تاثیرگذار دانست و ابراز داشت: در کنار فرهنگ‌سازی باید تفکیک زباله از مبدا نیز اجرایی شود که این موضوع در گیلان آغاز شده است.
این مسئول، مهم‌ترین نکته در امر فرهنگ سازی زباله را باور داشتن حرکت در این راستا نامید و بیان داشت: عدم باور به دلیل آگاهی نداشتن است و اگر در هر حرکتی آن را باور داشته باشیم می‌توانیم ابزارها و امکاناتش را نیز فراهم کنیم.
اکبرزاده با اشاره به تشکیل سازمان مدیریت پسماند در استان‌های کشور، خاطرنشان کرد: باید در این راستا مشارکت همگانی صورت گیرد تا بتوانیم بحث تولید انرژی از زباله را اجرایی کنیم.
وی اجرای این طرح را نیازمند سرمایه‌گذاری دانست و افزود: دیدگاه واقعی این است که زباله‌هایی که قابلیت بازگشت به طبیعت و کمپوست را نداشته باشند می‌سوزانیم.
معاون استاندار گیلان به وضعیت چین در دفع بهداشتی و استفاده بهینه از زباله اشاره کرد و اظهار داشت: چین روزانه 15 میلیون تن زباله تولید می‌کند و در جوار فضای مسکونی کارخانه‌های کمپوست و بدون بوی آزاردهنده را طراحی و ایجاد کرده که شیرابه زباله ‌ها را می‌گیرند و در سه مرحله به آب قابل استفاده برای مزارع و حتی قابل شرب بر می‌گردانند و تولید انرژی می‌کنند.
وی با تصریح بر اینکه باید از تجارب دنیا در این امر استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: قطار کاروان علم و تجربه در دنیا با سرعت در حال حرکت است و اگر سوار این قطار شویم می‌توانیم از آن بهره‌ ببریم.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول