اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره امور بقاع متبرکه استان همدان:

10 بقعه قابلیت تبدیل به قطب فرهنگی را دارد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره امور بقاع و اماکن متبرکه استان همدان گفت: از 255 امامزاده استان همدان 10 بقعه قابلیت تبدیل به قطب فرهنگی را دارد.

10 بقعه قابلیت تبدیل به قطب فرهنگی را دارد
رحمت‌الله نعمتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: با توجه به اینکه برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه در بحث بقاع متبرکه، بقعه محوری است، این مهم با هزینه کردن نذورات همان بقعه، انجام می‌شود و سطح‌بندی بقاع متبرکه نیز با معرفی بقاع شاخص در زمینه عمران و آبادانی بقاع، صورت می‌پذیرد.
وی با بیان اینکه در استان همدان 255 بقعه متبرکه وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد، در حال حاضر تنها 10 بقعه قابلیت تبدیل به قطب فرهنگی را دارد.
سرپرست اداره امور بقاع و اماکن متبرکه استان همدان افزود: با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، در سال جاری در استان همدان حدود 22 بقعه را برای تخریب و نوسازی مورد توجه قرار داده‌ایم.
وی یادآور شد: سازمان اوقاف و امور خیریه برای هر یک از 22 امامزاده در نظر گرفته شده در همدان مبلغ 30 میلیون تومان در نظر گرفته که تاکنون برای هر بقعه مبلغ 9.5 میلیون تومان اختصاص پیدا کرده است و در کل  این 22 بقعه، حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
نعمتی در ادامه با بیان اینکه عواید بقاع متبرکه استان همدان در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر 7 میلیارد ریال بوده است، گفت: 30 درصد این مبلغ صرف هزینه مدیریتی بقاع، 40 درصد آن هزینه عمرانی، 20 درصد هزینه فرهنگی برگزاری جشنواره و ...بوده و 10 درصد نیز به‌عنوان حق تصدی امامزادگان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در بحث مساجد نیز سهمیه استان همدان در سال جاری احداث 58 باب مسجد در سطح شهر و روستا است که طبیعتاً اولویت برای شهرها و روستاهایی است که مسجد ندارند و یا اینکه مسجد کوچکی داشته و جمعیت بالایی دارند.
سرپرست اداره امور بقاع و اماکن متبرکه استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر ساخت 10 باب مسجد شروع شده که در مرحله اسکلت و اجرای سقف است.
وی با بیان اینکه در بحث بقاع متبرکه استان همدان با وجود پیگیری‌های ما، استان کمک نمی‌کند، ابراز کرد: در مورد مساجد برای هر مسجد 1 میلیون تا نهایت 5 میلیون تومان استان کمک می‌کند اما در بحث بقاع متبرکه برخلاف سایر استان‌ها، متأسفانه هیچ مساعدتی به ما نکرده‌اند.
نعمتی عنوان کرد: در بحث‌ها دریافت مساعدت استانی برای بقاع متبرکه استان، ما پیگیری‌هایی کردیم و ابتدا قول دادند که برای هر بقعه 20 تا 30 میلیون تومان کمک کنند اما 24 ساعت بعد از این قول، پشیمان شدند و گفتند که برای بقاع متبرکه نمی‌توانند کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: در راستای مساعدت به عمران و آبادی امامزادگان و بقاع متبرکه استان، هر سال پیگیر بودیم اما امسال با توجه به اینکه برنامه سازمان تخریب و نوسازی بقاع مطرح بود بیشتر پیگیر این مهم شدیم که قول مساعدت نیز دادند اما بعد پشیمان شدند.
سرپرست اداره امور بقاع و اماکن متبرکه استان همدان برای هر یک از 22 بقعه در نظر گرفته شده در بحث عمران و آبادی مبلغ 90 میلیون تومان در نظر گرفته شده، تصریح کرد: مقرر شده از این مبلغ 30 میلیون تومان را سازمان اوقاف و مبلغ  30 میلیون تومان نیز از محل کمک‌های مردمی با برگزاری جشن طرح مودت اختصاص یابد و 30 میلیون نیز از اعتبارات استانی باشد که ما تقریباً از اعتبارات استانی تقریبا ناامید شده‌ایم.
وی در پایان گفت: سال گذشته استان زنجان برای هر یک از بقاع متبرکه‌اش، بدون استثنا مبلغ 5 میلیون تومان کمک کرد و این کمک را امسال افزایش داد اما این مهم در استان ما مورد کم‌لطفی قرار گرفته است.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول