اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از احوالات پیامدهای تکنولوژی؛

رواج سایت‌های همسریابی/ ازدواج اینترنتی دوامی ندارد

خبرگزاری فارس: در جهان مقوله‌ای به نام ازدواج اینترنتی وجود ندارد و آنچه به این نام مرسوم است، در واقع سایت‌هایی برای آشنایی‌های موقت است، در این شرایط افراد نیز توقع رابطه پایدار را ندارند،

رواج سایت‌های همسریابی/ ازدواج اینترنتی دوامی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شاید از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و یا به قول خودمان قدیمی‌ها مراسم خواستگاری و ازدواجشان را این طور شنیده باشیم که من در اصل خودش را ندیده بودم و این بزرگ‌ترها بودند که دیدند و پسندیدند و وقتی به من گفتند، رو حرفشان حرفی نزدم، و هزار رنگ شدم و سرم را انداختم پایین و بقیه گفتند مبارکه، این بود آشنایی و برای نخستین بار که همسرم را در مراسم ازدواجمان ‌دیدم، به واقع دوستش داشتم و تا آخرش در کنار هم زندگی را با تمام بالا و پایین‌هایش، خوشی یا ناخوشی به خوبی سپری کردیم.
حال اگر کمی جلوتر بیاییم و برسیم به زمانی که ازدواج‌های معمول و مرسوم ما که واسطه پیوندش اطرافیان هستند و طرفین نیز پس از چند جلسه گفت‌وگو و معاشرت زندگی مشترک را آغاز می‌کنند، این را به عنوان ازدواج سنتی می‌شناختند، کم کم ازدواج‌ها با پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته شدن از این حالت خارج و به سمت آشنایی‌ها و دوست‌یابی‌هایی ختم شده است.
جرقه آشنایی از هر پل ارتباطی ممکن است، در محل کار یا دانشگاه، آموزشگاه، تاکسی و یا در اینترنت باشد، کسانی که با دنیای مجازی سر و کار دارند، به احتمال با سایت‌های همسریابی و ازدواج برخورد داشته و این مطالب را با عناوین و  اشکال مختلف دیده باشند.
سایت فلان در راستای گسترش سنت حسنه ازدواج و تسهیل شوهریابی و همسریابی و همسان گزینی در بین همه ایرانیان در سرتاسر جهان طراحی شده است، اصول اساسی حاکم بر این سایت مطابق با شریعت اسلام و قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و حفظ حرمت، کرامت، مشخصات شخصی و حریم خصوصی افراد جزو اولویت‌های اصلی و دائمی این سایت محسوب می‌شود.
همه عکس‌ها و محتوای کاربران توسط گروه بررسی کننده سایت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا مغایرتی با احکام شرع مقدس اسلام و قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند.
یا این سایت که در دو حوزه ازدواج دائم و ازدواج موقت فعالیت می‌کند و کاربرانی که قصد ثبت نام و استفاده از خدمات این سایت را دارند باید به این نکته توجه کنند، در این سایت کاربران با استفاده از مشخصات ظاهری، شخصیتی، اجتماعی و غیره افراد در حدی که خود کاربران با پاسخ به سئوالات تعیین می‌کنند آشنا می‌شوند و پس از آشنایی با استفاده از سیستم پیام رسانی بین کاربری می‌توانند در حدی که خود مایل باشند به تبادل اطلاعات با سایر کاربران بپردازند.
این سایت‌ها در نگاه نخست مشروط به این که زمینه آشنایی جوانان را مهیا می‌کند خوب به نظر می‌رسد، ولی آیا آن طور که باید موازین شرعی و اسلامی در آن رعایت می‌شود؟
در این راستا به برخی از پاسخ‌های مراجع عالی‌قدر مراجعه کرده و نظرات آنها را جویا می‌شویم.
سئوال: ازدواج‏های اینترنتی که در آن دختر و پسر با تکیه به اطلاعاتی که صحت آنها مشخص نیست و تنها با اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می‏کنند و بیشتر آنها به دوستی‏های قبل از ازدواج منتهی می‏شود، چه حکمی دارد و آیا این گونه روابط برای ازدواج صحیح است؟ تاسیس سایت‏های ازدواج اینترنتی چه حکمی دارد؟
حضرت آیت‏الله خامنه‏ای: به طور کلى ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده و یا خوف ارتکاب گناه در آن است، جایز نیست.
حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی: این کار با جنس مخالف اشکال دارد، و اغلب پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر اینکه مقدمه ازدواج باشد. که در این صورت به مقدارى که برای ازدواج لازم است، اشکالى ندارد و در مورد سایت‌های مذکور اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن و با رعایت تمام شئونات اسلامی و اخذ مجوز از مقامات ذی‌صلاح صورت گیرد کار خوبی است و جلوی بسیاری از مشکلات ازدواج‌ها را می‌بگیرد، اما با توجه به ظرافت و حساسیت‏های مسئله نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.
حضرت آیت‏الله سیستانی: ارتباط اینترنتى قبل از ازدواج جایز نیست؛ ولى اگر بعد از آن عقد صحیح خوانده شود اشکالى ندارد و سایت‌ها اگر فقط واسطه آشنایى براى ازدواج باشد و موجب ارتباط‌هاى نامشروع نشود، مفید است.
به گزارش فارس، به دلیل اهمیت موضوع نظر یکی از کارشناسان و محققی که سال‌ها در زمینه مشکلات ازدواج تحقیقات فراوانی انجام داده است، را جویا می‌شویم.
 
*به دلیل عدم صداقت سایت‌های ازدواج قابل اطمینان نیست
پژوهشگر و نویسنده کتب خانواده گفت: به دلیل اینکه در کشور ما دروغ و عدم صداقت بسیار شده است، نمی‌توان به سایت‌های همسریابی اطمینان کرد.
حجت‌الاسلام مهدی صدری ادامه داد: در ازدواج‌هایی که به طریق سنتی صورت می‌گیرد، چون پس از خواستگاری تحقیقاتی انجام می‌شود به برخی از نکات ناگفته می‌توان پی ‌برد.
وی با اشاره به اینکه در سایت‌های ازدواج که دو طرف همدیگر را هم نمی‌بینند، و آزادی برای نگفتن حقایق بیشتر است، تاکید کرد: چنانچه تحقیقاتی پس از آشنایی‌ها صورت گیرد و بعد از آن اقدام به ازدواج کنند عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد.
پژوهشگر و نویسنده کتب خانواده نظارت بر این گونه سایت‌ها را لازم دانست و بیان داشت: این گونه سایت‌ها اگر هدف خیری را به دنبال داشته باشند با نظارت بر آن می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.
 
*در جهان مقوله‌ای به نام ازدواج اینترنتی وجود ندارد
به طور کلی در جهان مقوله‌ای به نام ازدواج اینترنتی وجود ندارد و آنچه به این نام مرسوم است، در واقع سایت‌هایی برای آشنایی‌های موقت است، در این شرایط افراد نیز توقع رابطه پایدار را ندارند، در این گونه سایت‌های خاص افراد با ذکر شرایط ویژه به دنبال اهداف غیراخلاقی و برقراری رابطه با جنس مخالف هستند.
در کشور ما نیز در حقیقت اغلب آنچه به عنوان سایت‌های ازدواج اینترنتی رایج شده است، اما چون بر اساس قوانین کشور، با قید دوست یابی امکان ادامه فعالیت را ندارند با پوشش ازدواج ظاهر می‌شوند.
البته در فرهنگ ایرانی به طور معمول خانواده‌ها و افراد تمایلی به چنین ازدواج‌هایی را ندارند، زیرا هر فردی که شرایط مناسب ازدواج را داشته باشد خانواده و اطرافیان زمینه ازدواج وی را فراهم می‌کنند.
بنابراین افراد نیازی به حضور در سایت‌های مجازی همسریابی ندارند، لذا افرادی به این سایت‌ها وارد می‌شوند، که بنا بر مسایلی توان همسریابی در فضای واقعی را ندارند.
چنانچه ازدواجی از طریق این سایت‌ها نیز رخ دهد پس از مدتی به شکست می‌انجامد، حتی اگر دوام یابد به دلیل این است که طرفین به دلیل مشکلات ناگزیر به ادامه هستند و نشانه توفیق این ازدواج‌ها نیست.
در شرایطی که ازدواج‌های معمول و مرسوم ما که واسطه پیوندش اطرافیان هستند و طرفین نیز پس از چند جلسه گفت‌وگو و معاشرت زندگی مشترک را آغاز می‌کنند، 25 تا 27درصد به طلاق ختم می‌شود و بیش از نیمی از طلاق‌ها در سال‌های نخست زندگی رخ می‌دهد، حال چگونه می‌توان به ازدواجی که در فضای مجازی شکل گرفته امید داشت.
نکته دیگر اینکه، ازدواج معامله نیست که دو فرد با ذکر چند شرط ظاهری نظیر رنگ مو و چشم یا مسایلی از این دست در اینترنت بتوانند شریک زندگی مناسب خود را بیابند.
برای ایجاد یک زندگی مشترک، افراد باید با هم صحبت کنند، همدیگر را بشناسند و به تفاهم برسند اما در فضای مجازی چنین فرصت‌هایی وجود ندارد.
مسئله دیگر اینکه، چون در شرایط واقعی امکان روابط میان پسران و دختران وجود ندارد، برخی از آنها با ساده انگاری به این سایت‌ها روی می‌آورند تا به ظن خود همسر مناسبشان را بیابند، در حالی که روابط در چنین سایت‌هایی اغلب به ازدواج منجر نشده و به همان روابط موقت ختم می‌شود، روابطی که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای این افراد به همراه داشته باشد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول