اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل‌ کتابخانه عمومی استان کرمانشاه‌:

شهرداری بدهی خود را به کتابخانه‌های کرمانشاه پرداخت کند

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل کتابخانه عمومی استان کرمانشاه گفت: نیم درصد از در‌آمد‌ شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اختصاص دارد که تا‌کنون شهرداری این مبلغ را به کتابخانه‌های عمومی استان نداده است.

شهرداری بدهی خود را به کتابخانه‌های کرمانشاه پرداخت کند
علی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: در سال 83 بر‌اساس قانون جدید مجلس شورای اسلامی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت نهاد غیر‌دولتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد.
وی ادامه داد: هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تهران‌، عهده‌دار وظایف کتابخانه‌های کشور هستند.
مدیر‌کل کتابخانه عمومی استان کرمانشاه با اشاره به مسئولیت بر‌نامه‌ریزی کتابخانه‌های استان اضافه کرد: مسئولیت بر‌نامه‌ریزی کتابخانه‌ها در راستای انجمن استانی است.
وی خاطر‌نشان کرد: ریاست انجمن استان را استاندار کرمانشاه‌، دبیر‌ انجمن مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌، اعضای انجمن مدیر‌کل آموزش و پرورش و معاون بودجه و بر‌نامه‌ریزی استانداری بر عهده دارند و چهار نفر نیز افراد حقیقی از بین افرد سر‌شناس در رابطه با فرهنگ کتاب و کتابخوانی معرفی می‌شوند که با حکم استاندار کرمانشاه به عضویت انجمن د‌ر می‌آیند.
وی اضافه کرد: در شهرستان‌ها ریاست انجمن‌ها بر عهده فرماندار‌ان است که هر دو ماه یکبار جلسه تشکیل می‌دهند و طرح‌هایی درباره پیشرفت و توسعه کارهای فرهنگی کتابخانه مصوب می‌شود.
اسماعیلی با اشاره به یکی از در‌آمدهای اصلی کتابخانهه‌ای عمومی تصریح کرد: نیم درصد از در‌آمد‌ شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اختصاص دارد که تا‌کنون شهرداری این مبلغ را به کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت نکرده است.
وی گفت: در حال حاضر آزمون استخدامی کشوری داریم که سهمیه استخدامی استان کرمانشاه 16 نفر است. 
اسماعیلی ادامه داد: بیش از 124 کتابدار و 140 نفر نیروی ستادی در استان کرمانشاه نیرو‌های کتابخانه هستند.
مدیر‌کل کتابخانه عمومی استان کرمانشاه با اشاره به تعداد کتابخانه‌های فعال شهری و روستایی افزود‌: در حال حاضر 65 کتابخانه نهادی فعال داریم که از این تعداد 12 کتا‌بخانه روستایی است.
وی با بیان اینکه پنج کتابخانه مشارکتی با سازمان‌های اوقاف‌، بهزیستی، اداره زندان‌ها و هوانیروز داریم، ادامه داد: سه کتا‌بخانه مشارکتی دیگر با همکاری دانشگاه صنعتی کرمانشاه، هلال احمر و شهرستان‌ هرسین به زودی فعال می‌شود. 
وی اضافه کرد: سه واحد کتابخانه سیار داریم که در شهرستان‌های جوانرود، قصر‌شیرین و هرسین دایر هستند.
اسماعیلی با بیان اینکه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی به سمت مطالعه مفید است، خاطر‌نشان کرد: سال گذشته شورای فرهنگ عمومی مصوبه‌ای را‌ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرد که پس از تصویب کمیته استانی نهضت مطالعه مفید تشکیل شد.
وی با اشاره به وظیفه کمیته استانی نهضت مطالعه مفید تصریح کرد: پیشرفت و توسعه کتابخانه، فضا‌سازی برای مطالعه، بحث مطالعه مفید در کشور و توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها از جمله وظایف این کمیته است.
اسماعیلی تعداد منابع استان را 750‌ هزار جلد بیان کرد و افزود: هر ماه نهاد کتابخانه عمومی کشور به کتابخانه‌ها استانی یکسری منابع می‌دهد و منابع دیگر نیز از محل اعتبارات استانی برای کتابخانه‌های عمومی تامین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بیش از 42‌ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند، ادامه داد: اعضای کتا‌بخانه بیش از 62 درصد خانم‌ها و 38 درصد آقایان هستند و بیشترین اعضا را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند، همچنین تعدادی تفاهمنامه با سازمان‌ها و ادارات در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسته شده است.
مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به تفاهمنامه‌ای که با آموزش و پرورش استان کرمانشاه انعقاد شده است، گفت: تفاهمنامه کتابخانه‌ها با آموزش و پرورش استان یک فعالیت دو‌جانبه است که 350‌ هزار دانش‌آموز به عضویت کتابخانه در‌می‌آیند‌.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول