اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان شمالی:

شاخص‌های کتابخانه با الگوی ایرانی سنجش شود

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان شمالی با تاکید بر اینکه معیارهای غربی برای ارزیابی شاخص کتابخانه کافی نیست، گفت: باید شاخص‌های کتابخانه با الگوی ایرانی اسلامی سنجش شود.

شاخص‌های کتابخانه با الگوی ایرانی سنجش شود
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ابوطالب شفقت ظهر امروز در نخستین همایش انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی اظهار داشت: باید شاخص‌هایی را در بخش کتاب و کتاب‌خوانی کشور به کار برده که خواسته جامعه اسلامی تأمین شود.
وی با اشاره به نقش کتاب در زندگی امروز تصریح کرد: کتاب از ابزار بسیار مهم دانایی است که خواندن آن بسیار مهم و با اهمیت است.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه اولین کلمه وحی به پیامبر اسلام بخوان بوده است، افزود: پیامبر برای آنکه مطالعه و خواندن در جامعه اسلامی ترویج یابد و سطح دانش مسلمانان بالا برود، برده‌هایی را که به هر یک از مسلمانان سواد می‌آموخت، آزاد می‌کرد.
این مسئول با بیان اینکه هر چقدر دانایی بالا برود، حکومت اسلامی برای رسیدن به برنامه‌ها موفق‌تر خواهند بود، گفت: مهم‌ترین رکن دانایی هدف داشتن است که سبب تحقق برنامه‌ها می‌شود.
شفقت اثرات بالا در مطالعه کتاب برای هر اجتماعی را  اجتناب ناپذیر برشمرد و عنوان کرد: در استان خراسان شمالی برای توسعه کتاب و کتاب‌خوانی طی سال‌های اخیر حرکت‌های قابل توجهی انجام شده است.
وی یادآور شد: صرفاً طی یک سال گذشته شاخص‌های کتابخانه و مطالعه در استان رشد خوبی داشته که حاکی از تلاش‌های انجام شده از سوی دستگاه‌ها است
استاندار خراسان شمالی در عین حال با اشاره به اینکه برای رسیدن به شاخص‌های ایران اسلامی فاصله داریم، ابراز داشت: توسعه این بخش نیازمند مشارکت دستگاه‌های فرهنگی برای رشد شاخص‌ها در بخش کتاب‌خوانی به ویژه فضای کتابخانه است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی هم در این آیین با اشاره به وضعیت شاخص‌های کتاب و کتاب‌خوانی در استان اضافه کرد: در بخش نرخ امانت‌گیری کتاب به ازای هر 100 نفر از جمعیت، طی امسال 444 هزار و 732 کتاب توسط اعضا به امانت گرفته شده است.
علی رحیمی با اشاره به اینکه نرخ امانت در این مدت 53 درصد بوده است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس میزان نرخ امانت‌گیری کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان به ازای هر 100 نفر جمعیت امسال در مقایسه با سال قبل 109 درصد رشد داشته است.
وی افزود: در این راستا در شهرستان اسفراین 80 هزار و 470 جلد کتاب، در بجنورد 96 هزار و 58، در شهرستان جاجرم 59 هزار و 751 کتاب و در شهرستان شیروان 106 هزار و 687 جلد کتاب در اختیار اعضای کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته است.
این مسئول همچنین تعداد کتاب‌هایی که به صورت امانت در اختیار اعضا در شهرستان‌های فاروج، گرمه و مانه و سملقان قرار گرفته است را به ترتیب 18 هزار و 204 جلد، 16 هزار و 582 جلد و 66 هزار و 980 جلد عنوان کرد.
به گفته رحیمی، شهرستان جاجرم با افزایش 54/146 بیشترین افزایش نرخ امانت و بجنورد با 29/28 درصد کم‌ترین میزان نرخ رشد امانت‌گیری کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان به ازای هر 100 نفر را در نیمه نخست امسال کسب کرده است.
این مسئول استاندارد ایفلا را در نرخ امانت‌گیری کتاب را 350 جلد کتاب به ازای هر 100 نفر برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و نرخ امانت‌گیری با تلاش‌هایی که انجام می‌شود، بیش از پیش ارتقا یابد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی شمار کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی را در حال حاضر 63 باب کتابخانه عنوان کرد و اذعان داشت: تعداد کتابخانه‌های استان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
رحیمی همچنین با اشاره به ضرورت توسعه کتابخانه‌ها در استان، بر مشارکت نیکوکاران و شوراهای اسلامی روستاها برای توسعه کتابخانه‌ها به ویژه در مناطق روستایی تاکید کرد.
در این آیین از انجمن های برتر کتابخانه‌های خراسان شمالی تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول