اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد؛

کمرنگ شدن مولفه‌های قرآنی در همسرگزینی

خبرگزاری فارس: نگاهی کوتاه به سبک ازدواج‌های امروزی نشان می‌دهد که بیشتر ازدواج‌های امروزی از فرهنگ غلط غربی نشات می‌گیرند و کمتر ازدواجی را می‌توان یافت که با تبعیت از فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و گواه این ادعا در عمر کوتاه این‌گونه ازدواج‌ها و ناسازگاری‌های زوج‌ها در اوایل زندگی مشاهده کرد.

کمرنگ شدن مولفه‌های قرآنی در همسرگزینی
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، داستان ازدواج‌های سنتی که رنگ و بوی معنوی آن بیشتر بود و از سنت و آداب و رسوم تبعیت می‌کرد در حال فراموش شدن است در آن زمان خانواده‌ها خود اقدام به ازدواج فرزندان می‌کنند و خانواده‌ها با هم وصلت می‌کردند تا دختر و پسر به هم برسند و زندگی مشترک خود را آغاز کنند ولی اکنون قصه‌ای تازه در حال روایت است، پسر و دختر پشت میز رایانه خود می‌نشینند و از طریق وب‌کم همدیگر را دیده و گفت‌وگو می‌کنند یا در پاتوقی مجازی به نام کلوب و فیس بوک و غیره دور هم جمع شده و حرف می‌زنند و برای شناخت بیشتر هم به خیال خود، قرار و مدار دوستی و دیدار از نزدیک را می‌گذارند و حالا بعد از مدتی تصمیم می‌گیرند تا زیر یک سقف زندگی کنند و آن وقت است که دختر و پسر به خانواده اطلاع می دهند و یا آنها را راضی می‌کنند تا پا پیش بگذارند.
اما به راستی پایان کدام قصه به خوشی ختم می شود و دوام آن طولانی تر است، ازدواج به سبک سنتی(نیمه سنتی) یا مدرن؟
البته اگر از جوامع روستایی و دورافتاده چشم‌پوشی کنیم بیشتر والدین ایرانی روش نیمه سنتی رایج در جامعه را ترجیح می‌دهند اما این فقط یک روی سکه است و روی دیگر سکه جوانانی هستند که معیارهایشان با خانواده متفاوت است چرا که آنها ترجیح می‌دهند برای زندگی خود تصمیم بگیرند که هر کدام از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارد.

دوام ازدواج‌های سنتی بیشتر از مدرن است
علی کاظمی جامعه شناس می‌گوید: دوام ازدواج‌های سنتی بیشتر از مدرن است چرا که آمار طلاق حکایت از مدرنیته شدن ازدواج‌ها و فاصله گرفتن از اصول و معارف دینی و آداب و رسوم برگرفته از همین معارف اسلامی است.
وی می افزاید: اشکال ازدواج‌هاى مدرن این است که در بسیارى از مواقع پسر و دختر از دید احساسى به موضوع نگاه مى کنند و بدون داشتن آگاهى کافی تن به این‌گونه ازدواج‌ها مى‌دهند و مشکلات آنها پس از شروع زندگى مشترک، آغاز می‌شود.
این جامعه شناس تصریح می کند: معیارهای ازدواج تغییر کرده به‌طوری که جوانان می‌خواهند خود در انتخاب همسر و شریک زندگی خود نقش داشته باشند ولی پدر و مادر نیز بر اساس اعتقادات و رسوم، انتخاب همسر برای فرزندان را حق خود می‌دانند و در این زمان است که بین دو نسل و دو اندیشه تضاد به وجود می‌آید.

جوامع بزرگ‌تر از فرهنگ تداوم خانواده فاصله گرفته است
این کارشناس معتقد است: در جوامع کوچکی مانند روستاها و شهرهای کوچک دوام خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است و فرهنگ مردم طوری است که طلاق را بسیار زشت می‌پندارند و برایشان قابل قبول نیست و با توجه به اینکه این موضوع در نزد خداوند و پیامبر اکرم(ص) از مغضوب‌ترین اعمال است زشتی این کار در جوامع بزرگ‌تر از بین رفته است و امری بدیهی تلقی می‌شود و زوج‌ها با مشکلات جزئی از هم جدا می‌شوند.

ازدواج امری مقدس، جدی و مسئولیت‌آور است
محمد جعفرلو مدرس دانشکده علوم قرآنی خوی درباره اهمیت ازدواج می‌گوید: سکونت و آرامش مهمترین پیامد حاصل از ازدواج است  و اگر این آرامش در فرد ظهور و بروز نیافت نشان‌دهنده این است که فرد در مسیر درستی حرکت نکرده و مولفه‌های صحیحی برای ازدواج نداشته است.
وی می افزاید: آنچه که جوانان و خانواده‌ها در انتخاب همسر و تشکیل خانواده آن را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند امور ظاهری و مادی است که با معیارهای قرآنی مطابقت ندارد.
جعفرلو، ازدواج را امری مقدس دانسته و می‌گوید: ازدواج در فرهنگ اسلامی، پیوندی مقدس است که سبب حفظ دین و ایجاد مودت و رحمت می‌شود و از آنجایی که آیات و روایات فراوانی بر اهمیت بنیان خانواده تاکید دارند از این رو این امر مقدس، در دین مبین اسلامی امری جدی و مسئولیت‌آور محسوب می‌شود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش مراکز آموزشی در تبیین مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر خاطرنشان کرد: باید معیارهای قرآنی و نیز هدف از تشکیل خانواده در قالب منابع درسی و پژوهشی ارائه شود تا جوانان با آگاهی دقیق و با آشنایی با سیره اهل بیت (ع) در این خصوص انتخاب درستی انجام دهند.
وی با اشاره به مهجوریت مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر اظهار داشت: تبیین ضعیف سیره اهل بیت (ع) در باب تشکیل خانواده عامل بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها در بنیان‌های خانواده است و در باب شناخت الگوی حقیقی انسان کامل و زندگی اهل بیت (ع) حتی در سطوح دانشگاهی ضعیف عمل شده و بسیاری از مشکلات و سستی بنیان خانواده ناشی از نبود شناخت صحیح از معیارهای قرآنی است.
وی با اشاره به جایگاه زن در خانواده گفت: در دین اسلام نقش زن در ایجاد خانواده‌ای متعالی محور قرار گرفته، نقش مهم همسرداری حضرت فاطمه (س) نیز این موضوع را بیشتر آشکار می‌کند.
وی با اشاره به مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر ادامه داد: مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر بر پایه معرفت الهی است و برخورداری از ایمان فرد باید مورد توجه قرار گیرد.
جعفرلو با اشاره به آیه 26 سوره مبارکه «اعراف» تصریح کرد: آنچه که با تعبیر لباس تقوا در این آیه اشاره شده و در تفاسیر نیز بیان شده، ایمان، عمل صالح و حیا است که نشانه فطرت الهی و پاک انسان است از این رو لباس باطنی همان لباس تقواست که رذایل نفسانی را از بین می‌برد، نتیجه توجه جوانان در انتخاب همسر به لباس ظاهری و برخورداری‌های مادی، ناهنجاری‌های خانوادگی و طلاق را باعث می‌شود.

اشکالات ازدواج‌های سنتی باید اصلاح شود
حجت‌الاسلام حسن اسماعیلی مدرس حوزه علمیه ارومیه در گفت‌وگویی درباره ازدواج‌های سنتی گفت: یکی از ایرادات و اشکالات ازدواج‌های سنتی و قدیمی این است که بزرگ‌ترها برای آینده دو نفر تصمیم گرفته و  یا آنها را برای هم نشان می‌کردند و زوج‌ها نیز به صورت کورکورانه و بدون شناخت نسبت به هم ازدواج می‌کردند که این امر مورد تایید نیست و باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه بیشتر والدین ازدواج نیمه سنتی را برای فرزندان خود می‌پسندند افزود: ازدواج‌های سنتی محاسنی نیز داشتند که از جمله آنها می‌توان به محوریت خانواده در این‌گونه ازدواج‌ها اشاره کرد چرا که با اطلاع خانواده انجام می‌شد و آنها خود اقدام می‌کردند ولی در بیشتر ازدواج‌های امروزی والدین آخرین افرادی هستند که از ارتباط و دوستی فرزندان خود مطلع می‌شوند.
اسماعیلی ادامه داد: پول، سرمایه، مقام، محبوبیت، زیبایی و ... از معیارهای ازدواج در نزد جوانان محسوب می‌شود و آنها توجهی به شاخص‌های دینی و قرآنی در امر ازدواج ندارند و این گونه ازدواج‌ها است که روی آرامش را نمی‌بینند.
به گفته وی بیشتر ازدواج‌های امروزی آغشته به فرهنگ غلط شیطانی است و کمتر ازدواجی را می‌توان یافت که از فرهنگ و معارف دینی بهره گرفته باشد و گواه این ادعا را می‌توان در آمار بالای‌ ناسازگاری‌های زوج‌ها در اوایل زندگی مشاهده کرد.
اسماعیلی معتقد است؛ خانواده‌ها در امر ازدواج فرزندان، خود را کنار کشیده‌اند در حالی که در دین مبین اسلام این از حقوق والدین به شمار می‌رود که فرزندان را در تمام مراحل زندگی یاری کنند و از افتادن در مشکلات و بی‌راهه‌ها جلوگیری کنند.
این استاد حوزه تاکید کرد: انتخاب همسر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که زندگی جدیدی شکل می‌گیرد و باید با آگاهی کامل، مصلحت‌اندیشی از سوی والدین، بهره‌گیری از فرهنگ دینی و آموزه‌های قرآنی باشد تا بنیان خانواده با استحکام و دوام بیشتری شکل یافته و بتواند در آینده نیز فرزندانی سالم تربیت شوند.
در حال حاضر شاهد آن هستیم که زندگی و ارزش‌هایی که می‌توان برای آن ملاک قرار داد، مادی شده است و دختران و پسران دیگر اجازه‌ای به والدین نمی‌دهند که آنها بخواهند برای خوشبختی فرزندانشان مطالعه و تحقیق کنند.
از سوی دیگر افزایش روزافزون طلاق و ناسازگاری‌های زوج‌های جوان نشان از بی‌توجهی آنها به معیارهای دینی در انتخاب همسر بوده است چرا که ما هرچه از آموزه‌های دینی فاصله گرفته‌ایم به همان اندازه در ورطه مشکلات و گرفتاری‌ها افتاده‌ایم، از این رو کارشناسان دینی معتقدند همسرگزینی با معیارهای مادی و ظاهری نه تنها خوشبختی و سعادت طرفین را فراهم نمی‌کند بلکه نگاه آنها به اهمیت زندگی و خانواده سطحی بوده و از استحکام و دوام آن می‌کاهد.
راه حل این مشکل نه با محدود کردن آنها و نه تشویق آنها به ازدواج سنتی حل می‌شود چرا که شیوه‌ها و روش‌های سنتی در دنیای مدرن کارایی چندانی ندارند از این رو باید سازگاری با دنیای مدرن صورت گیرد و خانواده‌ها و جامعه در راستای تربیت صحیح جوانان در دنیای مدرن گام بردارند و آموزش اصول ارتباط سالم، نحوه تفکر منطقی و معیارهای ازدواج صحیح یا غلط از وظایف خانواده‌ها و جوامع علمی، فرهنگی و دانشگاهی است.
--------------------------
گزارش از سمیه قربانی
------------------------
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول