اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 6 ماه نخست سال جاری؛

بالغ بر 27 هزار ازدواج در اصفهان ثبت شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: 27هزار و 444 واقعه ازدواج در شش ماه نخست سال جاری رخ داده است.

بالغ بر 27 هزار ازدواج در اصفهان ثبت شد
محمود علی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد وقایع چهارگانه ثبت احوال در شش ماه سال جاری در اصفهان اظهار داشت: 38هزار و 664 واقعه ولادت و 11هزار و 392 واقعه فوت در ثبت احوال استان اصفهان ثبت شده که ولادت 1.5 درصد رشد و فوت پنج درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.
وی افزود: 27هزار و 444 واقعه ازدواج در شش ماه نخست سال جاری رخ داده که نسبت به سال گذشته 1.7 درصد کاهش و طلاق با 4هزار و 16 واقعه، 3.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه در مدت شش ماه، 18هزار و 762 دختر و 19هزار و 902 پسر متولد شده‌اند، تصریح کرد: 20 نام که دارای فراوانی و تعداد متقاضی بود نام‌های پسر امیر علی، ابوالفضل، امیر حسین، مهدی، محمد، امیر محمد، محمد مهدی، حسین، محمد طاها و شاخص‌ترین نام‌های دختر نیز فاطمه، زهرا، ستایش، هستی، نازنین زهرا، ریحانه، زینب، فاطمه زهرا، مبینا و نرگس است.
وی با اشاره به اینکه برخی از والدین نام‌های خارجی برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند، گفت: بر اساس ماده 20 قانون اساسی انتخاب نام‌های خارجی برای فرزندان ممنوع است که البته نام‌های عربی جزو نام‌های خارجی محسوب نمی‌شود.
علی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه برخی افراد از اسامی خود راضی نیستند، افزود: تغییر نام افرادی که دارای نام مستهجن، خارجی و بیگانه هستند بر اساس دستور شورای حل اختلاف پذیرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه به نام‌های اصیل و ایرانی هیچ ایرادی گرفته نمی‌شود، گفت: والدین برخی واژه‌ها را انتخاب می‌کنند، اما باید چند ویژگی برای انتخاب یک نام وجود داشته تا انتخاب شود که جنسیت، یک واژه بودن نیز از جمله آنها است.
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان به کمیته نام‌گذاری در سازمان ثبت احوال اشاره کرد و افزود: اساتیدی از ادبیات فارسی و ادبیات عرب و کارشناسان ثبت احوال، اسامی را واژه شناسی کرده و نام‌گذاری می‌کنند که در صورت مخالفت باید دلایل مخالفت اعلام شود.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول