اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی لرستان خبر داد:

عملیات استحکام بخشی قلعه فلک‌الافلاک لرستان آغاز شد

خبرگزاری فارس: مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از آغاز سومین بخش عملیات استحکام بخشی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد.

عملیات استحکام بخشی قلعه فلک‌الافلاک لرستان آغاز شد
به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، محمد رحمدل ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد گفت: برای اجرای این طرح دو میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این بخش از عملیات به منظور حفاظت و مرمت این بنای تاریخی اقداماتی نظیر، بتن‌ریزی، اجرای رینگ بتونی، گودبرداری، قالب بندی، آرماتوربندی شمع و پشت بندها، عایق‌بندی و پوشاندن عناصر سازه‌ای مذکور با استفاده از خاک متراکم شده انجام می‌شود.
رحمدل یادآورشد: معماری کنونی بنا بیانگر الحاق‌ها فراوانی است که در دوران‌های گوناگون به آن افزوده شده است و بیشترین تحولات مربوط به دوره صفویه تا قاجار است.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: وسعت تقریبی بنا تاکنون پنج هزار و 300 متر مربع، شامل هشت برج دو صحن، 300 جان پناه است و ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه 23 متر و مصالح آن از سنگ آجر، خشت ملات گچ و آهک است.
وی اظهار داشت: ورودی بنا به سمت شمال و در بدنه برج جنوب غربی تعبیه شده است، که پس از گذر از راهرو ورودی به حیاط اول وصل می‌شود.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: این قلعه بر بلندی تپه‌ای باستانی و در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد و حریم این بنای با شکوه از سمت شرق به جنوب غربی به رود خانه خرم‌آباد، از غرب به خیابان دوازده برجی و از شمال به خیابان فلک الافلاک محدود می‌شود.
 وی اظهار داشت: بنای اولیه این بنا را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می‌دهند که با شماره 883 مورخ دهم مهرماه سال 1348 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
به گزارش فارس از لرستان، بسیاری از شهرهای ایران با یک اثر باستانی برجسته شناخته می‌شوند، شهر خرم‌آباد را نیز با قلعه فلک‌الافلاک می‌شناسند.
این قلعه زیبا و دیدنی با 5300 متر مربع مساحت بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر خرم‌آباد، با چشم اندازهای فوق‌العاده زیبا قرار گرفته است.
فلک‌الافلاک از سمت شرق و جنوب‌شرقی به رودخانه خرم‌آباد، از غرب به خیابان و محله دوازده برجی و از سمت شمال به خیابان فلک‌الافلاک محدود می‌شود، وسعت محوطه باستانی قلعه حدود 300 در 400 مترمربع است.
قلعه دارای هشت برج است، محیط کل آن 228,60 متر و بلندترین دیوار آن تا سطح تپه 522 متر است، همچنین دارای دو صحن، 124 اتاق و 11 کفش‌کن در بین اتاق‌ها است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول