اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه ملی ایران خبر داد:

افزایش 1.5 میلیون جلد کتاب به کتابخانه دیجیتال ایران

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: طی چهار ماه گذشته 1.5 میلیون جلد کتاب و 25 میلیون برگ سند به کتابخانه دیجیتال این سازمان افزوده شده است.

افزایش 1.5 میلیون جلد کتاب به کتابخانه دیجیتال ایران
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اسحاق صلاحی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن ویدئو کنفرانس استانداری برگزار شد، اظهار داشت: طی چهار ماه گذشته 1.5 میلیون جلد کتاب و 25 میلیون برگ سند به کتابخانه دیجیتال این سازمان افزوده شده و گردآوری 70 هزار برگ سند مربوط به دوره مشروطه که از بایگانی اسناد کشور انگلستان تصویربرداری شده است.
صلاحی با اشاره به اینکه ایران برخلاف سایر کشورهای جهان نه تنها در پایتخت بلکه در 9 مرکز استان دیگر نیز دارای شعبه کتابخانه ملی است، خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نه چندان دور، شعبات این سازمان در تمام 31 استان کشور راه اندازی می‌شود.
وی عنوان کرد: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به لحاظ غنای محتوا و آمار بالای آثار ثبت شده در منطقه بی‌نظیر است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نقش این سازمان را در افزایش سرانه مطالعه کشور مثبت ارزیابی کرد و گفت: این سازمان با توسعه کتابخانه دیجیتال خود و فراهم آوردن امکان استفاده از منابع این سازمان سعی دارد مطالبات مقام معظم رهبری را در افزایش سطح مطالعه کتاب و تبدیل آن به عنوان اصلی‌ترین کالای سبد خانوارها محقق سازد.
صلاحی، تعدادکل اسناد ثبت‌شده توسط سازمان و نیز اسناد موجود در نهادهایی مانند مرکز اسناد ریاست جمهوری را یک میلیارد برگ سند عنوان کرد و افزود: محققان در اقصی نقاط ایران و جهان باید بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در کتابخانه ملی تهران، از مواد خام مورد نیاز برای تحقیقاتشان بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به رویکردهای سازمان اسناد تصریح کرد: رویکرد اصلی این سازمان برقراری عدالت در دسترسی به منابع و اسناد مورد نیاز محققان و پژوهشگران است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گسترش سیاست دورکاری را از دیگر رویکردهای این سازمان دانست و تاکید کرد: 95 درصد مراحل فهرست‌نویسی پیش از انتشار(فیپا) برای زائران متقاضی به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری افراد انجام می‌شود که امید است در آینده‌ای نزدیک به 100 درصد برسد.
صلاحی با اشاره به اولویت‌هایی که سازمان اسناد در برنامه خود دارد، اظهار داشت: گسترش همکاری با کشورهای دارای وجوه فرهنگی و تمدنی مشترک از جمله کشورهای عضو اکو، گرجستان و سایر کشورهای جهان اسلام را جزو مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان است.
وی از بهره‌برداری نرم افزار اندروید خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این نرم‌افزار امکان استفاده از منابع سازمان به وسیله تلفن همراه، رایانه و تبلت میسر می‌شود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور همچنین از برگزاری نمایشگاه تصاویر اسناد، نسخ خطی و عکس‌های متعلق به ایران موجود در کشور گرجستان در سال 91 خبر داد و افزود: باوجود تمام فعالیت‌های صورت گرفته، تلاش برای جمع‌آوری اسناد در حوزه‌های اسلام شناسی، ایران‌شناسی و انقلاب اسلامی را ماموریت قانونی و از اولویت‌های اساسی خود می‌دانیم.
وی با بیان اینکه گذشت زمان و تاخیر در ثبت اسناد، امکان گردآوری آنها را محدودتر می‌کند، اظهار داشت: دلایل این امر به مواردی مانند تقاضای روزافزون کشورها به ویژه کشورهای همسایه در جمع‌آوری اسناد، قاچاق اسناد به خارج از کشور توسط واسطه‌های داخلی و خرید برخی از این اسناد از طریق برخی مراکز دولتی بستگی دارد.
صلاحی خاطرنشان کرد: اخذ فیپا در کشورهای اروپایی 15 روز به طول می‌انجامد، با اتخاذ سیاست به روز رسانی فیپا توسط سازمان، این آمار در کشور ما از هشت روز به پنج روز کاهش یافته و تا پایان سال جاری به سه روز می‌رسد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: شورای عالی اسناد تنها سازمانی است که مسئول تعیین وضعیت اسناد به لحاظ نگهداری، انتقال یا امحا است.
صلاحی ضمن قدردانی از استاندار خراسان رضوی و امام جمعه مشهد به دلیل توجه ویژه به اهمیت شناسایی و صیانت از اسناد به عنوان سوابق تاریخی ملت، ابراز امیدواری کرد: با توجه به قول مساعد استاندار خراسان رضوی به زودی شاهد بهره‌برداری از ساختمان اسناد و کتابخانه ملی استان متناسب با شان این استان باشیم.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول