اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

زنگ خطر؛ قبح طلاق هم شکست

خبرگزاری فارس: طلاق امروز به عنوان یکی از معضلات اجتماعی در جامعه ما مطرح است با این وجود ما شاهد این هستیم که قبح طلاق در برخی از مناطق شکسته شده و این مسئله زنگ خطری برای مسئولان و خانواده‌ها است تا تقویت بنیان خانواده بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

زنگ خطر؛ قبح طلاق هم شکست
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آمارهای اعلام شده از سوی ثبت‌احوال در چند سال اخیر حکایت از افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در برخی از مناطق است به گونه‌ای که بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور در شش ماه نخست سال جاری طلاق در ایران رشد پنج درصدی و ازدواج نیز کاهش دو درصدی را تجربه کرده است.
همچنین در استان ما نیز در برخی از شهرستان‌ها آمار طلاق افزایش پیدا کرده است مسئله‌ای که باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری در استان برای کاهش این آمار صورت گیرد.
طلاق یکی از قبیح‌ترین حلال‌های دین مبین اسلام است و برای شرایطی در نظر گرفته شده است که ادامه زندگی مشترک به ضرر دو طرف باشد و زوج یا زوجه قادر به ادامه زندگی مشترک نباشند و در فرهنگ ما نیز به عنوان آخرین راه‌حل برای بروز برخی از مشکلات خانوادگی مطرح است.
پیش از این واژه طلاق برای خانواده‌های ایرانی واژه‌ای نامتعارف بوده و حتی به زبان آوردن این واژه نیز نامیمون تلقی می‌شد اما با تغییراتی که از نظر فرهنگی در جامعه ما ایجاد شده است به جایی رسیده‌ایم که طلاق در حال تبدیل شدن به یک کار معمولی در برخی از مناطق و در بین برخی از خانواده‌ها است.
به نظر می‌رسد پیش از این و در نسل گذشته زنان و مردان برای گرم شدن کانون خانواده و جلوگیری از بروز اختلاف و از هم‌پاشیدن کانون خانواده تلاش بیشتری می‌کردند و از خودگذشتگی بیشتری را از خود نشان می‌دادند.
افزایش تجمل‌گرایی، چشم‌ و‌ هم‌چشمی‌ها، کمرنگ شدن برخی مبانی دینی، کمرنگ‌ شدن حرمت‌های گذشته و افزایش دخالت‌ها در امور زندگی افراد از مهم‌ترین عواملی است که سبب شده برخی خانواده‌های نسل امروز چندان بنیان محکمی نداشته باشد.
بر اساس آمارها بیشتر طلاق‌های صورت گرفته در استان خراسان جنوبی در پنج سال نخست زندگی زوجین صورت می‌گیرد و این مسئله نشان دهنده این است که این افراد که تجربه زندگی کمتر از پنج سال را دارند در مرحله انتخاب همسر و شناخت از وی موفق عمل نکرده‌اند و بیشتر از آنکه بر اساس محورهای عقلانی تصمیم بگیرند احساسات را در انتخاب خود دخیل کرده‌اند.
به نظر می‌رسد دختران و پسران امروزی برای انتخاب همسر و آغاز زندگی زناشویی نیاز به آموزش بیشتری دارند تا بتوانند خانواده‌هایی بر اساس مبانی دین مبین اسلام تشکیل دهند و شاهد کاهش آمار طلاق در خانواده‌ها باشیم.
از طرف دیگر مسئولان نیز باید برنامه‌ریزی بیشتری برای این بخش داشته باشند هر چند که تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و مصوباتی در غالب کارگروه بانوان و خانواده برای تقویت بنیان خانواده داشته‌ایم.
امید است با توجه بیشتر جوانان و خانواده‌ها به کانون گرم زندگی شاهد کاهش طلاق در سطح جامعه باشیم.
انتهای پیام/خ20
یادداشت از مژگان حمیدی
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول