اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

شیر تو شیر وضعیت شیر در زنجان

خبرگزاری فارس: عدم ثبات در قیمت و وضعیت شیر مشکلاتی را نه تنها برای دامداران بلکه مشکلات دو چندانی را برای مصرف کنندگان و واحدهای تولیدی شیر به وجود آورده است.

شیر تو شیر وضعیت شیر در زنجان
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شیر یک ماده غذایی بسیار مهم است که به گفته کارشناسان هر انسانی از زمان تولد تا زمان مرگ باید آنرا بخورد، چرا که کمبود کلسیم که یکی از منابع مهم آن شیر است موجب صدماتی بسیاری به افراد جامعه می‌شود.
شیر یک ماده حیاطی که نبود آن در جیره غذایی روزانه و یا مصرف کم آن در میان افراد جامعه در دراز مدت جامعه را با مشکلات زیادی از جمله کوتاهی قد درگیر می‌کند.
اما چند صباحی است که این ماده غذایی مهم و ارزشمند حال و روز خوشی را ندارد که همین امر مشکلاتی را برای تولید کننده و مصرف کننده به وجود آورده است.
این ماده غذایی که با یارانه دولت وارد سبد غذایی مردم شده بود به دلیل قطع یارانه‌ها از این ماده غذایی کم کم از سبد غذایی مردم حذف می‌شود، حذف شدنی که در آینده آسیب‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
هدفمندی یارانه‌ها و به دنبال آن افزایش قیمت نهاده‌های دامی (علوفه) مهم‌ترین دلیل نوسان قیمت شیر است که بهای شیر را دچار نوسان کرده و در پاره‌ای از اوقات دامداری‌های استان زنجان را به شدت متضرر کرده است.
 
* فرهنگ‌سازی مصرف از ضرورت‌هاست
هم اکنون کشور ما از لحاظ مصرف فرآورده‌های لبنی در مکان 156 جهان قرار دارد و ارتقای سرانه مصرف فرآورده‌های لبنی، نیازمند فرهنگ‌سازی و افزایش تبلیغات از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها است، چرا که فرآورده‌های لبنی به دلیل دارا بودن پروتئین، کلسیم و آهن دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند.
 
 * دامداری‌ها صنف آسیب‌پذیری هستند
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه هر کیلوگرم قیمت تمام شده شیر با سود 10 درصد برای دامداران صنعتی 6 هزار و 123 ریال تمام می‌شود، اظهار داشت: در سال‌جاری قیمت نهاده‌های مورد استفاده در گاوداری‌ها 19.6 درصد افزایش پیدا کرده است.
ابوالفضل عازم با بیان اینکه درخواست ما این است که قیمت شیر معقولانه باشد و دولت برای نهاده‌های دام یارانه اختصاص بدهد همانطور که در سال‌های گذشته کمک می‌کرد، افزود: تنها افزایش قیمت شیر نمی‌تواند کمکی به بهبود وضعیت دامداری‌ها کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان بازرگانی قیمت شیر را در 6 هزار ریال بسته است، خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که 5 هزار و 200 ریال از این مبلغ به دامدار، 500 ریال به فرآوری کننده و 300 ریال نیز به توزیع کننده برسد.
 
* شیر برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان زنجان با بیان اینکه فرآوری کننده 100 گرم از شیر سود می‌کند، چرا که شیر را یک کیلوگرم از دامدار می‌خرد و 900 گرم در بازار عرضه می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر و با شرایط به وجود آمده شیر برای دامداران هیچ صرفه اقتصادی ندارد.
 
* نوسانات قیمت شیر گاوها راهی کشتارگاه می‌کند
مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران سنتی زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه ماندگاری شیر زیاد نیست دامدار مجبور است به هر قیمتی که پیشنهاد شد شیر خود را به فروش رساند، بیان کرد: در حال حاضر شیر به قیمت 650 تومان برای دامدار آب می‌خورد اما به قیمت 520 تومان به فروش می‌رود.
حبیب‌الله شیروانی تصریح کرد: در حال حاضر یارانه هزار میلیارد ریالی که قرار بود به دامداری‌ها به صورت مستقیم پرداخت شود بلاتکلیف مانده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت گاوداران بسیار بد بوده و تعداد 50 دامداری در استان به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی تعطیل شده است، تصریح کرد: علوفه یونجه حدود 400 تومان و ذرت به قیمت 600 تومان و سبوس 350 تومان به دست دامدار می‌رسد، که پرداخت قیمت این نهاده‌ها با توجه به قیمت شیر برای دامدار کمر‌شکن است.
 
* کاهش 30 درصدی تولید شیر در شش ماهه نخست
مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران سنتی زنجان با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید شیر در استان 30 درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: در شهریور ماه سال گذشته 12 تن شیر در استان تولید شده بود در صورتی که شهریور ماه سال‌جاری حدود شش تن شیر در استان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه با ادامه روند فعلی قیمت شیر بسیاری دیگر از دامداری‌ها تعطیل می‌شود، تصریح کرد: دامداران برای ادامه فعالیت نیازمند حمایت مستقیم دولت هستند.
شیروانی با بیان اینکه کارخانه‌ها هر روز قیمت محصولات لبنی را افزایش می‌دهند، افزود: سال گذشته دامداران شیر را به قیمت 390 تومان به کارخانه‌ها می‌فروختند اما امسال با وجود افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش چند برابری محصولات لبنی شیر را به کارخانه‌ها کیلویی 470 تومان می‌فروشند.
 
 * بعد از یارانه‌ها همه چیز گران شده جز قیمت شیر
مدیر عامل اتحادیه گاوداران صنعتی استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه قیمت تمام شده شیر برای دامداران 665 تومان است، بیان کرد: پارسال شیر به قیمت 430 تومان به کارخانه‌ها فروخته می‌شد اما در سال‌جاری بعد از دوندگی‌های فراوان شیر به قیمت 475 تومان به کارخانه‌های موجود در استان زنجان به فروش می‌رود که با این شرایط دامداران استان به ازای هر کیلو 190 تومان ضرر می‌کنند.
کیوان‌ طیار افزود: دلالان خرید شیر در سطح استان بازار را به طور نسبی در اختیار گرفته‌اند که با این کار نمک بر زخم گاوداران پاشیده‌اند.
وی با اشاره به اینکه قیمت شیر نسبت به سال گذشته خیلی افزایش نیافته ولی قیمت نهاده‌های دامی و از طرف دیگر محصولات لبنی افزایش یافته است، افزود: افزایش بی‌رویه نهاده‌های دامی مشکلات زاید را برای دامداران و گاوداری‌ها به وجود آورده است.
 
* نهاده‌های دامی به دلیل خشکسالی دامداران را زمین‌گیر کرده است
وی با بیان اینکه قیمت جو در سال گذشته 280 تومان بود امسال 500 تومان به دست دامدار می‌رسد، خاطرنشان کرد: هزینه سوخت هر دامدار ماهیانه حدود یک میلیون تومان بالا رفته اما از طرفی قیمت شیر با درصد خیلی کم بالا رفته است.
مدیر عامل اتحادیه گاوداران صنعتی زنجان افزود: در بسیاری از استان‌ها با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان استانی کارخانه‌ها موظف شده‌اند که شیر را 560 تومان از دامدار بخرند اما دراستان زنجان تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته روزانه یک هزار و 400 کیلو شیر در استان تولید می‌شد، اما در سال‌جاری این میزان به 600 کیلو کاهش یافته است، افزود: به دلیل افزایش نهاده‌های دامی، دامداران هر ماه یکی از دام‌های خود را راهی کشتارگاه می‌کنند.
 
* تبدیل شیر به فرآورده‌های پول ساز
طیار با بیان اینکه از مقدار شیری که به کارخانجات فروخته می‌شود فقط پنج درصد از آن به شیر پاکتی تبدیل می‌شود، گفت: 95 درصد شیر در کارخانجات به دیگر فرآورده‌های لبنی پول ساز تبدیل شده و به قیمت گزاف به دست مصرف کننده می‌رسد.
مدیر عامل اتحادیه دامداران صنعتی استان زنجان با بیان اینکه یک ماست موسیر در اندازه 100 گرمی به قیمت 550 تومان به فروش می‌رود، افزود: کارخانجات به نفع خود کار می‌کنند این وسط فقط دامدار متضرر می‌شود.
 
* برای خودکفایی لبنی سرمایه‌گذاری کلان شده است
وی اضافه کرد: چند سال پیش پنیر از کشور هلند آورده می‌شد که با زحمات فراوان از سوی دامداران و دولت امروز در تولید لبنیات به خودکفایی رسیده‌ایم و حیف است این همه سرمایه‌گذاری و زحمت از بین برود.
طیار در مورد گاوداری‌هایی که عضو شرکت تعاونی گاوداران صنعتی زنجان هستند، گفت: گاوداری‌های صنعتی نسبت به سال گذشته در تولید شیر 30 درصد کاهش داشتند و روز به روز مجبور به فروش دام‌های خود هستند.
 
* قیمت شیر معقول می‌شود
 سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد که به دلایل مختلف قیمت نهاده‌های دامی به هر دلیلی افزایش پیدا می‌کند به دنبال آن در خروجی و قیمت عرضه شیر تاثیر می‌گذارد، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته در استان با سازمان جهاد کشاورزی و کارهای کارشناسی قیمتی برای عرضه شیر تعیین شده و به زودی اعلام می‌شود.
 حمید صدری خاطرنشان کرد: با قیمت جدید هیچ کدام از طرفین اعم تولید کننده، مصرف کننده و کارخانه‌ها متضرر نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه برای تولید کننده، کارخانه‌های تولیدی و مصرف کننده قیمت‌های جداگانه در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در صورت ارائه قیمت قابل قبول هم گاوداران و هم واحدهای تولیدی از سود خوبی بهره‌مند می‌شوند.
 
* پرداخت مستقیم یارانه به دامداران عملی نیست
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به خواسته اتحادیه گاوداران در بخش صنعتی و سنتی در خصوص پرداخت مستقیم یارانه از سوی دولت گفت: اگر بنا باشد دولت باز هم به دامداران به طور مستقیم یارانه پرداخت کند از سوی برخی افراد سودجو امکان تخلف وجود دارد و پول مفت موجب پایین آمدن دقت و کیفیت تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: فقط 20 درصد شیر تولید شده در واحدهای تولیدی به صورت پاکتی به دست مردم می‌رسد و 80 درصد مابقی به صورت فرآورده‌های لبنی با قیمت خوب به فروش رسیده و یا در بسیاری موارد به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول