اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باحضور استاندار خراسان؛

عملیات احداث مرکز مدیریت بحران شمال شرق کشور آغاز شد

خبرگزاری فارس: با حضور استاندار خراسان رضوی و سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور عملیات اجرایی احداث مرکز مدیریت بحران شمال شرق کشور در مشهد آغاز شد.

عملیات احداث مرکز مدیریت بحران شمال شرق کشور آغاز شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمود صلاحی در مراسم کلنگ‌زنی، این مرکز را برای هدایت اطلاعات و دستورات لازم در قبل، هنگام و بعد از وقوع بحران ضروری دانست و اظهار داشت: بایستی تمام مطالعات و پیش‌بینی‌های لازم برای کارآمدی، ماندگاری و تبدیل شدن این مرکز به عنوان الگویی در سراسر کشور صورت پذیرد.
وی با تاکید بر اینکه برای بالا بردن آمادگی خود در مقابله با حوادث طبیعی و مسائل بحران‌ساز تاخیر یک روزه نیز جایز نیست، ادامه داد: هزینه صرف شده برای ساخت مجدد یک شهر ویران شده پس از زلزله بیش از چهار برابر هزینه ساخت یک شهر جدید در حالی که تلفات آن غیرقابل جبران است.
رییس شورای مدیریت بحران استان با اشاره به این نکته که باید تمام نقاط کشور در برابر بلایای طبیعی، ایمن باشد تصریح کرد: ایمن‌سازی مشهد مقدس و مرکز مدیریت بحران شمال شرق کشور به دلیل وجود مرقد امام هشتم(ع) و حضور سالانه 25 میلیون مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان اهمیت دو چندان دارد.
صلاحی درباره موقعیت مکانی احداث این طرح گفت: مکان یابی این پروژه با توجه به امکان تردد آسان از آن به نقاط مختلف شهر و استحکام نسبی ساختمان‌های مسکونی اطراف آن به درستی انجام شده است.
به گفته وی هر چند غالبا نمی‌توان از وقوع حوادث طبیعی جلوگیری کرد، خداوند متعال نه تنها قدرت مقابله با این حوادث و کاستن از تبعات آن را به انسان داده است، بلکه تلاش برای یافتن راهکارهای مناسب در این خصوص را مایه رشد و تعالی خرد بشر قرار داده است.
قدمی معاون وزیر و سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این مراسم گفت: حوادثی چون سیل و زلزله جزو جدایی ناپذیر طبیعت هستند و در صورتی به بلایای طبیعی تبدیل می‌شود که با عملکرد غلط و عجولانه انسان تلفات جانی و مالی به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: 90 درصد توان ما برای مقابله با حوادث طبیعی باید به جای ارتقای توان امدادرسانی هنگام حادثه، صرف بالا بردن سطح کیفی برنامه‌های پیشگیری شود.
قدمی اظهار داشت: عملکرد پلیس ساختمان در کشوری مانند ژاپن که توان مقابله با زلزله هشت ریشتری را دارد آن چنان قوی است که شهروندان بدون در نظر گرفتن شخصیت حقوفی شان اجازه ساخت واحد مسکونی در محل گسل‌ها را ندارند و مهندسان ناظر ساختمان نیز تا پایان عمر بایستی جواب‌گوی ساختمان های احداث شده مورد تایید شان باشند.
معاون وزیر کشور از بازسازی یک میلیون و 400 هزار واحد مسکونی بازسازی شده در مناطق روستایی خبر داد و افزود: طبق دستور رئیس جمهور نوسازی بافت‌های روستایی فرسوده باید تا پایان عمر دولت دهم به اتمام رسد.
وی با اشاره به تصویب طرح بیمه ساختمان‌های دولتی تا پایان سال 91 و ابلاغ آن به تمام دستگاه‌ها، از رسانه‌های جمعی خواست تا درباره لزوم بیمه شدن ساختمان‌های مسکونی با توجه به هزینه اندک آن برای خانوارها اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کنند.
رشید صحابی سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه که طولانی ترین گسل کشور در استان خراسان رضوی وجود دارد، درباره حادثه خیز بودن استان گفت: در هفت ماهه اول سال جاری 85 حادثه طبیعی در استان رخ داده که 50 درصد آن مربوط به سیلاب بوده است.
وی افزود: خشکسالی یکی دیگر از مشکلات استان است که امسال سیزدهمین سال خود را پشت سر می گذارد.
صحابی تصریح کرد: 87 درصد مساحت استان دچار خشکسالی شدید و 13 درصد آن درگیر معضل خشکسالی متوسط است و خسارت چند صد میلیاردی ناشی از آن، با اعتبارات اندک اختصاص یافته، غیر قابل جبران است.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی پروژه ساخت مرکز مدیریت بحران شمال شرق کشور را از مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان در سال 87 و مشاور طرح را دانشگاه صنعت آب و برق ذکر کرد.
صحابی در خصوص تاخیر سه ساله در اجرایی شدن پروژه افزود: این سه سال صرف مطالعات ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی و انتخاب مکانی برای احداث ساختمان مذکور از میان 9 گزینه موجود با بررسی شاخص‌هایی چون نزدیکی به گسل، سیل گرفتگی، فاصله تا اولین محل خطر، پریود طبیعی خاک و اشراف بر محیط شد.
وی کل مساحت در نظر گرفته شده برای این طرح را هفت هکتار ذکر کرد که فاز اول آن با مساحتی بالغ بر دو هزار و 300 متر مربع شامل احداث و تجهیز ساختمان مرکز مدیریت بحران شمال شرق کشور است.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ساخت پژوهش‌گاه زلزله شناسی، جاذبه های سازمانی برای پرسنل مستقر در سایت و مرکز کنترل را از دیگر بخش‌های این طرح ذکر کرد.
صحابی پایداری در برابر زلزله، حفظ عملکرد ساختمان در شرایط بحرانی، خود کفا بودن در انرژی و استفاده از
انرژی‌های نو، تامین مایحتاج برای 100 نفر از نمایندگان سازمان‌ها در شرایط بحرانی و دارا بودن پیوست پدافند غیرعامل را از ویژگی‌های بارز این طرح عنوان کرد.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول