اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام جهاد کشاورزی اصفهان خبر داد:

اختصاص 1200میلیارد ریال برای بخش آب و خاک اصفهان

خبرگزاری فارس: قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: یک هزار و 200 میلیارد ریال برای بخش آب و خاک اصفهان اختصاص یافت.

اختصاص 1200میلیارد ریال برای بخش آب و خاک اصفهان
به گزارش خبرگزاری فارس از اردستان، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان صبح امروز در جلسه کارگروه آب، خاک، کشاورزی و منابع طبیعی اردستان به خسارت خشکسالی در استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: در اوایل انقلاب یک و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در استان اصفهان تولید می شد که این رقم به 6میلیون تن افزایش پیدا کرده است.
محمد نصر با اشاره به اینکه طی هشت سال گذشته با کسری آب در دشت‌های استان اصفهان مواجهه بوده‌ایم، افزود: تامین منابع آب برای شهرستان‌هایی چون اردستان، کاشان، نائین و نطنز امکان‌پذیر نیست و در این راستا طرح تعادل بخشی در منابع آب در دستور کار قرار دارد.
وی راندمان آبیاری در سطح استان اصفهان را 43درصد اعلام کرد و گفت: تا دو سال پیش سطح زیر کشت آبیاری تحت فشار در استان اصفهان 47هزار هکتار بود که این رقم طی دو سال اخیر به 62هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اعتبار استان در بخش آب و خاک را بالغ بر یک‌هزار و 200میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برنامه جهاد کشاورزی استان اصفهان افزایش راندمان آبیاری در سطح مزارع به بالای 60درصد است که این با اجرای طرح های آبیاری تحت فشار امکان پذیر است.
وی در ادامه با بیا اینکه طراحی شناسایی کشاورزان به منظور تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار دارد افزود: اجرایی شدن این طرح نیازمند فراهم شدن یک سری زیرساخت‌های لازم است.
در ادامه این جلسه معاون فرماندار اردستان با بیان اینکه شهرستان اردستان دارای دو اقلیم متفاوت کوهستانی و کویری است، اظهار داشت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در شهرستا اردستان بالغ بر 24هزار هکتار است که از این میزان 5هزار هکتار آن را باغات انار، پسته، گردو بادام تشکیل می‌دهد.
فیروزی به وجود بیش از 450 رشته قنات و 220 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در شهرستان اردستان اشاره کرد و گقت: در مناطق کویری برداشت بی رویه آب از چاه‌های کشاورزی سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شده است.
وی با بیان اینکه تا کنون 2هزار و 200 هکتار از سطح زیر کشت اراضی شهرستان تحت پوشش آبیاری قطره‌ای و تحت فشار قرار گرفته است خواستار اختصاص اعتبار ویژه‌ای به شهرستان اردستان برای اجرای طرح‌‌های آبیاری تحت فشار، اجرای لوله کشی بین مزارع و احداث استخر شد، تصریح کرد: ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی شهرستان نیازمند حمایت ویژه از سوی مسئولان استان است.
در ادامه این جلسه مدیر جهاد کشاورزی اردستان به وجود بیش از 150هزار رأس دام سبک و 8هزار رأس دام سنگین در شهرستان اردستان اشاره کرد و گفت: خشکسالی سبب نابودی مراتع شهرستان شده که این خود موجب شده تا دامداران نسبت به فروش دام خود اقدام کنند و پیش‌بینی می‌شود جمعیت دام شهرستان به شدت کاهش یابد.
علی توفیقی به وجود بیش از 2هزار رأس شتر در شهرستان اشاره کرد و گفت: این در حالی است که هیچ گونه مرتعی برای این دام‌ها در نظر گرفته نشده است.
وی به وجود بیش از 130 واحد مرغ‌داری گوشتی با تولید سالیانه 30هزار تن در سال و و وجود 10واحد مرغ‌داری تخم‌گذار با تولید 6هزار تن در سال در شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان اردستان از نظر تولید گوشت سفید مقام اول استان اصفهان را دارد.
مدیر جهاد کشاورزی اردستان به حرکت آب‌های شیرین به سمت شور اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت شهرستان کاهش یابد.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول