اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شورای موقت سیاست‌گذاری آب خراسان جنوبی بیان شد؛

تدوین برنامه راهبردی منابع آبی محدود خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد در شورای موقت سیاست‌گذاری آب خراسان جنوبی خواستار تدوین برنامه راهبردی برای منابع آبی محدود خراسان جنوبی شد.

تدوین برنامه راهبردی منابع آبی محدود خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کامران داوری ظهر امروز در جلسه شورای موقت سیاست‌گذاری آب خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت و اهمیت این برنامه راهبردی برای منابع آبی خراسان جنوبی اظهار داشت: بارش کمتر از متوسط کشوری، وضعیت خشک و بیابانی، خشکسالی‌های پی در پی، تغییرات اقلیم شدید و تشدید وقایع حدی، محدودیت منابع آب و موقعیت استراتژیک استان در راستای ضرورت و اهمیت تدوین برنامه راهبردی منابع آبی استان مهم است.
وی با بیان اینکه میزان بارندگی سالانه در خراسان جنوبی 134 میلی متر است، تصریح کرد: بنابراین باید در راستای مصرف و مدیریت صحیح آب و برنامه‌ریزی منابع آبی تلاش کنیم.
عضو هیئت علمی و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه 95 درصد خراسان جنوبی را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: از این میزان 33 درصد را بیابان، 63 درصد مراتع بیابانی، 7 درصد مراتع خوب  و 7 درصد دیگر را مراتع جنگلی تشکیل می‌دهند.
داوری با بیان اینکه 90 درصد قنوات خراسان جنوبی خشکیده است، تصریح کرد: 10 درصد باقیمانده نیز دارای آب‌دهی کمی است.
وی شناخت دقیق و دلایل بروز وضع موجود و ابعاد مسئله، شناخت امکانات، منابع و توانمندی‌ها برای مقابله با مسئله، مشارکت دادن در فرآیند تعیین وضع مطلوب یعنی تهیه نقشه راه و تدوین برنامه راهبردی در رسیدن به وضع مطلوب و طرح‌ریزی برنامه‌های 25 ساله و 5 ساله برای انتقال از وضع موجود به وضعیت مطلوب را از جمله راه‌حل‌های واقع‌گرایانه در تهیه و تدوین برنامه راهبردی برای منابع آبی خراسان جنوبی دانست.
عضو هیئت علمی و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه توسعه منابع آب در شرایط حاضر بسیار مشکل و غیر عملی است، اذعان داشت: با فرض ثابت بودن پتانسیل منابع آب استان تنها  راه حل تقلیل برداشت‌ها است.
داوری با بیان اینکه انتقال منابع آبی از حوزه‌های مجاور سبب افزایش شدید قیمت آب می‌شود، بیان کرد: نتیجه این امر مصرف آب در بخش‌های تولیدی به ویژه کشاورزی است که توجیه اقتصادی ندارد.
وی مشارکت مردمی، اختصاص عادلانه، داده‌های موثق و کافی و مدیریت یکپارچه را از مهمترین راه‌های مقابله با چالش‌های پیش روی آب خراسان جنوبی برشمرد.
انتهای پیام/ح20      
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول