اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان:

نوید آب پیش‌فروش شده بهشت‌آباد چه معنایی دارد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: اگر آب طرح بهشت‌آباد از پیش فروخته شده است، نوید آن به کشاورزان اصفهانی چه معنایی دارد.

نوید آب پیش‌فروش شده بهشت‌آباد چه معنایی دارد
اسفندیار امینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه اصل اجرایی شدن طرح آب‌رسانی بهشت‌آباد در ابتدای مطرح شدن آن با اختصاص 65 درصد آب انتقال یافته آن به یزد و کرمان و 35 درصد آن برای استان اصفهان جریان یافت، اظهار داشت: این تصمیمی بود که در زمان دولت نهم برای این طرح گرفته شد.
وی در ادامه افزود: برای 35 درصد آبی که سهم استان اصفهان بود قیمتی برای حق انشعاب شرب و کشاورزی تعیین شد که نرخ آن 40 میلیون تومان به ازای هر لیتر در ثانیه برای این دو نوع مصرف و 70 میلیون تومان به ازای هر لیتر در ثانیه برای حق انشعاب بخش‌های صنایع و خدمات است.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: این تصمیم در حوزه معاونت برنامه‌ریزی استانداری اصفهان گرفته شد و اگر قرار باشد آبی از طریق تونل بهشت‌آباد به حوزه زاینده‌رود واریز شود چرا از هم‌اکنون آب آن پیش فروش شده است.
وی با بیان اینکه این آب قرار ست جایگزین کدام آب قرار گیرد، گفت: ما کشاورزان انتظار داریم آبی که از طریق این طرح منتقل می‌شود جایگزین آبی شود که طی سال‌های اخیر از کشاورزان گرفته و به صنایع داده شده است.
امینی در ادامه تصریح کرد: از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان این مطلب را شنیدم که آب منتقل شده از سوی تونل بهشت‌آباد اگر قرار باشد به کشاورزان اختصاص یابد در ازای دریافت هزینه از آنها است.
 
*‌ وزارت نیرو فروش مال به غیر کرده است
وی با اشاره به اینکه این تصمیم در شورای برنامه‌ریزی استانداری طرح شده است، گفت: پیشنهاد ما در ازای آبی که سال‌ها از حق‌آبه کشاورزان غیرقانونی به دیگر بخش‌ها واگذار شده، تهاتر آن است.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان افزود: این خواسته کشاورزان منطقی بر قانون است به گونه‌ای که در ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب دولت مکلف است در صورت استفاده از آب کشاورزان برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی و یا احداث سد و یا هرگونه پروژه عمرانی در این حوزه، از طریق پرداخت هزینه حق‌آبه کشاورزان و یا جایگزینی منابعی آبی جدید این خسارت را جبران کند.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو با دادن حق‌آبه کشاورزان به صنایع فروش مال غیر کرده است که از نظر قانونی تخلف به شمار می‌رود، گفت: اگر این موضوع ثابت شود کلاهبرداری صورت گرفته است.
امینی در ادامه اظهار داشت: فروش حق‌آبه کشاورزان از زمان آبگیری سد زاینده‌رود یعنی از سال 1350 آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد که این اقدام از طریق پمپاژ و یا حفر چاه در حریم زاینده‌رود صورت گرفته است.
وی در پاسخ به این پرسش فارس که با وجود تمامی این اجحاف‌هایی که در حق کشاورزان صورت گرفته است امکان ادامه این روند در آینده نیز وجود دارد بنابراین تاکنون تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌ای برای اختصاص آب بهشت‌آباد و یا سهم کشاورزان به آنها با اجرایی شدن آن، با مسئولان دولتی استان امضا شده است یا خیر؟، گفت: خیر تاکنون چنین تفاهم‌نامه‌ای از سوی مسئولان استان با نمایندگان کشاورزان صورت نگرفته است.
 
*‌ اجرای صحیح قانون خواسته کشاورزان اصفهانی است
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان کشاورزان پیگیر این موضوع هستیم و اگر آب بهشت‌‌آباد پیش فروش شده است پس چرا نوید آن را به کشاورزان می‌دهند.
وی ادامه داد: دولت در زمان فروش حق‌آبه کشاورزان به غیر باید از کشاورزان اجازه می‌گرفت اما تاکنون هیچ‌یک از فروش‌ها با اجازه کشاورزان نبوده است.
امینی تصریح کرد: در نهایت کشاورزان استان اصفهان که راهی جز قانون را برای پیشبرد امور خود نمی‌دیدند به سیستم قضایی متوسل شدند و اگر مسئولان نمی‌خواهند تجمعات مردمی آغاز شود حق‌آبه کشاورزان را از راه قانونی آن بازگردانند.
وی با اشاره به اینکه انتقاد ما به وزارت نیرو این است که چرا آب نداشته را فروخته است، اظهار داشت: خواسته همیشگی کشاورزان اجرای صحیح قانون به ازای پرداخت هر هزینه‌ای برای آن است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول