اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط کارشناسان هواشناسی؛

طرح بررسی روند خشکسالی در مهدیشهر ارائه شد

خبرگزاری فارس: طرح بررسی روند شدت و فراوانی پدیده خشکسالی با استفاده از شاخص بارش استاندارد شده (SPI) در مهدیشهر ارائه شد.

طرح بررسی روند خشکسالی در مهدیشهر ارائه شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مهدیشهر، ظهر امروز مقاله ارائه شده توسط کارشناسان اداره کل هواشناسی استان سمنان در نخستین همایش توسعه پایدار مهدیشهر پذیرفته و ارائه شد.
نخستین همایش توسعه پیشرفت پایدار مهدیشهر بر اساس الگوی اسلامی و ایرانی با حضور اساتید، محققان، صاحب‏نظران کشوری و استانی، استاندار و نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در شهرستان مهدیشهر برگزار شد.
در این همایش، مقاله علمی یوسفی‏زاده و حمیدرضا ملکی از کارشناسان اداره کل هواشناسی استان سمنان تحت عنوان «بررسی روند شدت و فراوانی پدیده خشکسالی با استفاده از شاخص بارش استاندارد شده (SPI) در مهدیشهر» مورد تایید و پذیرش کمیته علمی همایش قرار گرفت و ارائه شد.
در پایان همایش، کارشناسان هواشناسی سمنان مورد تقدیر برگزارکنندگان همایش قرار گرفتند.
حمیدرضا ملکی، رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی استان سمنان در این زمینه اظهار داشت: خشکسالی یکی از پدیده‏های آب و هوایی و از جمله رخدادهای مصیبت‏باری است که هر ساله باعث خسارات زیادی می‏شود.
وی تصریح کرد: یکی از راه‏های تعدیل خشکسالی، ارزیابی و پایش خشکسالی بر اساس شاخص‏هایی است که بتوان بر اساس آن، میزان شدت و تداوم خشکسالی را در یک منطقه تعیین کرد.    
این کارشناس هواشناسی ادامه داد: در مقاله حاضر روند خشکسالی (شدت، تداوم و سطح درگیر با خشکسالی) شهر مهدیشهر با استفاده از بارش استاندارد شده (SPI) برای بازه زمانی 3، 6، 9، 12، 24 و 48 ماهه مورد مطالعه قرار گرفته است.
ملکی بیان داشت: این روش کمک می‏کند تا مقایسه کمی از رخداد انواع خشکسالی در مقیاس‏های زمانی متفاوت داشته باشیم.
وی اضافه کرد: به منظور پایش خشکسالی و تحلیل خصوصیات آن در مهدیشهر از داده‏های بارش ماهانه ایستگاه اقلیم‏شناسی مهدیشهر طی دوره آماری 1386- 1365 شمسی استفاده شده است.
این کارشناس هواشناسی ادامه داد: نتایج نشان داد که در منطقه مورد مطالعه حدود 1.3 (29 درصد) از طول دوره آماری با انواع خشکسالی مواجه بوده و شدت آن دارای روندی صعودی است.
ملکی افزود: حداکثر شدت خشکسالی متعلق به دی ماه 1375 با شدت منهای 3.7 و بیشترین تداوم خشکسالی‏ها متعلق به فروردین 1379 تا اسفند 1381با 20 ماه تداوم است.
وی یادآور شد: همچنین مطالعه اخیر بیانگر آن است که بیشترین درصد فراوانی خشکسالی‏ها، متعلق به بازه زمانی 12 ماهه با 35.2 درصد است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول