اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علت گرانی تخم‌مرغ اعلام شد؛

معدوم ‌شدن 25 درصد مرغ‌های کشور

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه کشور گفت: از دی سال گذشته حدود 25 درصد مرغ‌های کشور به خاطر بیماری آنفلوانزای پرندگان معدوم شدند که این موضوع سبب افزایش قیمت تخم مرغ شده است.

معدوم ‌شدن 25 درصد مرغ‌های کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از قائمشهر، حسن مهربانی یگانه پیش ‌از ظهر امروز در آیین افتتاح هشتمین نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور، شیلات و آبزیان، ماشین‌آلات، داروها و صنایع وابسته مازندران که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان مازندران در قائمشهر برگزار شد با اشاره به افزایش بسیار بالای جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی کشور اظهار داشت: تا عید امسال افزایش قیمت متوقف می‌شود و در مقطع کنونی سال بعد، قیمت تخم مرغ بسیار کاهش می‌یابد.
وی قیمت فروش جوجه‌ها را در پنج ماه پیش، دانه‌ای ‌هزار تومان عنوان کرد و گفت: این قیمت سبب شد تا تمام تولیدکنندگان استان مازندران جریمه شوند اما اکنون که جوجه‌ها دانه‌ای 300 تا 500 تومان به فروش می‌رسند کسی به فکر ضرر و آسیب اقتصادی تولیدکنندگان نیست. 
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه کشور بیان داشت: فکر اینکه دست‌هایی از خارج بر بازار صنعت طیور دخالت دارد اشتباه است، خودمان عامل صنعت بیمارگونه کشورمان هستیم زیرا همه سوار تولید شده‌اند و فشار ناشی از سنگینی این تعداد، تولید را زمین می‌زند.
وی با اشاره به اینکه تولیدات ما بیمارگونه و کیفیت تولیدات به هیچ وجه قابل افتخار نیست، تصریح کرد: خرده‌مالکی بودن صنعت کشور موجب شده که تولیدکنندگان ایران از ظرفیت سرمایه‌گذاری بسیار پایینی برخوردار باشند.
مهربانی یگانه خاطرنشان کرد: بازار کامل رقابتی ایران، با توجه به ازدیاد تولیدکننده و مصرف کننده، موجب شد بیشتر تولیدکنندگان از نظر قیمت‌گذاری خلع صلاح شوند.
وی به مقام هفتم جهانی صنعت طیور ایران اشاره کرد و گفت: در کشور سالانه یک میلیون و 700 هزار تن مرغ تولید می‌شود.
وی با اعلام اینکه تا شب عید 108 میلیون جوجه گوشتی در کشور تولید می‌شود، گفت: 52 میلیون از این تعداد جوجه تولیدی اضافه است که تاثیر بسیار نامطلوبی بر قیمت مرغ و جوجه خواهد داشت و از دست دولت هم در این زمینه کاری بر نخواهد آمد چرا که جذب همه این مازاد تولید، رقم هنگفتی را می‌طلبد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه کشور تصریح کرد: با این شکل تولید و تشویق‌های شدید برای تولید، بازار مختل و گرفتار است، بازار با افزایش جوجه کنترل نمی‌شود بلکه ساختار بازار صنعت طیور باید تغییر یابد.
وی تاکید کرد: در شش ماه نخست امسال پنج میلیون و 700 هزار جوجه مادر تولید شد که یک میلیون و 600 هزار جوجه مازاد تولید است این در حالی است که وقتی این جوجه وارد بازار شود موجب شکسته شدن تمام قیمت‌ها می‌شود و در این میان هیچکس حتی دولت نمی‌تواند جلوی ورود آن را بگیرد.
 
*25 درصد تجارت جهانی مرغ در اطراف ایران صورت می‌گیرد
مهربانی یگانه با بیان اینکه از وزارت بازرگانی درخواست کردیم که مشوق صادراتی تعیین کند تا شاید بتوانیم تولیدات را به خارج کشور صادر کنیم، اظهار داشت: از اطراف ایران حدود دو میلیون تن مرغ وارد کشور می‌شود و با وجود اینکه 25 درصد تجارت جهانی مرغ توسط کشورهای همسایه ایران انجام می‌شود ما حتی نمی‌توانیم یک کیلو مرغ را هم از کشور خارج کنیم.
وی واردات مرغ از روسیه را یک میلیون تن، عراق 200 هزار تن، عربستان 500 هزار تن و امارات 300 هزار تن ذکر کرد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه کشور خاطرنشان کرد: قیمت مرغی که وارد کشورهای خلیج فارس می‌شود نزدیک به دو دلار است، در مازندران مرغ از 2هزار و 800 تا 3 هزار و 100 تومان یعنی 2.7 دلار خریداری می‌شود که با این قیمت قادر به صادرات مرغ نیستیم.
مهربانی یگانه در پایان بیان داشت: شرکت زربال که بزرگ‌ترین شرکت تولید مرغ کشور است در حال حاضر تنها یک درصد بازار کشور را در اختیار دارد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول