اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛

تولید ماهی تراریخته در کشور

خبرگزاری فارس: مدیر گروه ژنتیک ملکولی آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران از تولید یک نوع ماهی تراریخته در کشور خبر داد.

تولید ماهی تراریخته در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، احمد غرقی عصر امروز در همایش کنگره نقش محیط زیست فناوری در صنایع غذایی در دهکده ساحلی انزلی با اشاره به تولید ماهی تراریخته برای نخستین بار در کشور اظهار داشت: با توجه به اهمیت علم زیست فناوری در جهان و تولید حیوانات و گیاهان تراریخته «ترانسژنیک» به عنوان شاخصه‌ای برای پیشرفت علمی و افتخار علمی بزرگ برای موسسه تحقیقات شیلات ایران و کشور محسوب می‌شود و در این راستا محققان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در ساری موفق شدند ژن لوسی فراز را به یک نوع ماهی وارد کنند.
مدیر گروه ژنتیک ملکولی آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران اضافه کرد: از این طریق می‌توان برای ردیابی و بررسی رفتارهای تغذیه‌ای، تولید مثلی و رفتارهای زیستی ماهی استفاده کرد.
وی تولید ماهیان سردآبی مانند قزل‌آلا را در حدود 60 تا 70 هزار تن در سال عنوان کرد و افزود: این ماهیان حدود 250 تا 300 گرم وزن دارند و با دستیابی به تولید ماهیان تراریخته می‌توانیم ماهیانی با دو برابر و بیشتر از همین گونه ماهی در کشور تولید و نسبت به امنیت غذایی کشور کمک کنیم.
غرقی ارزیابی مخاطرات ایمنی این گونه محصولات دریایی تراریخته را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: با توجه به پیشرفت علم و دستیابی محققان به تکنولوژی‌های روز و نوین مانند ترانس ژنیک، مدیران باید بتوانند هرچه سریع‌تر نسبت به ارزیابی مخاطرات ایمنی این گونه محصولات تراریخته اقدام و تصمیم گیری کنند.
وی موجودات دریایی مانند ماهیان، سخت پوستان و نرمتنان و گیاهان آبزی را از منابع مهم غذایی برشمرد و تصریح کرد: تولید ماهیان تراریخته در گذشته در چین و آمریکا صورت گرفته و با توجه به گذشت 20 سال از این علم در کشور و جوان بودن علم زیست فناوری، برای نخستین بار در ایران انجام شده است.
این مسئول از انجام پژوهش‌هایی درباره  فیزیولوژی و هورمون شناسی ماهی‌ها برای درک رشد و تولید مثل ماهی‌های پرورشی و توسعه و روش‌های کنترل آنها خبر داد.
وی افزود: پژوهش‌های دیگری نیز در باره افزایش تولید فرآورده یا ارزش غذایی ماهیان پرورشی، تولید دارو و واکسن برای بالا بردن ایمنی ماهیان در برابر بیماری‌ها و استرس‌های دیگر، بهبود ساختار ژنتیکی ماهی‌ها و شناسایی ژن‌های معیوب و ژن‌های سودمند در ماهی‌ها، کیفیت و سلامت فرآورده‌های غذایی پرورشی و... در حال انجام است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول