اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

کلانشهر رشت بدون کلانتر

خبرگزاری فارس: کلانشهر رشت شش روز است که بدون شهردار بوده و به شهر بدون کلانتر تبدیل شده است.

کلانشهر رشت بدون کلانتر
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رشت یکی از شهرهای استان گیلان بوده که فاصله آن تا تهران 325 کیلومتر است و با مساحت 136 کیلومتر مربع در زمینی مسطح و هموار به ارتفاع پنج متر از سطح آب‌های آزاد قرار دارد و دارای جمعیتی بیش از 650 هزار نفر است.
رشت که به شهر باران‌های نقره‌ای معروف است مرکز استان گیلان است و برای نخستین بار نام آن در کتاب حدود العالم که به سال 372هـ .ق نگارش یافته با صفت ناحیه بزرگ آمده است.
رشت از سال 1004 هجری قمری به فرمان شاه عباس مرکز استان گیلان و مرکز معاملات نوغان و ابریشم شد که در آن زمان محصول نخست گیلان بود و این امر موجب شد که مالکان بزرگ و بازرگانان ایرانی، روسی، یونانی و ارمنی که تاجر نوغان ابریشم بودند به این شهر توجه کنند و شهر رشت رشد چشمگیری پیدا کند.
شهر رشت از بدو تاسیس خود بیش از 55 شهردار را به خود دیده که نخستین آن حاج میرزا آقا رفیع بود که خانه او امروز تبدیل به شورای شهر شده است.
محمود فریدونی مدیر کل بازنشسته اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان بود که پس از محمدرضا خاکسار سرپرست وقت شهرداری رشت با حکم هیئت وزیران در جلسه مورخ 12 اسفند سال 86 بنا بر پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده 41 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 84 به مدت یک سال به عنوان شهردار رشت انتخاب شد.
مدت‌هاست که شورای شهر رشت تصمیم گرفتند به دلایل مختلف اقدام به برکناری شهردار کنند، اما امروز دیگر صحبت از برکناری فریدونی نیست بلکه طبق اسنادی که به دست شورا رسیده، شهردار رشت پس از پایان ماموریت فعالیت خود بدون تمدید حکم همچنان در فعالیت بود.
اعضای شورای شهر رشت که اکنون به دو دسته مخالف و موافق شهردار تبدیل شده‌اند، در صدد این هستند تا وضعیت شهرداری این شهر را نحوی مشخص کنند و جالب اینکه هرگاه تصمیم گرفته شد تا درباره وضعیت شهردار به نتیجه‌ای برسند چهار عضو مخالف برکناری فریدونی در جلسات حضور نمی‌یابند و جلسات هر بار به همین دلیل رسمیت پیدا نمی‌کند.
اکنون شش روز است که محمود فریدونی شهردار رشت در پست خود نیست و در تهران به سر می‌برد و تلاش می‌کند تصدی شهرداری را در اختیار داشته باشد و در حال حاضر کلانشهر رشت بدون کلانتر است.
 
* مردم بازیچه شهردار و شورا نیستند
یک شهروند رشتی درباره وضعیت شهر رشت به خبرنگار فارس اظهار داشت: مردم از وضعیت قهر و آشتی اعضای شورا و شهردار رشت به تنگ آمده‌اند.
این شهروند که نخواست نامش فاش شود، افزود: هر بار در سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌خوانیم که قرار است شهردار برکنار شود و یا اعضای شورا با هم اختلاف نظر دارند، در حالی که باید بدانند مردم بازیچه شورا و شهرداری نیستند و بهتر است هر چه زودتر تکلیف را مشخص کنند.
وی گفت: پروژه‌های زیادی در رشت در حال انجام است که مشخص نیست چه کسی مسئول آن است به ویژه اینکه مدت‌هاست آقای شهردار در سر کار خود حاضر نیست و کسی پاسخگوی ارباب رجوع در شهرداری نیست.
 
* مشکلات رشت ناشی از عدم مسئولیت مدیریت این شهر است
شهروند دیگری عنوان کرد: از روزی که به یاد دارم شهر رشت همواره با تعویض شهرداران مختلف درگیر بود و هیچ‌گاه نتوانستند فردی که لایق این شهر باشد را انتخاب کنند.
این شهروند با بیان اینکه فریدونی شهردار پرتلاشی بود، افزود: فریدونی تلاش زیادی کرد، ولی باید قبول کنیم که وی از سن بازنشستگی‌اش هم گذشته و باید کارها را به فرد جوان‌تری بسپارد و  خود به عنوان مشاور باشد.
وی با اشاره به اینکه رشت دچار مشکلات زیادی است، خاطرنشان کرد: مشکلات شهر رشت از آبگرفتگی در شهر گرفته تا کنده‌کاری‌های بی‌حد و حساب، ناشی از عدم مسئولیت مدیریت این شهر است.
این شهروند از اعضای شورای شهر رشت و شهردار خواست به فکر رشت باشند و اختلافات را کنار بگذارند.
 
* رشت نیازمند یک مدیر مدبر است
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز درباره پایان یافتن فعالیت شهردار رشت ابراز داشت: هیئت وزیران از 12 اسفند سال 86 با ادامه فریدونی که بازنشسته است به مدت یک سال موافقت کرد و پس از این تاریخ حکم فریدونی تمدید نشده و وزیر کشور باید پاسخ شورای شهر رشت را بدهد که چگونه فریدونی در این مدت تصدی شهرداری رشت را بدون مجوز به‌عهده داشته است.
محمد حسین عاقل‌منش با تاکید بر اینکه ادامه فعالیت فریدونی به صلاح رشت نیست، خاطرنشان کرد: وزارت کشور باید به این مسئله پایان دهد و منتظر هستیم تا در اسرع وقت وزارت کشور جمعیت حدود 700 هزار نفری رشت را از بلاتکلیفی نجات دهد.
وی با اشاره به غیبت شش روزه شهردار رشت گفت: نمی‌شود یک شهری مانند رشت بدون شهردار و حتی سرپرست بماند و کارها معطل شود و ما مجدانه منتظر پاسخ سریع وزارت کشور هستیم.
این عضو شورای رشت اضافه کرد: انتظار می‌رود اعضای شورا با حضور در جلسه و بررسی راهکارهای پیش رو چالش‌های موجود را برطرف کنند.
 
* ضرر میلیونی به رشت
عضو دیگر شورای شهر رشت نیز با اشاره به اینکه در غیبت شهردار، شهرداری میلیون‌ها تومان روزانه متضرر می‌شود، بیان داشت: پرسنل شهرداری رشت انگیزه خود را از دست داده‌اند و نمی‌توان از واقعیت چشم پوشی کرد.
محسن پورفخریان، فریدونی را مسئول متضرر شدن شهر رشت نامید و عنوان کرد: فریدونی شهرداری را رها کرده و به دنبال این است که در تهران مشکلش را برطرف کند در حالی که شهرداری ملک شخصی کسی نیست که دارد بر سر آن می‌جنگد.
وی، شهرداری را امانتی از طرف مردم در دست شهردار دانست و اذعان داشت: شهردار مسئول مستقیم تمام ضررها و آسیب‌های شهرداری و سازمان‌های تابعه است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول