اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل شیلات گیلان:

تولید 47 هزار تن ماهی پرورشی در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات گیلان از تولید 47 هزار تن انواع ماهیان پرورشی سردآبی، کیلکا، گرم‌آبی و خاویاری در این استان خبر داد.

تولید 47 هزار تن ماهی پرورشی در گیلان
حجت سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش دریای خزر را مهم‌ترین منبع و محل زندگی ماهیان خاویاری در جهان است و اظهار داشت: حدود 90 درصد از خاویار غیر پرورشی عرضه شده به بازارهای جهانی از این دریا صید و استحصال می‌شود.
وی افزود: در سال‏های اخیر با توجه به صید غیرمجاز ماهیان خاویاری نسل آنها در معرض انقراض قرار گرفته که با فعالیت جدی‌تر مراکز تحقیقاتی فعال در زمینه پرورش و تکثیر ماهیان خاویاری، تاکنون نتایج ارزشمندی به دست آمده است.
وی ادامه داد: این مراکز می‏توانند با ارائه نتایج به دست آمده از تحقیقات و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در زمینه تولید و پرورش این گونه ماهیان ارزشمند فعالیت دارند، تولیدات گوشت و خاویار را افزایش دهند.
مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به تولید 47 هزار تن ماهی پرورشی در گیلان گفت: تاکنون ۵ هزار و 700 تن کیلکا، یک ‌هزار و 400 تن ماهی سردآبی، 100 تن ماهی خاویاری و 32 هزار تن انواع ماهی پرورشی در گیلان تولید شده است. 
این مسئول تصریح کرد: پرورش ماهی در گیلان با رشد 30 درصدی همراه بوده  و در حال حاضر ۳ هزار و 200 مزرعه پرورش ماهی در گیلان فعال است. 
سعیدی با اشاره به بهره‌برداری از دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان ابراز داشت: این استان دارای پنج مزرعه فعال در حوزه پرورش ماهیان خاویاری است. 
وی بیان داشت: مولدگیری، تکثیر و رهاسازی ماهیان خاویاری براساس تعهدی که برای تقویت منابع دریای‌خزر داریم، انجام می‌دهیم و به دلیل صید بی‌رویه در سالیان گذشته موجودی دریا کم است و چاره‌ای نداریم جز اینکه به نحوی این نقیصه را جبران کنیم. 
این مسئول با اشاره به کیفیت بالای خاویار پرورشی با آب شور در ایران خاطرنشان کرد: خاویار پرورشی با آب شیرین که در دهه اخیر و در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، تولید و به بازارهای مصرف عرضه شده، از لحاظ کیفیت و بازار پسندی به مراتب پایین‌تر از خاویار آب شور ایران است. 
وی تولید گوشت و خاویار برای تامین نیاز بازار مصرف داخلی و خارجی، ایجاد زمینه اشتغال و درآمد، ایجاد زمینه حفظ و بازسازی ذخایر طبیعی این ماهیان ارزشمند در دریای خزر، بهره‌گیری بهینه از منابع آب و اراضی ساجلی غیرکشاورزی برای تولید را از مهم‌ترین اهداف و مزیت‌های پرورش ماهیان خاویاری برشمرد. 
سعیدی با اشاره به استحصال نخستین خاویار از ماهیان پرورشی خاویاری دریای خزر در شهرستان تالش، اذعان داشت: تالش با امکانات موجود، قطب پرورش ماهیان خاویاری در گیلان است و می‌تواند به عنوان قطب در کشور نیز مطرح شود.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول