اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم خبر داد‌:

توسعه مراتع و جنگل‌ها در شهرستان طارم

خبرگزاری فارس: سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: توسعه مراتع و جنگل‌ها در شش ماهه دوم سال مدنظر قرار می‌گیرد.

توسعه مراتع و جنگل‌ها در شهرستان طارم
محمدعلی طهماسب فرخی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: احداث دیواره آبخیزداری در ولید شهرستان طارم از برنامه‌های سال جاری اداره است که در این راستا با اعتباری بالغ بر 100 میلیون تومان این دیواره احداث می‌شود.
وی از اجرای پروژه روستای گچی قشلاقی در شش ماهه دوم سال جاری خبر داد و افزود: این پروژه در راستای ایجاد بندهای مناسب برای جلوگیری از سیل در این منطقه در سال جاری با اعتبار 200 میلیون تومان اجرا می‌شود.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم از تحویل 12 دستگاه آبشخور در مرتع خبر داد و گفت: کپه‌کاری و بذرپاشی از فعالیت‌هایی است که در مراتع شهرستان انجام می‌شود.
وی جنگلکاری، بذرکاری و نهال‌کاری را از دیگر برنامه‌های شهرستان عنوان کرد و یادآور شد: بیشتر پروژه‌های جنگلکاری استان در شهرستان طارم اجرایی می‌شود که اعتبار 240 میلیونی در استان برای این امر در نظر گرفته شده است.
فرخی یکی از مشکلات شهرستان را کمبود نیروی متخصص عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر اداره از کارشناس فنی محروم است که امیدواریم در طی ماه‌های اخیر این مشکل حل شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود پراکندگی مزارع کشاورزی را عامل عدم اجرای کمربند حفاظتی در طارم برشمرد و بیان کرد: در همه مناطق، جاده مناسب و ادوات کافی برای اجرای کمربند حفاظتی وجود نداشته و شیب‌ زیاد مراتع و صعب ‌العبور بودن، مانع از اجرای این طرح در شهرستان طارم شده است.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم نخستین وظیفه منابع طبیعی و آبخیزداری را از نظر سازمانی حفظ و حمایت از منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: در شش ماهه نخست سال بیشتر در زمینه حفاظت از منابع طبیعی تلاش شده و توسعه مراتع و جنگل‌ها در شش ماهه دوم سال مدنظر قرار می‌گیرد.
فرخی افزود: دوره‌های آموزشی در راستای حفظ مراتع و جنگل‌ها بیشتر در فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود.
وی با اشاره به انجام بذر و نهال‌کاری در نیمه دوم هر سال برای توسعه فضای سبز شهرستان طارم، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه فضای سبز سالانه حدود 150 هکتار از مراتع طارم بذرکاری و نهال‌کاری می‌شود.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم ادامه داد: بذر و نهال‌ کاری پس از فصل بارندگی آغاز شود تا رطوبت کافی در زمین برای رشد بذر و نهال موجود باشد.
وی با اشاره به چرای بی‌رویه دام که موجب تخریب مراتع می‌شود، تصریح کرد: حذف دام سبک از مراتع و در پی آن افزایش علوفه و بی‌‌احتیاطی عده‌ای نیز موجب بروز حوادثی مانند آتش ‌سوزی در مراتع می‌شود.
وی با بیان اینکه برخی مناطق مراتع با "طرح مرتع" توسط مرتع‌دار محافظت می‌شوند، افزود: وجود دام در این مراتع برای کنترل علوفه مفید است چرا که حضور دام نیز توسط مرتع‌دار کنترل می‌شود.
سرپرست منابع ‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: طبق طرح مرتع‌داری در مکان‌هایی که مورد نیاز است بذرپاشی و کودپاشی صورت می‌گیرد و در این مراتع حضور دام ضرر و آسیبی به وجود نمی‌آورد.
فرخی با اشاره به وجود 180 هزار هکتار مرتع و جنگل در شهرستان طارم، خاطرنشان کرد: سوختن درخت‌ها، درختچه‌ها و علوفه‌ها و در بخشی دیگر تخریب زمین موجب تخریب مراتع در طارم می‌شود و بیشترین خسارت وارده به مراتع از طریق سوختن درخت‌ها و درختچه‌ها و بوته‌ها صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه همکاری مردم در حفظ مراتع شهرستان اهمیت بسزایی دارد، بیان کرد: برای گزارش و اطلاع‌رسانی سریع از وقوع آتش‌سوزی در مراتع، مردم می‌توانند با شماره 09696 تماس حاصل گرفته  و در اطفای حریق همکاری داشته باشند.
گفتنی است؛ شهرستان طارم، یکی از شهرستان‌های هفت‌گانه استان زنجان است که در شمال استان واقع شده و با استان‌های گیلان، قزوین و اردبیل همسایه بوده و جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی، 43 هزار و 964 نفر است.
مرکز این شهرستان، شهر آب‌بر است و شامل دوبخش، پنج دهستان و 155 آبادی است که 101 آبادی آن دارای سکنه و مابقی خالی از سکنه است.
این شهرستان از شمال به استان گیلان، از شرق به شهرستان تاکستان استان قزوین از جنوب به شهرستان ابهر و از غرب به شهرستان زنجان محدود است.
شهرستان طارم دارای ناهمواری‌های بسیار بوده و رودخانه پر آب و خروشان قزل اوزن، دره عمیقی را در آن ایجاد کرده که ارتفاع کف این رودخانه در گیلوان به کمتر از 400 متر از سطح دریا رسیده و طرفین آن رشته کوه‌هایی قرار گرفته که ارتفاع برخی از قلل آن به بیش از 2 هزار و 800 متر می‌رسد.
سهم شهرستان طارم از کل جمعیت استان حدود پنج درصد و سهم مساحت آن از استان 10 درصد است.
عبور رودخانه قزل‌اوزن به‌عنوان شاهرگ حیاتی از این شهرستان توانمندی‌های کشاورزی را دو چندان کرده و موجب رشد، توسعه و رونق اقتصادی منطقه شده، تا حدی که به‌عنوان قطب کشاورزی در زمینه تولید محصول زیتون این منطقه را به‌عنوان منطقه استراتژیک کشاورزی استان معرفی می‌کند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول