اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان قزوین:

برخورد با تجهیزات ماهواره ادامه دارد

خبرگزاری فارس: دادستان قزوین گفت: برخورد با تجهیزات غیرمجاز ماهواره براساس قانون انجام می‌شود و اجرای این قانون مقطعی نبوده و همچنان ادامه دارد.

برخورد با تجهیزات ماهواره ادامه دارد
حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین بیان کرد: جمع‌آوری تجهیزات غیرمجاز ماهواره در راستای اجرای قانون مصوب مجلس است بنابراین اجرای این قانون تا زمانی که این قانون پابرجاست همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: ماهواره یکی از مهم‌ترین زیربناهای ساختار ارتباطی و اطلاعاتی است، تکنولوژی ماهواره عاملی قوی برای تغییر و دگرگونی در فرهنگ یک جامعه است و ابزار مفیدی برای استفاده انسان از آخرین پدیده‌های علمی و زندگی دلخواه و آرمانی پربار و پرتلاش است.
دادستان قزوین اضافه کرد: این یک روی سکه است و روی دیگر سکه چیز دیگری است، ماهواره ابزار دشمنان در جنگ نرم است؛ بیش از دو هزار کانال ماهواره در ایران قابل دسترس است که تعداد قابل توجهی از آنها مبتذل و مستهجن هستند.
وی تصریح کرد: متأسفانه ماهواره مثل بسیاری از کالاهای دنیای مدرن ضمن برخورداری از مزیت‌های بسیار برای انسان مضرات فراوانی را نیز به همراه دارد که می‌تواند انسان را به تباهی و نابودی بکشاند.
صادقی عنوان کرد: ماهواره از این دست کالاهاست که انسان هم می‌تواند بیشترین بهره‌ها را برای سالم و مفید به حال خود بودن از آن ببرد و هم می‌تواند انسانیت خود را به تباهی بکشاند.
وی توضیح داد: از آن زمان که غرب از این کالا به عنوان یک سلاح فرهنگی استفاده کرد و با اهداف خاص جوامع جهان سوم را مورد هجوم قرار داد ماهواره در این کشورها بیشتر به عنوان یک وسیله ضد فرهنگی شناخته شد و موضع گیری‌ها در خصوص آن آغاز شد و عده‌ای هم بدون توجه به تبعات آن از این وسیله استفاده کردند و در مسیری قرار گرفتند که ترویج کنندگان این وسیله طراحی کردند.
دادستان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از اثرات سوء ماهواره در کشور ما تغییر فرهنگ و از جمله آن تغییر خرده فرهنگ پوشش بود که امروز اثرات عینی آن را در سطح جامعه به خوبی می‌توانیم، مشاهده کنیم.
وی تصریح کرد: تحقیقات نشان داده که یکی از مهمترین منابع الگوسازی نوع پوشش در بین جوانان ماهواره است و بخش اعظم بدحجابی‌ها در جامعه ناشی از تأثیر پذیری افراد بد حجاب از الگوهای ماهواره‌ای است.
صادقی ادامه داد: با نگاهی کوتاه به این مسئله متوجه می‌شویم که نفوذ فرهنگ غرب آرام آرام وارد کلیه اندام‌های درخت کهنسال فرهنگ ایران می‌شود و خود را به سرعت ناباورانه‌ای به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه به جوانان عرضه می‌کند.
وی افزود: در چنین شرایطی، مدیران فرهنگی جامعه باید حرکت خلاقانه و آگاهانه‌ای را برای کاهش اثرات منفی برنامه‌های شبکه‌های ماهواره آغاز کنند.
دادستان قزوین اضافه کرد: واقعیت این است که رسانه‌ها می‌توانند در درازمدت ساختارهای ارزشی جامعه را بسازند یا دگرگون کنند، چراکه تأثیر رسانه‌های تصویری مثل ماهواره بر افکار عمومی و تغییر نگرش افراد به مسائل اجتماعی و فرهنگی از دیگر رسانه‌ها وسیع‌تر و عمیق‌تر است.
وی اعلام کرد: رسانه‌های تصویری به سرعت می‌توانند طیف وسیعی از اعضای جامعه را تحت تأثیر قراردهند، این رسانه‌ها می‌توانند امواج خود را حتی به دورترین نقاط دنیا ارسال دارند،‌ این رسانه‌های دیداری و شنیداری برای دریافت پیام‌هایشان نیازی به سواد خواندن و نوشتن مخاطب ندارند، در نتیجه می‌توانند برای بخش وسیعی از اعضای جامعه در حال توسعه، نقش یک آموزشگاه موثر را ایفا کنند.
صادقی خاطرنشان کرد: رسانه‌های تصویری مثل ماهواره در حوزه زندگی خصوصی مردم، بخش اعظم لحظه‌های زندگی افراد را به خود اختصاص می‌دهد، به علاوه چون این رسانه به صورت شفاهی و عینی با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند، تأثیر آن از لحاظ روانی عمیق است، همچنین استفاده از این وسیله ارزان‌تر و به نسبت آسان است.
وی عنوان کرد: متأسفانه در بسیاری از جوامع در حال گذار، مردم در تماس با رسانه‌های دیداری و شنیداری مثل ماهواره بدون توجه به تعلق خاطر فرهنگ ملی خود تنها دریافت کننده محصولات فرهنگی هستند، به طوری که برنامه‌های شبکه ماهواره از لحاظ فرهنگی در عرصه‌های مختلف الگوسازی، هنجار زدایی در سطح عام و القای الگو تأثیرگذار است به گونه‌ای که بر ضمیر ناخودآگاه مخاطبان تأثیر گذاشته و با تبلیغات گسترده به ترویج مدگرایی و مصرف گرایی افراطی برای تغییر نگرش فرهنگی، هویتی و الگوهای مصرف رسانه‌ای در جامعه می‌پردازد.
دادستان قزوین گفت: بنابراین فعالیت این شبکه‌ها با توجه به جذابیت‌های کاذبی که از آن برخوردارند، می‌توانند در عمل از بُرد رسانه‌های داخلی و میزان اثرگذاری آنان بر مخاطبین کاسته و در نتیجه ارتباط آنان را با رسانه‌های داخلی به حداقل برسانند و این مسئله وظیفه و کار رسانه‌ها و شبکه‌های داخلی را سخت و دشوار ساخته و تلاش و فعالیت بیشتری مبتنی بر برنامه‌ریزی دقیق و اجرای موفق را می‌طلبد.
وی خاطرنشان کرد: شیوه‌های مختلفی برای مقابله با برنامه های ماهواره ای می‌توان اجرا کرد اما راهکارهایی همچون رسیدگی همه جانبه به نوجوانان و نیازهای آنها، پربار سازی و جذاب کردن برنامه‌های تلویزیونی برای پر کردن اوقات فراغت نسل نوجوان و به نوعی مخاطب شناسی کردن در برنامه‌های تلویزیونی، ایجاد زمینه‌های بکارگیری نسل جوان در کارهایی که باعث افزایش روحیه و اعتماد به نفس در آنان شود و از طرفی دیگر اوقات آنها به بطالت هدر نرود،
تشویق نوجوانان به شرکت در مجامع فرهنگی، ورزشی، هنری و مذهبی، ایجاد پل‌های ارتباطی بین نوجوانان و مسئولان امور فرهنگی و مذهبی در جامعه به شکلی همدلانه و صمیمانه، رسیدگی به مشکلات موجود در راه ازدواج جوانان و نشر فضایل اخلاقی و تقوی و پاکدامنی در جامعه از جمله راه حل‌های پیشنهادی است.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول