اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هنرمندان فعال حوزه نشر فرهنگ رضوی کشور:

تعالی هنر بومی نهادینه کننده فرهنگ رضوی است

خبرگزاری فارس: هنرمندان حاضر در چهارمین جشنواره سراسری نغمه‌های رضوی که به میزبانی کردستان برگزار شد، با تأکید بر ارادت و عشق وافر ایرانیان به اهل بیت رسول(ص) خواستار توجه بیش از پیش به هنرهای بومی و محلی شدند.

تعالی هنر بومی نهادینه کننده فرهنگ رضوی است
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نقطه اتفاق وحدت علمی و عملی همه آحاد مسلمین بعد از اعتصام به ثقل اکبر یعنی قرآن کریم همواره اهل بیت گرامی پیامبر بزرگ اسلام (ص) بوده‌اند و در این میان نیز وجود مرقد مبارک امام رضا (ع) عالم آل محمد (ص) و حضرت معصومه (س) کریمه اهل بیت در ایران اسلامی همواره موجب دلگرمی و عزت ایرانیان در طول قرون متمادی بوده است.
مردم اهل سنت کردستان نیز همگام با دیگر برادران و خواهران دینی خویش در جای جای ایران اسلامی و گاهی پیشروتر از آنان ارادت ویژه خود را به این دو امام همام و دیگر امام‌زادگان و بزرگان دینی ابراز داشته و مؤید این مطلب خلق آثار وزین و متعدد فرهنگی، ادبی و هنری در این خصوص است.
این ویژگی‌های بارز مسئولان و تصمیم‌گیران فرهنگی کشور را بر آن داشت که میزبانی جشنواره سراسری نغمه‌های رضوی را به کردستان واگذار کنند که خوشبختانه پس از برگزاری چهار دوره از این جشنواره هر سال شاهد افزایش رضایتمندی مخاطبان، شرکت‌کنندگان و داوران و فعالان این عرصه هستیم.
هنرمندان این عرصه با همت و تلاشی فراوان از جای جای ایران اسلامی از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه و از شمالی‌ترین شهر تا جنوبی‌ترین شهر ایران اسلامی در این جشنواره شرکت کرده و دغدغه‌های بسیاری را برای تعالی و شکوفایی این هنر هویت‌بخش ابراز داشتند.
نسترن ابوالحسن‌زاده‌ قوچانی مسئول گروه محلی مقامی هرای قوچان از خراسان رضوی با اشاره به آداب و رسوم مختلف مردم در نقاط مختلف کشور و ارادت ویژه ایرانیان به ائمه اطهار (ع)، اظهار داشت: بهره‌مندی از نغمه‌های محلی و مقامی با اشعاری رسا و سرشار از معنویات از ویژگی‌های آثار ارائه شده در جشنواره سراسری نغمه‌های رضوی است که در کمتر جشنواره‌ای به صورت منسجم و کامل از سوی گروه‌ها و افراد شرکت کننده مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی افزود: گروه هرای در دوره‌های پیشین برگزاری این جشنواره نیز شرکت داشته و خوشبختانه هر سال شاهد ارتقای کمی و کیفی آثار ارائه شده هستیم که این مهم با حمایت بیشتر استان‌ها از موسیقی بومی و محلی شکوفاتر خواهد شد.
حسین رحمت‌الهی مسئول گروه مولانا از شهرستان تایباد نیز بر تعالی هنربومی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در راستای نهادینه‌کردن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی تأکید کرد و خواستار توجه جدی مسئولان و متولیان امر از گروه‌های ارزشی و هنرمندان متعهد کشور برای خلق آثار فاخر با مضامین دینی و اعتقادی شد.
وی تصریح کرد: عشق و ارادت ویژه مردم مسلمان ایران به امام‌رضا (ع) وصف ناشدنی بوده و با خلق هزاران اثر هنری نیز نمی‌توان گوشه کوچکی از این ارادت را به نمایش گذاشت اما تولید آثار هنری می ‌تواند نقش بسزایی در ثبت و ماندگاری این فرهنگ متعالی و انتقال آن به نسل‌های آینده ایفا کند.
معصومه بازماندگان‌قشمی سرپرست گروه نگین خلیج فارس از استان هرمزگان نیز با اشاره به نقش هنر در تعالی دیگر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در خلق آثار هنری و حمایت از هنرمندان در عرصه‌های مختلف زمینه‌ساز پیشرفت و تعالی در دیگر حوزه‌هاست.
وی افزود: اگر به جایگاه هنرهای بومی و محلی در نقاط مختلف کشور بهاء داده شود به آسانی می‌توان در برابر هجمه‌ها و الگوهای تحمیلی غرب ایستادگی کرد و علاوه بر خنثی‌کردن برنامه‌ها و اهداف ضدفرهنگی دشمن خواهیم توانست الگویی مناسب و متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم مردم مسلمان ایران به جامعه ارائه نماییم.
وی با تأکید بر جایگاه رفیع هنرهای بومی و محلی به خبرنگار فارس ابراز داشت: شاهد مشکلات و موانع فراوانی در راستای خلق آثار هنری توسط هنرمندان عرصه موسیقی محلی و مقامی هستیم که بیشتر این موانع و مشکلات از حمایت‌های مادی سرچشمه می‌گیرد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول