اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شب گذشته در آیین اختتامیه؛

هنرمندان سنتی‌کار در جشنواره رضوی تجلیل شدند

خبرگزاری فارس: در آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی که در استان اصفهان برگزار شد، از هنرمندان سنتی‌کار برگزیده تجلیل شد.

هنرمندان سنتی‌کار در جشنواره رضوی تجلیل شدند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شامگاه گذشته در مجتمع فرهنگی و هنری فرشچیان اصفهان با مراسمی از هنرمندان سراسر کشور که در ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی شرکت کرده بودند، تجلیل شد در حالی که نمایشگاه آثار این هنرمندان از هفتم مهرماه سال جاری در موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح و تا ۳۰ مهرماه نیز ادامه دارد.
ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی که در استان اصفهان برگزار شد، به منظور آشنایی بهتر افراد جامعه با شخصیت والای امام رضا (ع) از طریق خلق آثار هنری و ترویج آن در جامعه، همچنین بهره‌مندی هر چه بیشتر از خصایل و فضایل ایشان و سرلوحه قرار دادن آن در امور زندگی است.
از این لحاظ پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری در زمینه شخصیت و معارف امام رضا (ع) با به نمایش گذاشتن 25 رشته از رشته‌های هنرهای تجسمی از سراسر ایران در ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی شرکت کردند.
مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وسیله مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان آغاز به کار کرد، که در زیر قسمتی از بیانیه ایشان آمده است.
در این بیانیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سهم عاشقان اهل بیت (ع) عصمت و طهارت شد که این چنین سلانه سلانه به سوی سرزمین نازنین سینه چاکان با گام‌های خسته می‌آید.
در قسمتی دیگر از این بیانیه ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام رضا(ع) بیان کرد: آن‌که آستان بوس ماه طوس است و بر سر آسمان آستان شمس‌الشموش می‌نهد و دل بر آرامش این قطعه از بهشت می‌دهد، از بند غریبی رهیده که هر غریبی اینجا بوی آشنا می‌دهد.
در ادامه این مراسم سید علیرضا حسینی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان سخنانی را ایراد نمودند.
 
*نبوغ آثار دو سال اخیر در جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: به نوعی این نهمین سال جشنواره هنرهای سنتی در اصفهان است که در سه سال نخست با موضوعیت دیگری بود، و به مدت شش سال بود که جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی به استان اصفهان اطلاق گردیده است.
وی با اشاره به اینکه عشق و همیت به امام رضا(ع) در تمامی هنرمندان وجود دارد، افزود: در این سال‌ها شاهد آثار ارزشمندی مربوط به حضرت علی‌ابن ابیطالب(ع) بوده‌ایم.
سید علیرضا حسینی ادامه داد: در آثار ارائه شده به جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی در سال جاری و سال گذشته نبوغ چشم‌گیری دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی در اصفهان 219 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده بود، اضافه کرد: از 219 اثر دریافتی 160 عدد از آنها به مرحله داوری رسید که از 53 اثر به عنوان آثار برگزیده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی را یک جشنواره ملی دانست و اظهار کرد: از سراسر کشور در ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی همچون استان‌های اصفهان، تهران، مازندران، فارس، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، قم، سمنان، چهارمحال و بختیاری، گلستان و همدان شرکت کرده‌اند.
وی 25 رشته هنرهای سنتی در ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی را این‌گونه بیان کرد: میناکاری، معرق چوب، معرق ساقه‌ گندم، منبت چوب، نازک کاری چوب، سوخت چوب، منبت برجسته، مشبک چوب، معرق سنگ‌های زینتی، قلم‌زنی، ریزقلم، اره بری، دوخت‌های سنتی، سفال و سرامیک، لایه چینی، فرش و طراحی فرش، حکاکی سنگ، ساخت زیور آلات سنتی، خاتم، معرق کاشی، زیر ساخت وکوفی‌گری، شیشه‌گری،قطاعی کاغذ و ساخت جلد رشته هنرهای سنتی در این جشنواره است.
به گزارش فارس، در پایان مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی اسامی برگزیدگان این جشنواره اعلام گردید.
به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم، در رشته مینا: نسیم سوفسطایی از اصفهان، در رتبه دوم هیئت داوران اثری را انتخاب نکردند، و سمانه سرخی و رسول امینی از اصفهان به طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند.
در رشته معرق چوب: به ترتیب نفرات نخست تا سوم، میلاد رجبعلی‌نژاد از تهران، زبیده مومن‌زاده و وجیه جلالی‌ از تهران و جواد عبادی، سهیلا سلامی و الهام ظهیری از تهران به صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند.
رشته معرق و منبت: رتبه اول و دوم نداشت، و فاطمه حاجی کرمی و ریحانه اخوان از اصفهان رتبه سوم شدند.
رشته معرق ساقه گندم: مجید مظفر از اصفهان رتبه اول و آمنه حسین‌زاده مزرعه شاهی از اصفهان رتبه سوم را به دست آورد.
رشته منبت و مشبک: به ترتیب مهدی طوسی از تهران، عباس جلالی‌کیا از اراک، علیرضا خوبی و شادی حبیب از تهران
رشته لایه چینی: هیئت داوران رتبه نخست را انتخاب نکرد، و نفر دوم مینو راد احمدی از اصفهان و منصور خادم خراسانی از اصفهان رتبه سوم انتخاب شد.
رشته فرش: رتبه دوم و سوم به ترتیب، اعظم باقرزاده سانیچی از تهران و طاهره حسینی از اصفهان.
رشته حکاکی روی سنگ: در رتبه اول و دوم انتخابی نداشتند و محمد صادق طباطبایی از مشهد رتبه سوم.
رشته ساخت زیورآلات سنتی فهیمه نوری از مشهد رتبه سوم را از آن خود کرد.
نازک کاری چوب به ترتیب، رضا عباسی‌دل‌زنده از همدان، نجمه طغرابی از اصفهان
رشته سوخت چوب: به ترتیب نفرات اول تا سوم، مرتضی نداف از تهران، مریم شیخی از تهران و زهرا مودب به عنوان رتبه سوم شناخته شدند.
مشبک چوب: حسین عباس‌نیا از تهران اول، محمد صادق صیادپور از فارس و سمیه سیم‌کش از اصفهان دوم و هانیه محمد باقر و سمانه شمس از تهران و مهدی مظفری از اراک رتبه سوم دارند.
رشته معرق سنگ‌های زینتی حسین نیک‌نژاد رتبه سوم را کسب کرد.
رشته ساخت و کوفی‌گری: کریم امیدی از اصفهان دوم و مسعود داستانپور از اصفهان سوم شد.
رشته منبت و شبکه فلز: محمد اسدی از اصفهان، مسعود غفوری از اصفهان، ابراهیم سلگی از تهران حائز رتبه شدند.
رشته دوخت‌های سنتی: زینب السادات عارفی از تهران در ملیله دوزی، محبوبه پورقدیری از اصفهان در رشته نقده دوزی و زهره عاشوری از بندر انزلی در رشته قلاب دوزی انتخاب شدند.
سفال و سرامیک: حجت‌الله احمدی بنی از اصفهان و راحله زارعی از مشهد دوم و سوم شدند.
رشته قلم‌زنی به شیوه قلم‌گیری و خط: زهرا رحیمی از اراک، محمد کرمی از اراک و حسن نیسانی از اصفهان به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.
رشته ریز قلم و شبکه فلز: به ترتیب، باقر نفری از اصفهان، سیاوش نوری از اراک و مهناز رحیمی از اراک انتخاب شدند.
رشته مشبک فلز: بابک خوبی از اصفهان و فرزاد زارعی از اصفهان اول و دوم شدند.
در رشته‌های کاشی، طراحی فرش، منبت برجسته، خاتم، ساخت جلد و قطاعی کاغذ هیئت داوران هیچ اثری را حائز رتبه ندانستند.
انتهای پیام،/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول