اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

14 مهر ماه؛

کنگره علی بن ابراهیم قمی در قم برگزار می‌شود‌

خبرگزاری فارس: کنگره سراسری علی بن ابراهیم قمی از سوی آستانه حضرت معصومه(س) و با همکاری اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار می‌شود.

کنگره علی بن ابراهیم قمی در قم برگزار می‌شود‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی اشرف عبدی در نشست خبری کنگره علی بن ابراهیم قمی که پیش از ظهر امروز در دفتر پژوهش آستانه مقدسه قم برگزار شد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با شخصیت برجسته علی بن ابراهیم و ضرورت تحقیق بر روی زندگی این مفسر قرآن اظهار کرد: از این سخنان این‌گونه برداشت می‌شود که علی بن ابراهیم قمی به عنوان یک محدث و مفسر شیعه دارای امتیازات ویژه‌ای است.
وی با تاکید بر معرفی این مفسر قرآن به جامعه علمی کشور افزود: در میان محدثین و رجال، ابراهیم بن هاشم نخستین کسی است که حدیث کوفیان را در ایران منتشر ساخت و خاندان علی بن هاشم تعامل خوبی میان مکتب حدیثی قم و کوفه ایجاد کردند.
دبیر اجرایی کنگره علی بن ابراهیم قمی با بیان اینکه فراخوان دریافت مقاله برای کنگره سراسری علی بن ابراهیم قمی از دو سال گذشته آغاز شد، گفت: بیش از 100 مقاله در پنج بخش و با موضوعات متنوع به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
وی، آرای کلامی علی بن ابراهیم در تفسیر، علوم قرآن در تفسیر، تفسیر قمی، اسرائیلیات از دیدگاه تفسیر قمی و شرح حال این مفسر بزرگ را بخش‌های اصلی این کنگره ذکر کرد.
‌عبدی ادامه داد: موضوعاتی چون معجزه، اهل بیت(ع) و جایگاه آنان در تفسیر قمی، حضرت مهدی(عج)، وحی، نزول قرآن، روش تفسیری قمی، مقایسه تفسیر قمی با سایر تفاسیر، حجیت و اعتبار احادیث از دیدگاه قمی، ملاک اعتبار حدیث و سایر موارد از موضوعاتی هستند که پژوهشگران به نگارش مقاله اقدام کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در زمینه شرح حال نیز موضوعاتی چون زندگینامه علی بن ابراهیم و ابراهیم بن هاشم، اساتید و شاگردان علی بن ابراهیم و پدرش و نیز نقش و جایگاه این خاندان در ری و علت مهاجرتشان به قم مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.
معاون پژوهشی آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه استقبال محققان از این کنگره در سطح خوبی بوده است بیان کرد: دبیرخانه کنگره پس از بررسی و داوری مقالات دریافتی، تعداد 10 عنوان از این مقالات را برای استفاده در خبرنامه کنگره انتخاب کرده است، ضمن اینکه 20 مقاله نیز امتیاز لازم را برای چاپ کسب کرده‌اند که این آثار در دو جلد به عنوان مجلدات 31 و 32 کنگره در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.
وی همچنین از تنظیم قرارداد میان آستانه مقدسه با تعدادی از مولفین و محققین برای نگارش آثار پژوهشی خبر داد و افزود: این آثار در سه بخش تفسیر شامل 15 جلد، احادیث علی بن ابراهیم در اصول کافی و سایر منابع دوازده‌گانه حدیثی شیعه شامل 9 هزار و 735 هزار حدیث در هشت جلد با عنوان مسند علی بن ابراهیم و نیز هفت جلد در رابطه با زندگینامه و شرح حال این مفسر قرآن و خاندانش به رشته تحریر درآمده‌اند که در مجموع 32 اثر در این کنگره ارائه خواهد شد.
عبدی در ادامه یکی از اقدامات شایسته آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) را احیای آرامگاه علی بن ابراهیم قمی برشمرد و خاطرنشان کرد: ضریح این مفسر بزرگ با اعتباری بالغ بر 20 میلیون تومان توسط آستانه مقدسه ساخته و در مجتمع تجاری الغدیر بر سر آرامگاه علی بن ابراهیم نصب شده است.
وی با اشاره به توجه خاص مراجع عظام تقلید به علی بن ابراهیم قمی و زیارت آرامگاه این مفسر قرآن توسط آنان گفت: نام این محدث شیعه همواره در دروس خارج فقه حوزه علمیه برده می‌شود و این امر نشان‌دهنده جایگاه ویژه علی بن ابراهیم در میان فقها است. 
کنگره سراسری علی بن ابراهیم قمی 14 مهر ماه سال جاری با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای جامعه مدرسین و شورایعالی حوزه علمیه قم و نیز برخی از شخصیت‌های کشوری نظیر نمایندگان مجلس خبرگان و شورای نگهبان و با سخنرانی آیت الله سبحانی در تالار استاد شهید مطهری مجتمع ادارات آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد ضمن اینکه پیام مقام معظم رهبری نیز در آغاز این کنگره قرائت می شود.
معاونت پژوهشی آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه از میان 32 اثر قابل ارائه، 10 جلد به زبان عربی و سایر کتاب‌ها به زبان فارسی هستند، بیان کرد: در این کنگره از سه کتاب و سه مقاله برتر تجلیل می‌شود.
انتهای پیام،/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول