اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام سازمان اوقاف‌:

درآمد ‌موقوفات کشور‌ بسیار کم است

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در حال حاضر درآمد موقوفات بسیار پایین است.

درآمد ‌موقوفات کشور‌ بسیار کم است
تقی رضایار در حاشیه قرعه‌کشی مسابقه "وقف و مردم" در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) مبنی بر به یادگار گذاردن سنت و عترت در بین شیعیان، اظهار کرد: حفظ و حراست از این دو امانت ارزشی بخشی از وظایف سازمانی اوقاف و امور خیریه کشور است که از الزامات امانتداری در این خصوص نیز اعتماد و حضور مردم است.
وی خاطرنشان کرد: در طی دو سال گذشته پژوهشی را در سطح کشور انجام داده‌ایم که نتیجه آن نشان داد که برای گسترش فرهنگ دینی و ارزشی وقف و جلب اعتماد مردم در این خصوص باید بیشتر از گذشته تلاش کنیم.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه گسترش فرهنگ وقف دو جنبه است، گفت: حقوق موقوفات در سطح کلان باید به درستی رعایت شود یعنی علاوه بر حفظ عین، در آبادی آن نیز بکوشیم.
وی افزود: باید به سمتی پیش برویم که به نرخ عادله و روز درآمد موقوفات را داشته باشیم تا به این واسطه نیز نیت واقف اجرایی شود و اگر این کار صورت نگرفت، نیت واقف تعطیل می‌شود که در این صورت نیز عملاً وقف و موقوفه‌ای در کار نیست.
رضایار با بیان اینکه زمانی که فرهنگ وقف، در بین مردم رواج یابد، مردم به موقوفات قبلی توجه کرده و حقوق آنها را رعایت می‌کنند و درآمدهای موقوفات را نیز به روز می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر درآمد موقوفات بسیار پایین است.
وی با بیان اینکه از دیگر برکات ترویج فرهنگ وقف در بین مردم، وقف جدید است، تصریح کرد: با ترویج فرهنگ وقف مردم به این مهم می‌رسند که نباید تنها به موقوفات گذشتگان اکتفا کنند.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تأکید بر لزوم جاری و ساری بودن فرهنگ وقف در بستر زمان، گفت: از گسترش فرهنگ وقف، به وقف جدید نیز نظر داریم چرا که اکنون ساختار اجتماعی خیلی قوی‌تر از ساختارهای اجتماعی گذشته است.
وی ادامه داد: در زمان‌های گذشته ساختار اجتماعی و معیشتی مردم روستایی بود اما در حال حاضر شهری‌ شده و درآمد مردم به مراتب بیشتر شده است و با این وصف بیشتر می‌توانند در راستای ایجاد وقف جدید شرکت داشته باشند.
رضایار با بیان اینکه هر چه بیشتر فرهنگ وقف را تبلیغ کنیم، وقف‌های جدید نیز بیشتر اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: اگر ما موقوفات قدیم را حفظ کرده و موقوفات جدید نیز داشته باشیم درآمد موقوفات به روز شده و از این درآمدها بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود.
وی با بیان اینکه در سازمان اوقاف و امور خیریه تاکنون 700 نوع نیت احصا شده است، عنوان کرد: در راستای گسترش فرهنگ وقف، برنامه‌های متنوعی در سطح کشور طراحی و به ادارات اوقاف سراسر کشور ابلاغ شده است.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، عنوان کرد: ادارات اوقاف و امور خیریه باید در راستای گسترش و ترویج فرهنگ وقف، مجامع عمومی و تشکل‌های اقشاری را نیز در برنامه داشته باشند تا به این واسطه جامعه آماری هدف، بیشتر شود.
وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که به هر میزان که فرهنگ وقف در جامعه گسترش یابد تولید قدرت فرهنگی و اجتماعی کرده و وحدت اجتماعی و انسجام اجتماعی را بیشتر می‌کند که این مهم نیز اعتماد مردم نسبت به یکدیگر را ارتقا می‌دهد.
رضایار تأکید کرد با برنامه‌ریزی مناسب در راستای گسترش فرهنگ وقف باید به سمتی برویم که افراد جامعه داوطلبانه و عادلانه ثروت خود را وقف کنند.
وی در پایان با اشاره به فضیلت‌های وقف در باب امور خیر نیز، خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که متمکنین جامعه به صورت کاملاً داوطلبانه بیایند و  اموال خود را وقف کنند که البته این امر، هدف بسیار ارزشمندی است.
انتهای پیام؛/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول