اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام سازمان اوقاف‌:

60 درصد موقوفات کشور سند ندارند‌

خبرگزاری فارس: قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه ‌گفت: در حال حاضر 60 درصد موقوفات کشور فاقد سند هستند.

60 درصد موقوفات کشور سند ندارند‌
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تقی رضایار ‌در همایش اصحاب بقاع استان همدان و وقف در همدان، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه مفتخر است در راستای امانتداری، دو امانت گرانبهای پیامبر(ص) یعنی قرآن و عترت اهل بیت(ع) گام برداشته و در این زمینه فعالیت‌ها و مسابقات بزرگ قرآنی را با گستردگی بسیاری انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه 10 هزار و 500 امامزاده در 8 هزار و 50 بقعه نورافشانی می‌کند، گفت: سالانه حدود 140 میلیون نفر زائر به این اماکن مقدس علمی، فرهنگی و سیاسی مراجعه می‌کنند.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه 127 هزار موقوفه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ما حتی در این کشور موقوفه 3 هزار هکتاری یا هتل چند ستاره‌ای داریم که در راستای کمک به مستمندان و نیازمندان وقف شده است و باید مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر موقوفات ما در کشور یک میلیون و 150 هزار مستأجر دارد، تصریح کرد: میانگین حقوق اجاره ماهانه یک رقبه در کشور 9 هزار تومان است که بسیار ناچیز است چرا که در حال حاضر اجاره یک باب مغازه حتی در دور افتاده‌ترین روستا‌های کشور نیز مبلغی بسیار بیشتر از این است.
رضایار با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف در راستای تبلیغ امر وقف در کشور، گفت: با وجودی که در استان همدان 255 بقعه وجود دارد که از این تعداد تنها 30 بقعه قابلیت اجرای برنامه‌های فرهنگی را دارد.
وی با اشاره به وجود 8 هزار و 50 بقعه در کشور، خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلف فرهنگی را برای همه بقاع در سطح کشور طراحی و ابلاغ کردیم اما تنها هشت درصد از این تعداد توانستند برنامه‌های ابلاغی را اجرایی کنند و 98 درصد نتوانستند.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پاسخ به سؤال یکی از حضار در زمینه توجه به مساجد نیز با بیان اینکه در کشور 20 هزار مسجد وجود دارد، گفت: سال گذشته مبلغ 40 میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع به تصویب رسید اما در عمل 28 میلیارد تومان از آن اختصاص یافت که با توجه به تعداد مساجد موجود در کشور برای هر مسجد مبلغ یک میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته شد که رقم بسیار ناچیزی است.
وی با اشاره به ساخت بناهای متعدد فرهنگی و ورزشی در جای جای کشور، عنوان کرد: بودجه‌های اختصاصی به خانه‌های فرهنگ، کشتی و... زیاد است اما زمانی که به امر مسجدسازی می‌رسیم، اعتبارات بسیار ناچیز و کمی اختصاص می‌یابد.
رضایار با بیان اینکه نقشه هیچ مسجدی حتی در دورترین روستاهای کشور نیز با یک میلیون تومان کشیده نمی‌شود، عنوان کرد: در سال جاری مبلغ 260 میلیارد تومان برای مساجد تصویب شده است که اگر در عمل نیز این اعتبار اختصاص پیدا کند ما 2 هزار و 300 مسجد در کشور به صورت از صفر تا 100 می‌سازیم و تحویل می‌دهیم.
وی با اشاره به مناطق محروم کشور، خاطرنشان کرد: در کشور استانی داریم که در آن وهابیت با دلارهای وهابیون مساجد باشکوهی را ساخته در حالی که در همان استان شیعه‌های ما مسجد ندارند که با این وصف این مناطق در زمینه مسجدسازی در اولویت قرار دارند.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: در حال حاضر ما به ساخت و احداث تعداد 60 هزار مسجد در کشور نیاز داریم که در این زمینه نیز دولت باید ما را حمایت کند.
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی، گفت: در حال حاضر 60 درصد از موقوفات کشور سند ندارند و باید سنددار شوند.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اضافه کرد: وضعیت عمران و آبادانی موقوفات و امامزادگان کشور نیز باید مورد توجه باشد چرا که اجرای نیت واقف بدون توجه به حفظ و امانتداری ملک موقوفی امر پسندیده‌ای نیست.
وی با بیان اینکه کلید تحول در امامزادگان، هیئت امنا هستند، تصریح کرد: برای هر موقوفه باید در طول سال برنامه و کتاب در نظر گرفت و برنامه بودجه‌ای داشت.
رضایار به اختصاص 8 میلیارد تومان اعتبار دولت برای امامزادگان اشاره کرد و گفت: خیران کشور ما ظرفیت بسیار بالایی دارند چرا که خیرین مدرسه‌ساز تعهد کرده‌اند که در سال جاری یک هزار و 500 میلیارد تومان در کشور مدرسه بسازند.
وی ادامه داد: با توجه به هدف خیرین مدرسه‌ساز در راستای آرامش فرزندان این مرز و بوم اگر تنها 10 درصد از تعهد یک‌هزار و 500 میلیارد تومانی برای مدرسه‌سازی در سال جاری را به بقاع و امامزادگان که فرزندان ائمه معصوم(ع) هستند، اختصاص دهند، 150 میلیارد تومان می‌شود که چند‌ برابر تعهد 8 میلیاردی تومان دولت در این خصوص می‌شود.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: طبق مصوبه برنامه پنجم توسعه مقرر شده که هزینه مصرفی انشعابات انرژی مساجد دریافت نشود.
وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه تنها در امر ساخت مسجد مسئولیت‌دار است، گفت: تعهدات و پاسخگویی به نیازهای مساجد پس از ساخت و احداث، به دستگاه‌های دیگری نیز از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، هلال احمر، کانون‌های مساجد ارشاد اسلامی و... مربوط می‌شود.
در پایان سخنان وی، عده‌ای از حضار از برخی از مسائل از جمله وضعیت مساجد، نبود امکانات، هزینه‌های آب، برق و گاز و... شکایت داشته و فردی نیز از عدم مراجعه حضوری مسئولان استانی اوقاف و امور خیریه در راستای بازبینی مشکلات به مساجد گلایه کردند.
انتهای پیام،/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول