اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

جفا به موقوفات همچنان دیده می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: با توجه به وجود احکام و قوانین موجود در حوزه موقوفات هنوز در بسیاری از مواقع نسبت به موقوفات جفا می شود و حق و حقوق موقوفات احقاق نمی‌شود.

جفا به موقوفات همچنان دیده می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی حجت‌الاسلام محمد طاهر گرایلی حساسیت مردم نسبت به احقاق حق موقوفات را قابل تقدیر خواند.
وی ادامه داد: فرهنگ وقف این سنت حسنه نبوی باید به آحاد مردم شناسانده شود و روش‌های نوین در امور وقف به مردم نیک‌اندیش ارائه شود تا همگان بنابر مصالح نظام و جامعه پیرامون خود اموال شخصی خودشان را در کارها و امورات خیرخواهانه جهت‌دهی کنند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به استفتائات مقام معظم رهبری در باب وقف گفت: زمین‌های وقفی قابل وقف مجدد به عنوان مسجد یا حسینیه وغیره نیستند و واگذاری آنها به طور مجانی برای ساخت مصلی یا یکی از موسسات عمومی مورد نیاز مردم برای هیچکس جایز نیست ولی اجاره دادن آنها توسط متولی شرعی برای ساختن مصلی یا مدرسه یا حسینیه در آنها اشکال ندارد و مبلغ اجاره زمین‌های مزبور باید در جهاتی که برای وقف معین شده است مصرف شود.
گرایلی افزود: اجرای نیت واقف از وظایف اصلی ما است که باید بیشتر و بهتر به آن رسیدگی کنیم و نگاه ما بر آن است در بحث موقوفات به این مهم توجه وی‍ژه شود تا بتوانیم نیات واقفین را به طور کامل اجرا کنیم.
وی افزود: با توجه به وجود احکام و قوانین موجود در حوزه موقوفات هنوز در بسیاری از مواقع نسبت به موقوفات جفا می‌شود و حق و حقوق موقوفات احقاق نمی‌شود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی همچنین حساسیت مردم نسبت به موقوفات را قابل تقدیر توصیف کرد و تاکید کرد: اگر احکام شرعی مربوط به موقوفات به مردم بازگو شود و مردم نسبت به این احکام آشنا شوند بسیاری از مسائل مبتلی به حل می‌شود.
وی گفت: طبق ماده 88، 89 و90 قانون اوقاف بیع وقف در صورتی که خراب شود یا خوف آن باشد که منجر به خرابی شود به طوری که انتفاع از آن ممکن نباشد در صورتی جایز است که عمران آن متعذر باشد یا کسی برای عمران آن حاضر نشود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: هرگاه بعض موقوفه خراب یا مشرف به خرابی شود به طوری که انتفاع از آن ممکن نباشد همان بعض فروخته می‌شود مگر اینکه خرابی بعض سبب سلب انتفاع قسمتی که باقیمانده است بشود در این صورت تمام فروخته می‌شود(تبدیل به احسن) و عین موقوفه در مورد جواز بیع به اقرب به غرض واقف تبدیل می‌شود.
گرایلی تاکید کرد: در موارد بیع وقف کسب مجوز از اوقاف و امور خیریه الزامی  است.
انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول