اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی:

حفظ کیفیت زندگی سالمندان ضروری است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی بر ضرورت حفظ کیفیت زندگی سالمندان تاکید کرد.

حفظ کیفیت زندگی سالمندان ضروری است
غلامرضا فتح‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت فرارسیدن روز جهانی سالمندان (نهم مهرماه) با تاکید بر اینکه سالمندی یک بیماری نیست، بلکه یک پدیده طبیعی است، اظهار داشت: از سالمندی نمی‌توان پیشگیری کرد، اما حفظ سلامت در سنین سالمندی به عادت و شیوه‌ زندگی افراد در طول زندگی بستگی کامل دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون با افزایش امید به زندگی در سراسر جهان تعداد سالمندان نیز رو به افزایش نهاده است،‌ تصریح کرد: در سال 200 میلادی تعداد افراد بالای 60 سال، 600 میلیون نفر (معادل 10 درصد جمعیت جهان) بود و پیش‌بینی می‌شود تعداد این افراد در سال 2025 به یک میلیارد و 200 میلیون نفر و در سال 2050 میلادی به دو میلیارد نفر (معادل 21 درصد جمعیت جهان) برسد و برای نخستین بار در تاریخ در سال 2050 جمعیت زیر 15 سال و بالای 60 سال با هم برابر خواهند شد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی  اظهار داشت: میزان رشد (نرخ رشد) جمعیت سالمندان 1.9 درصد است و نرخ رشد جمعیت جهان 1.2 درصد است، از آنجا که نرخ رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است، پیش‌بینی می‌شود در آینده جمعیت سالمند بیشتری در این کشورها زندگی کنند.
دبیرکارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان اضافه کرد: براساس سرشماری سال 1385 حدود 120 هزار نفر معادل 8.89 درصد از جمعیت استان بیش از 60 سال سن دارند.
 فتح‌آبادی افزود: این در حالی است که این میزان برای کشور 5.5 درصد است بنابراین استان مرکزی جزو هشت استان پیر از نظر جمعیت محسوب می‌شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: هم اکنون استان‌های گیلان با 10.1 درصد، خراسان جنوبی با 9.5 درصد، مرکزی با 9.2 درصد، همدان با 8.75 درصد و سمنان با 8.44 درصد از بالاترین درصد جمعیت سالمندان برخوردار هستند.
وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی سالمندان گفت: بیش از 20 درصد سالمندان توانایی لازم برای انجام امور شخصی مانند غذاخوردن، دستشویی رفتن، حمام و انجام نظافت شخصی، خرید مواد غذایی و دارو، انجام امور منزل، تعویض لباس خود و... را ندارند که این یکی از مهم‌ترین مشکلات این افراد به شمار می‌رود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی تصریح کرد: مهم‌ترین حادثه‌ای که در سالمندان منجر به لزوم اقدامات درمانی می‌شود زمین خوردن است، دلایل عمده بستری شدن در زنان سالمند شهری بیماری‌های قلبی و عروقی و در زنان سالمند روستایی بیماری‌های چشمی است.
فتح‌آبادی با بیان اینکه میزان بی‌سوادی در بین سالمندان به طور کلی بالا است و این میزان در روستاها بیشتر از شهرها است، خاطر نشان کرد: میزان بی‌سوادی در بین زنان سالمند به ویژه زنان روستایی بسیار بیشتر از سالمندان مرد است، بیشترین میزان سواد در مردان شهری(49درصد) و کم‌ترین سواد زنان روستایی (5درصد) است و بیش از 50 درصد سالمندان دارای اختلال حرکتی هستند.
وی یادآور شد: در حال حاضر سالمندان استان سالانه حدود 15 بار به پزشک مراجعه کرده و حداقل یک بار در مراکز درمانی بستری می‌شوند که باید برای ارتقای سلامت آنان امکانات بهداشتی و درمانی تقویت شود.
وی با بیان راهکار حفظ کیفیت زندگی سالمندی گفت: مراجعه به موقع به پزشک و متخصص تغذیه برای بررسی وضعیت سلامت و تغذیه و پیروی از یک برنامه غذایی صحیح، توجه و رسیدگی مناسب به بهداشت دهان و دندان، مصرف پنج تا شش لیوان آب در روز، استفاده از تمام گروه‌های غذایی و ایجاد تنوع غذایی در برنامه روزانه از راهکاری حفظ کیفیت زندگی سالمندی محسوب می‌شوند.
دبیرکارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان تاکید کرد: قرارگرفتن در معرض نور آفتاب به مدت نیم ساعت در روز و استفاده از لباس‌های رنگ روشن، مصرف مقادیر کافی میوه‌جات و سبزیجات، استفاده از نان‌های سبوس‌دار، محدود کردن مصرف غذاهای چرب و شیرینی‌ها و مصرف کافی لبنیات مثل شیر و ماست را از دیگر راهکار موثر در افزایش کیفیت زندگی سالمندان عنوان کرد.
فتح‌آبادی ادامه داد: سالمندانی که دچار بی‌خوابی هستند باید از مصرف قهوه و چای در بعدازظهر و شب خودداری کرده و یک فنجان شیر گرم قبل از خواب مصرف کنند، این سالمندان همچنین باید از مصرف چای تا دو ساعت بعد از غذا اجتناب کرده و در صورت امکان از لیموترش تازه در کنار غذا برای جذب بهتر آهن غذا استفاده کنند.
وی گفت: به کلیه سالمندان توصیه می‌شود با توجه به شرایط بدنی خود نرمش و تحرک روزانه را هرچند کم آغاز کنند، حتی 20 دقیقه پیاده‌روی سبک در هوای آزاد می‌تواند در ایجاد نشاط و سلامت بسیار موثر واقع شود و برای انجام فعالیت‌های سنگین هم بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.
فتح‌آبادی افزایش آگاهی خانواده‌ها از سیر سالمندی و ویژگی‌های آن از طریق رسانه‌ها، تدوین قوانین متقن کارشناسی، جامع و کامل با توجه به وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور، افزایش سطح آگاهی سالمندان از نظر بهداشتی، پزشکی و... از سوی نهادهای ذی‌ربط را در کاهش مشکلات سالمندان موثر دانست.
وی خاطر نشان کرد: همچنین استفاده از توان سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف سالمندی، مناسب‌سازی محیط شهری برای سهولت تردد سالمندان و پیشگیری از سوانح برای آنان، گسترش بیمه‌های اجتماعی برای سالمندان، گسترش برنامه‌های تفریحی، سیاحتی، ورزشی و... برای سالمندان، گسترش چتر حمایتی برای سالمندان بی‌بضاعت، تقویت امکانات مراکز نگهداری از سالمندان در کاهش مشکلات سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول