اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد مطرح کرد:

نبود رشته مرتبط با آتش‌نشانی در دانشگاهای کشور

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد از نبود رشته مرتبط با ایمنی و آتش‌نشانی در دانشگاهای کشور انتقاد کرد.

نبود رشته مرتبط با آتش‌نشانی در دانشگاهای کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن جعفری ظهر امروز در نشست خبری که مناسبت هفته ایمنی در سالن اجتماعات سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد برگزار شد اظهار داشت: یکی از معضلات آتش‌نشانی کشور با دیگر کشورها نبود یک رشته تحصیلی در ارتباط با ایمنی و آتش‌نشانی است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد افزود: در این راستا نیروهایی که برای سازمان آتش‌نشانی جذب می‌شود، فاقد هرگونه اطلاعات آموزشی لازم در سطح عالی هستند که این امر می‌تواند ضربه بزرگی را به امر خدمت‌رسانی درحوزه امداد و ایمنی وارد کند.

* آموزش با کسب تجربه در آتش‌سوزی حقیقی
جعفری به کارگیری نیروی متخصص در این حوزه را مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه نیروهای سازمان پس از جذب نیازمند یادگیری هستند آموزش‌هایی در این راستا از سوی نیروهای قدیمی و با تجربه داده می‌شود اما آنچه که نیروهای آتش‌نشانی برای امداد و نجات یاد می‌گیرند چیزی است که در آتش‌سوزی‌های حقیقی و از روی تجربه کسب می‌کنند.
وی با اشاره به قانون استخدامی برای جذب نیروهای جدید گفت: مطابق متن قانون باید نیروهای جذب شده باید از مهارت‌های لازم و نیز آموزش مرتبط با رشته برخوردار باشند که دراین حوزه نبود یک رشته دانشگاهی نوعی خلاء در به منظور کسب نیروهای متخصص در عرصه شده است.

* فقدان کتاب‌های آموزشی مرتبط با ایمنی
جعفری فقدان کتاب‌های ‌آموزشی لازم برای مباحث ایمنی و آتش‌سوزی را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر علاوه بر نبود رشته دانشگاهی مرتبط با ایمنی و آتش‌نشانی، کشور از فقر منابع آموزشی لازم برای این حوزه رنج می‌برد.
وی با اشاره به روز هفت مهر که به نام روز ایمنی و آتش‌نشانی نام‌گذاری شده است از رونمایی کتاب اقدامات اضطراری و مواد شیمیایی در مشهد خبر داد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد گفت: با توجه به مشکلات مربوط به کتاب‌های مرجع در این این حوزه سال گذشته نیز سازمان آتش‌نشانی  و خدمات ایمنی در کتابی را رونمایی کرد که این کتاب در حال حاضر به عنوان یکی از منابع علمی آتش‌نشانی در کشور به تیراژ 30هزار نسخه به چاپ رسید.
وی ایجاد مراکز آموزش عالی در حوزه ایمنی و آتش نشانی به منظور ارتقای سطح دانش آتش‌نشان‌ها و کسب آموزش‌های لازم در این حوزه برای ارائه خدمات مناسب در عملیات‌های امداد و نجات و حریق مهم ارزیابی کرد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد ادامه داد: دراین راستا و از چند سال قبل وزارت کشور به منظور ارتقای سطح دانش آتش‌نشان‌ها، در چهار نقطه از کشور ایجاد مراکز آموزش عالی را در دستور کار خود قرار داد.
جعفری با اشاره به مشکلاتی که در حوزه تامین اعتبار برای این مراکز در کشور ایجاد شد گفت: بر این اساس مقرر شده بود که در حدود یک سوم بودجه از محل وزارت کشور در راستای ساخت این مراکز لحاظ شود اما در عمل تاکنون این امر محقق نشد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد از بهره‌برداری نخستین مرکز آموزش عالی آتش‌نشانی شرق کشور در مشهد خبر داد گفت: یکی از چهار مرکز آموزش عالی که در سطح کشور قرار بود اجرا شود در مشهد بود که در نهایت این مرکز با پیگیری‌های صورت گرفته در ارتباط با تامین اعتبارات مورد نیاز آماده بهره‌برداری شد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد با بیان نیازهای آتش‌نشانان ادامه داد: آنچه که در حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است فراهم کردن مکانی برای آموزش‌های آتش‌نشانان و انجام عملیات‌های آزمایشی برای این قشر است.
جعفری افزود: کسب تجربه در حریق‌ها و یا امداد حقیقی مهم است اما در این راستا آتش‌نشانان باید آموزش‌های لازم برای کسب مهارت در فضای آموزشی و عملیاتی کسب کند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول